فوت و فن‌های جذب سرمایه

8 شگرد به نتیجه رساندن مذاكره با سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه در شركت‌های نوپا

فوت و فن‌های جذب سرمایه

اگر كسب‌وكار خود را راه‌اندازی كرده و به دنبال جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه كسب‌وكارتان هستید، به طور قطع با این مشكل مواجه شده‌اید كه الزاما قرار نیست سرمایه‌گذاران پس از جلسه ارائه طرح شما بلافاصله قانع شده و پای میز قرارداد بیایند. كار اصلی كارآفرینان از این مرحله به بعد شروع می‌شود و باید با برگزاری جلسات مذاكره پی‌درپی در نهایت سرمایه‌گذاران را قانع كنند. نگه داشتن سرمایه‌گذار پس از جلسه ارائه طرح، كاملا به توانایی شما در دنباله‌دار كردن ارتباطات با روش‌های گوناگون مانند برگزاری جلسات تكمیلی، تماس و پیگیری و قرار ملاقات‌های بعدی خواهد داشت. اگر تاكنون تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار داشته‌اید اما هنوز موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده‌اید، با این گزارش همراه شوید. در ادامه راهكارها و توصیه‌هایی را براساس تجارب كارآفرینان موفق مرور خواهیم كرد كه می‌تواند در تغییر روند مذاكراتتان برای جذب سرمایه‌گذار بسیار مؤثر باشد.برگرفته از: Forbes

با دادن اطلاعات بیش از حد آنها را سردرگم نكنید
تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه زمانی كه كارآفرین تازه‌كاری باشید، می‌تواند سازوكاری بسیار پیچیده و زمان‌بر شود. باید بتوانید در این مدت طولانی به‌خوبی سرمایه‌گذار را به طرح كسب‌وكار و اتفاقات جاری متصل نگه دارید. اما باید توجه داشته باشید كه در ارتباط نگه داشتن سرمایه‌گذار به معنی بمباران او با اتفاقات لحظه به لحظه كسب‌وكارتان نیست. در عوض بهتر است از خود فرد بخواهید روشی كه برای در ارتباط بودن ترجیح می‌دهد را برایتان مشخص كند. مطمئن باشید كه سرمایه‌گذار نیز ترجیح می‌دهد با شما در ارتباط باشد تا بتواند آسان‌تر در مورد سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرد. زمانی كه روش ارتباطی خود را تعیین كردید، به صورت منظم در طول زمان اطلاعات مفید، دستیابی به اهداف كوتاه‌مدت یا تغییرات احتمالی ایجاد شده در كسب‌وكارتان را با فرد مورد نظر در میان بگذارید. این اطلاعات می‌تواند شامل تغییرات مثبت در اعضای تیم كاری، افزایش مشتریان یا سوددهی و درخواست‌ها باشد. اگر در جلسه ارائه طرح سرمایه‌گذارتان در مورد نحوه انجام برخی از موارد ابراز نگرانی كرده است، سعی كنید در طول كار نشان دهید كه چطور قرار است این مشكل را برطرف كنید. در واقع باید بتوانید به خوبی ارتباطی را با سرمایه‌گذار پایه‌ریزی كنید و مذاكراتتان را دنبال كنید بدون این كه بخواهید با اطلاعات بیش از اندازه او را كلافه كنید.


خبررسانی به روزی داشته باشید
همان‌گونه كه اشاره شد، پس از برگزاری جلسه معرفی طرح برای سرمایه‌گذار باید بتوانید ارتباط‌تان را به صورت پیوسته و مثبت حفظ كنید. روابط عمومی یكی از اجزای مهم در هر مجموعه و شركتی است اما نكته‌ای كه اكثر كارآفرینان تازه‌كار به آن توجه نمی‌كنند این است كه بخش روابط‌عمومی برای شرکت‌های نوپا یك ضرورت جدانشدنی است. برای این كه بتوانید تصویر درست و مثبتی از كسب‌وكارتان برای مشتریان و سرمایه‌گذاران ایجاد كنید باید سعی كنید پوشش خبری مناسبی از روند پیشرفت محصولات‌تان داشته باشید و در خبرها و رسانه‌هایی كه در حوزه كاری‌تان فعال هستند حضور مستمر داشته باشید. خبر در مورد توسعه خط تولید، ایجاد خط تولید برای محصولی جدید، افزایش كارآیی محصول و ... از جمله مواردی است كه می‌تواند توجه مخاطبان رسانه‌ها را به شما جلب كند و حس بهتری به سرمایه‌گذار احتمالی كسب‌وكارتان بدهد. همیشه آرشیو منظمی از كل اخبار و گزارش‌هایی كه در مورد كسب‌وكارتان منتشر شده است داشته باشید تا بتوانید از آنها به عنوان یكی از مدارك عملكردتان در جلسات مذاكره اتكا كنید. شركت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه امكان بیشتری برای دریافت كمك از رسانه‌ها برای پوشش خبری دستاوردهایشان دارند و باید از این امتیاز خود به بهترین شكل بهره ببرند.



