محسنی‌اژه‌ای: باید نیروهای جوان در مصدر امور قرار گیرند

محسنی‌اژه‌ای: باید نیروهای جوان در مصدر امور قرار گیرند


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای،‌ معاون اول قوه قضاییه با حضور در برنامه تلویزیونی دستخط درباره عملکرد دستگاه قضا در بخش‌های مختلف توضیح داد.
به گزارش فارس، وی در بخشی از این برنامه در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات از مسؤولان قوه قضاییه در ارتباط با پرونده طبری و این شائبه که چگونه طی سال‌های طولانی حضور طبری در قوه قضاییه، کسی متوجه فساد او نشده بود، گفت: اگر کسی بگوید من از محسنی‌اژه‌ای باور نمی‌کنم که بگوید من متوجه فساد چنین فردی نشده بودم من حق به او می‌دهم.  محسنی‌اژه‌ای افزود: بعضی‌ها می‌گویند شما که ادعا می‌کنید 40 سال در قوه قضاییه هستید و در سیستم اطلاعاتی بوده‌اید و با بچه‌های اطلاعات هم آشنا هستید چطور متوجه چیزی نشدید.
معاون اول قوه قضاییه با تکرار این‌که اگر این افراد باور نکنند من حق را به آنها می‌دهم افزود: نکته دیگر این که گاهی مواقع فضا به نحوی است که یکسری شایعاتی می‌شود و در شایعات نمی‌توانید درباره کسی تصمیم بگیرید و قضاوت کنید. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: زمانی که آقای طبری در قوه قضاییه بود اتفاقا با زیرمجموعه خیلی ارتباط نداشت، یعنی با خیلی از ماها ارتباط اینچنینی نداشت. ارتباط کاری نبود، چون بیشتر در ساخت و ساز و برخی مسائل پشتیبانی در محدوده خاص بود. خیلی از این موضوعات هم تحت پوشش‌هایی انجام شده‌است؛ کسی هم خبر نداشته است. این‌که بیان می‌کنند، ایشان نفوذ آنچنانی داشته، این‌گونه نبوده است. حتی پرونده به آن وسعتی که در فضای عمومی میان مردم بیان شد، نبوده است. حداقل اثبات نشده است، ولی در عین حال، اگر کسی این سؤال را در ذهن داشته باشد، من حق را به او می‌دهم.
معاون اول قوه قضاییه همچنین درباره پرونده روح‌ا... زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در تقسیم‌بندی متهمان پرونده گفت: ما سه دسته افراد داشتیم. یک دسته افرادی که ممکن بود اطلاعاتی را برای آقای زم با واسطه فرستادند، ولی به هیچ وجه نمی‌دانستند برای چه کسی اطلاعات را می‌فرستند. اینها واقعا گسترده هستند، ولی خیلی از آنها خبر نداشتند که این خبر را به چه کسی می‌دهند. گاهی مواقع به‌عنوان یک آدم دلسوز آن را تخلیه می‌کردند. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: عده‌ای هم اینچنین نبودند؛ از این حالت نزدیک‌تر بودند ولی باز به قصد خیانت اطلاعات را نمی‌دادند. فرض کنید فردی در جایی بوده و در شرکتی بوده و با یک مدیر و زیردست و همکاری بوده که از او بدش می‌آمد، یک اطلاعاتی به‌دست می‌آورد و می‌خواست حال همکارش را بگیرد و به آنها اطلاعاتی می‌دادند و آنها نیز حرفه‌ای بودند و چیزی به آن اضافه می‌کردند و خبری که می‌ساختند، آن چیزی نبود که این فرد داده است. این هم یک دسته بودند. با خیلی از اینها نیز برخورد شد؛ اما برخورد در حد خودش.
معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: یک عده‌ای هم بودند که آگاهانه و خائنانه اطلاعات دادند و با آنها برخورد شد و برخورد هم می‌شود؛ پرونده بسته نشد. محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به جوانگرایی در قوه قضاییه و با تاکید بر این‌که باید نیروهای جوانی که تجربه گذشتگان را با خود حمل می‌کنند در مصدر امور قرار گیرند اظهار کرد: خود من که اینجا نشسته‌ام باید کنار بروم. وی افزود: من اگر بخواهم با مقتضیات امروز خودم را تطبیق دهم چه بسا سخت باشد اما این نیروهای جوان و فاضلی که آمده‌اند باید جلسات مشترکی داشته باشیم و تجربه خودمان را با ذهن جوان امروز اینها تلفیق کنیم. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: بالاخره باید قبول کنیم که سن ما که بالا رفت، نیروی ما، حافظه ما و نیروی جسم ما تحلیل می‌رود. همان‌طور که چشم ما کم‌سو می‌شود فکر ما نیز همین‌طور می‌شود. باید این را باور کنیم. نمی‌خواهم بگویم هر کسی که سن او بالا رفت اینچنین می‌شود ولی باید به هر تقدیر جایگزین شود.
وی همچنین با اشاره به دستورات رهبر انقلاب درخصوص مسائل اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی در دهه 70 گفت: رهبر معظم انقلاب آن موقع احساس کردند یکی از مسائلی که باید در آینده روی آن متمرکز شویم، مسائل اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی است؛ الان ما در آستانه ۱۴۰۰ هستیم و باید بیان کنم با کمال تاسف آن‌طور که باید و شاید کل دست‌اندرکاران نظام، متوجه اهمیت این فرمایش آقا نشدند.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اگر آن روز فرمایش آقا را می‌گرفتند و در مورد مسائل اقتصادی روی پای خودمان می‌ایستادیم و خودکفا می‌شدیم، امروز این فشارهای اقتصادی اثرگذار نبود.