10 شرط موفقیت  كارآفرینان جوان

كارآفرینان موفق دنیا برای حضور پررنگ جوانان در دنیای كسب‌وكار چه توصیه‌هایی دارند؟

10 شرط موفقیت كارآفرینان جوان

اگر به عنوان كارآفرینی جوان، كسب‌وكار خود را به‌تازگی راه‌اندازی كرده‌اید، حتما می‌دانید وارد جریان پرتلاطمی شده‌اید. در این مسیر، فراز و فرودهای زیادی در انتظارتان خواهد بود كه باید بتوانید با درایت كافی از آنها عبور كنید. اما شاید مهم‌ترین چالشی كه هر كارآفرین جوان و كم‌سن و سالی با آن روبه‌رو خواهد شد، به دست آوردن اعتبار كافی در میان افراد باتجربه‌تر و پخته‌تر در حوزه كسب‌وكارتان است. در عین حال كه باید با فروتنی به دنبال یادگرفتن فوت كوزه‌گری از خبره‌های حوزه كسب‌وكارتان باشید، نباید اجازه دهید سن‌وسالتان روی برقراری ارتباط و مذاكرات با افراد باتجربه‌تر سایه بیندازد و شما را جدی نگیرند. در ادامه ده نكته كلیدی از نگاه كارآفرینان موفق و مطرح دنیا خواهیم پرداخت تا ضمن حفظ احترام افراد باتجربه، جایگاه خود را به عنوان عضوی از زیست‌بوم كسب‌وكار مستحكم كنید. برگرفته از: Forb

1  خودتان را جدی بگیرید
اولین قدم برای این كه دیگران شما را به عنوان یك راهبر یا مدیر جدی بگیرند، این است که پیش از هركس خودتان خود را باور كنید و جدی بگیرید. به عنوان یك كارآفرین باید نقاط قوت و ارزش افزوده‌ای را كه نسبت به سایرین دارید، به‌خوبی بشناسید.
منظور از ارزش افزوده ویژگی‌ منحصر به فردی است كه شما و كسب‌وكارتان را از دیگران مجزا می‌كند. زمانی كه از ارزش و توانمندی‌هایتان آگاه باشید، دیگر در پی اثبات خودتان به دیگران نخواهید بود و درعوض بهترین‌های خودتان را بروز می‌دهید. اگر احساس می‌كنید با وجود توانمندی‌های بسیار زیادی كه دارید همچنان شما را جدی نمی‌گیرند، باید كمی عمیق‌تر شرایط را بررسی كنید. قطعا نكات دیگری فراتر از سن‌وسالتان موجب شده آن‌گونه كه باید رویتان حساب نكنند.

2 بدانید چه آورده‌ای دارید
این مورد به دلیل قانون نانوشته‌ای كه كارآفرینان جوان حتما كم‌تجربه و ناكارآمد هستند، مطرح می‌شود. به صورت دقیق توانمندی‌ها و آورده خود را در كسب‌وكارتان مشخص كنید. این آورده می‌تواند شامل توانایی بالای شما در حل مساله، سرعت بالای پردازش اطلاعات و پیدا كردن مشكلات كار پیش از هر فرد دیگری باشد یا این كه می‌توانید سوال‌هایی بپرسید كه باعث شود افراد جور دیگری به مسائل نگاه كنند. اگر نقطه اتكای شما فقط تحصیلات دانشگاهی و مدارك تحصیلی‌تان باشد، الزاما نمی‌توانید افراد باتجربه را تحت‌تأثیر خودتان قرار دهید. باید پذیرفت كه بسیاری از افراد معتقدند كه حدفاصلی بین دانش و عمل وجود دارد! به طور قطع دوست ندارید خود را در بحثی گرفتار كنید كه طرف مقابل در پی اثبات این است كه دانش‌ و اطلاعات‌تان خیلی با واقعیت‌های دنیای كسب‌وكار فاصله دارد. بنابراین سعی كنید برای اثبات كارآمدی‌تان روی مواردی تكیه كنید كه در دسته توانمندی‌های شخصی‌تان قرار می‌گیرد.
برای عبور از این چالش سعی كنید خدمات یا محصول‌تان را با كمك مهارت‌های جدید و به‌روزی كه در زمینه فناوری دارید، به شكل منحصر به فرد و نوآورانه‌ای ارائه دهید. به‌كارگیری مهارت‌هایتان یكی از ابزارهای مهم برای اثبات مستعد بودن خواهد بود. سعی كنید عملكردتان به گونه‌ای باشد كه حس اعتماد مشتریان را جلب كند تا آنها بتوانند با خیال راحت‌تری كارشان را به كارآفرین جوان و تازه نفس بسپارند.

