گفت‌وگو در آستانه محدودیت‌های بازرسی

مدیر کل آژانس با مقامات کشورمان رایزنی کرد

گفت‌وگو در آستانه محدودیت‌های بازرسی

 در آستانه اجرای بخش دیگری از قانون مجلس و عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس به درخواست خود به تهران آمد و دیروز درباره موضوعات فنی با مقامات کشورمان گفت‌وگو کرد.
دیدار و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه کشورمان از جمله برنامه‌های دیروز گروسی در تهران بود و خبرهایی که از این دیدارها منتشر شد خبرهایی رسمی و کوتاه در حد کلیات بود.
به عنوان مثال در خبری که از سوی وزارت خارجه درباره دیدار گروسی و ظریف منتشر شد این گونه آمده بود که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تلاش آژانس برای حل و فصل موضوعات فیمابین و همچنین همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب پادمان از مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر این دیدار بود.
از دیدار صالحی و گروسی هم جزئیات زیادی منتشر نشد، اما علی‌اکبر صالحی قبل از دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی گفته بود در جلسه با گروسی ملاحظات آژانس در چارچوب موافقت‌نامه پادمان و همکاری‌های دو طرف مورد بررسی و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.
وی افزود: بعد از اعلام ما مبنی بر اجرای ماده ششم قانون مصوب مجلس در خصوص توقف نظارت‌های فراپادمانی و ارائه نامه در این خصوص به آژانس، رافائل گروسی درخواست سفر فوری به ایران و دیدار با اینجانب را مطرح کرد. سازمان انرژی اتمی ایران با در نظر گرفتن تعاملات خود با آژانس با این سفر موافقت کرد.
اما پس از انجام دیدارهای گروسی با مقامات سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه، جزئیاتی از دستاوردهای این رایزنی‌ها منتشر نشد و فقط کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به مذاکرات رافائل گروسی با علی اکبر صالحی با انتشار توییتی نوشت: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوهای مفیدی را بر اساس احترام متقابل داشتند.
  مسعود اخوان‌فرد، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، گفت‌وگو درباره این ادعاها را یکی از محورهای سفر گروسی به تهران عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: یکسری موضوعات فنی پادمانی میان ایران و آژانس وجود دارد و سفر آقای گروسی برای تعیین تکلیف این موضوعات بود.
وی در همین زمینه به برخی ادعاها مبنی بر فعالیت‌هایی در سایت مریوان در آباده فارس اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات، دسترسی به این سایت است که جزو موارد مورد اختلاف به شمار می‌آید و بنابراین احتمالا یکی از محورهای رایزنی‌های آقای گروسی به ادعاها درباره گودبرداری از این سایت مرتبط بوده است.
به گفته اخوان‌فرد، موضوع دیگر ادعاهای مطرح‌شده درباره کشف ذرات اورانیوم با غنای بالاست که البته هیچ جزئیاتی درباره این ادعاها مطرح نشده است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در روز سه‌شنبه را یکی از مسائل مهم در سفر گروسی به تهران عنوان کرد و افزود: این مساله به معنای کاهش دسترسی آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و برخی موضوعات میان ایران و آژانس مثل ویزا برای بازرسان،‌ نوع و میزان بازرسی‌ها و نوع اطلاع رسانی در این باره دستخوش تغییر شده و همچنین خیلی از موضوعات فنی با این اقدام محدود خواهد شد.
اخوان‌فرد، یکی از ابعاد مهم این سفر را نیز مربوط به مسائل سیاسی می‌داند و می‌گوید: احتمالا آقای گروسی حامل پیام‌هایی از سوی آمریکا و اروپا به ایران در مورد توقف برخی تعهدات از سوی کشورمان است و همچنین پیام ایران را به طرف‌های اروپایی و آمریکایی منتقل خواهد کرد. آژانس البته باید کمتر در مورد موضوعات سیاسی ورود کند زیرا یک نهاد تخصصی است و ورود مستقیم به مسائل سیاسی اعتبار آژانس را زیر سوال می‌برد اما در عین حال با توجه به سابقه عملکرد آژانس، موضوع انتقال پیام‌ها به طرفین ماجرا ممکن است یکی از دلایل سفر آقای گروسی به ایران باشد.
 اعتراضات به سفر مدیر کل
همزمان با سفر گروسی به تهران، تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور در تجمعی مقابل سازمان انرژی اتمی با در دست داشتن پلاکاردهایی در محکومیت ترور دانشمندان هسته‌ای و تصویر شهید فخری‌زاده نسبت به عملکرد آژانس در قبال ایران اعتراض کردند.
همچنین ۲۲۶ نماینده مجلس در بیانیه‌ای بر لزوم توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از 5 اسفندماه تاکید کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: همه مسوولان نظام از جمله مدیران دولتی موظف هستند که در صورت عدم رفع تحریم‌ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت کامل از ۵ اسفند۹۹ متوقف و بازرسی‌های آژانس را صرفا محدود به نظارت‌های پادمان نمایند. ما نمایندگان مجلس به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که در دفاع از حقوق آنها به هیچ وجه کوتاه نیامده و به دشمنان ملت ایران نیز اعلام می‌کنیم همچنان که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند رفع عملی و کامل تحریم‌های بانکی و نفتی از شرایط اساسی ملت ایران برای برگشت آمریکا به برجام بوده و بدون رفع تحریم‌های ظالمانه که قابل راستی‌آزمایی از سوی ملت ایران باشد، ایران سربلند و قوی گام‌های پیشرفت صنعتی و هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.
 موضع ایران غیرقابل تغییر است
  حسین آبنیکی، کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به مصوبه مجلس برای لغو اجرای پروتکل الحاقی به جام‌جم گفت: پروتکل الحاقی باعث بازرسی‌های بی‌حد و حصر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده و حتی علاوه بر آن ما بازرسی‌های فراتر از پروتکل را هم پذیرفته بودیم و بعضا در طول سال تا 400 مورد بازرسی اتفاق می‌افتاد.
این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: از 5 اسفند به بعد با توجه به این‌که شروط و توقعات ایران برآورده نشده است ما این نظام بازرسی را کنار خواهیم گذاشت و سطح بازرسی‌ها را کاهش خواهیم داد. به نظر می‌رسد آقای گروسی مدیر کل آژانس هم برای بحث و گفت‌وگو پیرامون این موضوع به ایران سفر کرده اما موضع ما در این حوزه کاملا مشخص است و ما نظام بازرسی‌ها را در حد استاندارد می‌پذیریم.
آبنیکی تاکید کرد: اجرایی‌شدن مصوبه مجلس باعث خواهد شد که کار آژانس از سطح پادمانی فراتر نرود و این موضع مشخص جمهوری اسلامی خواهد بود.

 جوسازی رسانه‌های غربی همزمان با سفر گروسی
همزمان با سکوت خبری نسبی در داخل ایران نسبت به جزئیات سفر گروسی به تهران، رسانه‌های ضد ایرانی به فضاسازی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان پرداختند و برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابع آگاه مدعی شدند که بازرسان آژانس در دو سایت مشکوک ایران آثار ذرات اورانیوم را کشف کرده و بر همین اساس مدیر کل آژانس در صدد است تا مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل عدم ارائه توضیح در این زمینه بازخواست کند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد بازرسان آژانس، آثار ذرات اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردند که احتمالا حدود ۲۰ سال غیرفعال بودند.