3 مهارت گوش‌كردن‌تان را تقویت كنید
در گزارش‌هایی كه در مورد خصوصیت مدیران موفق و كلیدهای طلایی كارآفرینان حرفه‌ای در همین صفحه منتشر كرده‌ایم، مهارت خوب گوش‌دادن به صحبت‌های دیگران همواره به عنوان یكی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موارد مدیریتی مطرح شده است. اهمیت این موضوع در خصوص كارآفرینان جوان دوچندان خواهد بود.
منش و رفتار كارآفرین جوان است كه باعث می‌شود دیگران او را جدی بگیرند و به عنوان راهبر بپذیرند. مهارت خوب گوش‌كردن به صحبت‌های دیگران از كلیدی‌ترین ویژگی‌هایی است كه نشان‌دهنده رفتار سنجیده‌تان خواهد بود. زمانی كه در حال گوش سپردن به صحبت‌های فردی هستید، به واژه‌هایی كه استفاده می‌كند و حتی نوع زبان بدنش دقت كنید. برای حرف افراد ارزش قائل باشید، با حوصله گوش كنید و پذیرای صحبت‌ها باشید.

4 اجازه دهید نتایج كارتان گواه توانمندی‌تان باشد 
به جای این كه زمان خود را برای قانع‌كردن افرادی كه قبول‌تان ندارند صرف كنید، بگذارید نتایج عملكردتان دانش و توانمندی‌هایتان را اثبات كند. صدای عمل بلندتر از كلمات است! این‌كه فقط سخنور خوبی باشید و با صحبت‌هایتان دیگران را مجذوب ایده‌هایتان كنید به تنهایی نمی‌تواند كافی باشد. همه به دنبال عملكرد هستند و تا زمانی كه نتوانید به ایده مهیج‌تان جامه عمل بپوشانید، هیچ‌كس به آن توجهی نشان نخواهد داد. برای نمایش نتایج عملكردتان می‌توانید از مواردی مانند انتشار فراز و فرودهای مسیر كسب‌وكارتان در فضای مجازی استفاده كنید. همچنین می‌توانید در رویدادها و جشنواره‌هایی كه كسب‌وكارها را داوری می‌كنند و جوایزی به كسب‌وكارهای برتر می‌دهند شركت كرده و از این طریق صلاحیت خود را اثبات كنید. حتی اگر با بزرگانی در‌ حوزه كسب‌وكارتان آشنا هستید، می‌توانید با گرفتن اعتبارنامه‌ای از آنها به كسب‌كارتان اعتبار دهید.

5  نحوه تعاملتان با دیگران را تنظیم كنید
سعی نكنید خودتان را به همه اثبات كنید، زیرا نیازی به كار ندارید! در عوض نوع تعاملتان را با دیگران متناسب با نوع شخصیت و روحیات هر فرد تنظیم و به نحوی تعامل كنید كه حس می‌كنید باعث ایجاد حس اطمینان خاطر خواهد شد. برخی افراد نیاز به مدارك مكتوب و تحلیل‌های آماری دارند، برخی نیاز دارند نتیجه موفقیت‌آمیز كار را ببینند، برخی با دانستن دورنمای ذهنی‌تان اطمینان خاطر پیدا می‌كنند و برخی دیگر فقط به این نیاز دارند كه حس كنند می‌توانند به شما اعتماد كنند. 
هوشمندی شما كمك می‌كند در هر شرایطی و در رویارویی با هر فرد یا نهادی به چه شكلی كسب‌وكارتان را ارائه دهید كه بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.

6  از گفتن «نمی‌دانم» نترسید
گاهی اوقات با خودمان فكر می‌كنیم اگر ژست افراد همه‌چیزدان را به خود بگیریم باعث افزایش اعتبارمان در میان سایرین خواهد شد، اما در اصل هیچ‌كس نیست كه واقعا همه چیز را 
بداند! 
اگر به راحتی بگویید نمی‌دانم و این جمله را با گفتن «بهترین راه‌حل را برایش جست‌وجو می‌كنم و نتیجه را در میان خواهم گذاشت» تكمیل كنید، اعتبارتان را بسیار بیشتر افزایش خواهد داد. این كه در مواردی كه اطلاع دقیقی ندارید به راحتی بگویید نمی‌دانید موجب می‌شود هر زمانی كه در مورد موضوعی تخصصی صحبت كنید افراد مطمئن باشند كه صحبت‌هایتان كاملا فكر شده و بر اساس دانش و اطلاعات است. 

7  از مربی‌های كسب‌وكار كمك بگیرید
یكی از بهترین روش‌هایی كه بتوانید جایگاه خود را به عنوان كارآفرینی جوان محكم كنید و جدی گرفته شوید، گوش كردن به توصیه‌های یك مربی كسب‌وكار با تجربه است. در سنین جوانی افراد پر از شور و هیجان برای تكان دادن دنیا هستند اما اگر واقعا به دنبال موفقیت هستید باید دست از خیال‌پردازی‌های غیرعملی بردارید و به دنبال آموختن و كسب تجربه از افراد خبره باشید. اگر بتوانید با كمك تجربیات فرد ماهری با خیال راحت از پیچ‌وخم‌های مسیر بگذرید، سرعت پیشرفت و توسعه كسب‌وكارتان افزایش می‌یابد و اعتبار كاری‌تان نیز ارتقا خواهد یافت.

8  انتقادپذیر باشید
یكی از سریع‌ترین روش‌هایی كه افراد را قانع می‌كند شما راهبر و مدیر واقعی هستید، توانایی پذیرفتن انتقادات سازنده و به‌كارگیری راه‌حل‌های پیشنهادی است. در مقابل این موضوع یكی از بارزترین ویژگی‌های مدیر تازه‌كار و ناوارد نیز مقابله‌كردن و نپذیرفتن پیشنهادات و انتقادات سازنده است. شاید فكر كنید اگر نظرات دیگران را به كار ببرید به این معنا خواهد بود كه خودتان از كارتان سر در نمی‌آورید و چیزی بلد نیستید. اما این تصور اشتباه و رایجی بین كارآفرینان جوان است! افراد باهوش هیچ‌گاه خود را به دانش و نحوه تفكرشان محدود نمی‌كنند بلكه همواره در كمین جذب بهترین فكرها و ایده‌هایی هستند كه در طول روز با آنها مواجه می‌شوند.

9  پرسش‌های چالش برانگیز مطرح كنید
عملكرد ماهرانه و داشتن تفكر نقادانه صرفا براساس دانستن و اطلاعات بسیار بالا به دست نمی‌آید، بلكه باید ذهن پرسشگری داشته باشید و به دنبال پاسخ برای این پرسش‌ها باشید. اما پرسش‌های اساسی چه ویژگی‌هایی باید داشته
 باشد؟   هر سوالی كه باعث درگیر شدن فكر، بروز ایده‌های خلاقانه و ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر چه در خودتان و چه در دیگران شود، پرسشی اثرگذار خواهد بود.  سوالات كنجكاوانه برای تكمیل اهدافی كه در سر دارید، مطرح كنید. سوال پرسیدن علاوه بر روشن‌كردن نقاط چالش‌برانگیز كار، به یافتن بهترین راه‌حل‌ها و تصمیم‌گیری‌ها كمك خواهد كرد. 

10  اهل تفكر و عمل همزمان باشید 
دیگران زمانی كه بدانند شما قدرت فكر بالایی دارید و می‌توانید از این توانایی ذهنی به بهترین شكل در كارتان استفاده كنید، فارغ از سن و سالی كه دارید برایتان احترام قائل خواهند شد. بنابراین تلاش كنید از قدرت فكرتان به خوبی استفاده كنید. حوزه كسب‌وكارتان را به خوبی بشناسید، با اجزای آن ارتباطات گسترده‌ای ایجاد كنید، بدانید بازار هدف‌تان چیست، مشتریان را بشناسید و بهترین نوع ارائه برای محصول‌تان را بیابید. عملكردتان را نیز با به‌كارگیری منطقی‌ترین و كاربردی‌ترین راه‌حل‌هایی كه با تفكر یا پیشنهادات و بازخوردهای دیگران به دست می‌آورید، روز به روز ارتقا دهید. این كه بتوانید نشان دهید پشت هر تصمیم به ظاهر كوچكی فكر و بررسی‌های زیادی بوده، موجب می‌شود دیگران راحت‌تر به شما اعتماد كنند و بدانند قرار نیست با فردی خیال‌پرداز و بی‌فكر طرف حساب باشند.​​​​​​​