برای اعتمادسازی زمان صرف كنید
همه كسب‌وكارهای بسیار موفق دنیا روزی بسیار كوچك و بدون سوددهی بودند و با هزاران نه از طرف سرمایه‌گذاران مواجه شده‌اند. جلب اعتماد سرمایه‌گذار نیاز به زمان دارد؛ به‌ویژه اگر شما كارآفرین جوانی باشید وكسب‌وكار نوپایی داشته باشید، طبیعی است كه سرمایه‌گذار به‌سادگی نتواند از سوددهی سرمایه‌گذاری‌اش در كسب‌وكارتان مطمئن باشد. حتی در زمانی كه سرمایه‌گذاری طرحتان را رد می‌كند از او بخواهید كه ارتباطش را قطع نكند و به صورت دوره‌ای او را در جریان تغییرات و پیشرفت‌های كسب‌وكارتان به‌ویژه در مواردی كه در موردشان احساس ضعف در مجموعه‌تان می‌كرده، قرار دهید. به مرور زمان وقتی سرمایه‌گذاران را به صورت شفاف در جریان تغییرات اهداف و نحوه پیگیری و دستیابی به آنها قرار دهید، اعتماد بیشتری در مورد كسب‌وكارتان پیدا می‌كنند و رقبتشان برای افزایش ارتباط و مذاكرات جدید افزایش خواهد یافت. بسیاری از همین سرمایه‌گذارانی كه در ابتدا مخالف كسب‌وكارتان بودند، به طرفداران شما تبدیل می‌شوند و خودشان درخواست همكاری با شما را خواهند داشت.


نشان دهید پیگیر خواسته‌هایشان هستید
هنگام مذاكره با سرمایه‌گذار به طور حتم می‌توانید متوجه شوید كه در چه مواردی از كسب‌وكارتان مانند فروش، رضایت مشتریان، شبكه‌های ارتباطی با مصرف‌كننده، میزان بازگشت سرمایه و ... احساس نگرانی دارد. فعالانه به صحبت‌های افراد گوش دهید و سعی كنید خواسته‌هایشان را درك كنید. زمانی كه جلسه به اتمام رسید وقت آن است كه نشان دهید در مورد مسائلی كه برایشان مطرح است چقدر اهمیت قائل هستید و برای حل آنها تلاش خواهید كرد. به عنوان مثال اگر می‌گویند ایده خوبی دارید ولی از آنجا كه هنوز آن را تجاری نكرده‌اید، نمی‌توان با اطمینان گفت تا چه حد در بازار موفق خواهید بود، تلاش كنید كه در مدت كوتاهی نمونه اولیه محصول را در مقیاس كوچك وارد بازار كنید و نحوه استقبال از آن را به آنها گزارش دهید. این روش كمك می‌كند تا علاوه بر این كه امكان بستن قرارداد برایتان ممكن‌تر می‌شود، دیدگاه‌های تازه‌ای وارد كسب‌وكارتان شود و برخی نقاط ضعف كار را دریابید و برای رفع آنها تلاش كنید.


 رویدادها را از دست ندهید
برای دستیابی به فرصتی برای مذاكره با سرمایه‌گذاران مطرح زیست‌بوم كسب‌وكار شاید استفاده از روش‌های معمول مانند ارسال طرح برای بررسی اولیه خیلی كارآمد نباشد و پاسخ مثبتی به عنوان كسب‌وكار نوپا از آنها دریافت نكنید. در این موارد بهتر است ابتدا بررسی كنید كه این سرمایه‌گذاران در كدام رویدادها یا نمایشگاه‌هایی كه در حوزه كسب‌وكار برگزار می‌شوند قرار است شركت كنند و از این فرصت برای معرفی خودتان به آنها استفاده كنید. برقراری ارتباط حضوری و از نزدیك می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری برای امكان مذاكره برایتان فراهم كند تا این كه فقط از طریق تماس تلفنی یا پست الكترونیك بخواهید پیگیر بررسی طرحتان شوید. یكی از بهترین روش‌های دستیابی به برنامه‌های این افراد برای شركت در رویدادها دنبال كردن آنها در صفحات اجتماعی‌شان است. همچنین با بررسی رویدادهای سالانه یا نمایشگاه‌هایی كه در سال‌های پیش شركت كرده‌اند نیز می‌توانید متوجه شوید كه احتمالا در چه مكان‌هایی می‌توانید انتظار حضورشان را داشته باشید. این روش نه‌تنها امكان برقراری ارتباط با سرمایه‌گذار مورد نظر را برایتان فراهم می‌كند، بلکه حضورتان در زیست‌بوم‌های كسب‌وكاری را نیز گسترش می‌دهد.


از ترفندهای فروش استفاده کنید
جذب سرمایه ماهیتی مشابه فروش دارد، با این تفاوت كه به جای فروش محصولتان قرار است بخشی از ارزش مجموعه كسب‌وكاری را كه راه‌اندازی كرده‌اید بفروشید. همان‌گونه كه فروش محصول نیاز به برنامه‌ریزی و استفاده از راهكارهای ویژه فروش دارد، برای جذب سرمایه‌گذار نیز نیاز به بهره‌گیری از این ترفندها خواهید داشت. استفاده از این راهكارها به شما كمك می‌كند تا به بهترین شكل مجموعه كسب‌وكاری خود را به سرمایه‌گذار معرفی كنید و بر اساس واكنش‌هایی كه دارد قدم بعدی خود را انتخاب كنید تا در نهایت به صورت كامل او را قانع كنید كه این سرمایه‌گذاری می‌تواند یكی از بهترین فرصت‌هایش برای سرمایه‌گذاری باشد. روش‌های آگاهی‌رسانی دوره‌ای یكی از راهكارهایی است كه می‌تواند در افزایش انگیزه و جلب نظر سرمایه‌‎گذاران اثربخش باشد.


در مورد نحوه ارتباط آتی بپرسید
زمانی كه جلسه مذاكره اول‌تان را با سرمایه‌گذار به پایان می‌رسانید، در مورد ادامه مذاكرات از او بپرسید. این كه بدون هماهنگی بخواهید با تماس‌های تلفنی پی‌درپی و ملاقات‌های زودتر از موعد او را كلافه كنید، نه‌تنها نشانه پیگیری و اشتیاق شما نخواهد بود، بلكه ممكن است سرمایه‌گذار را از ادامه همكاری منصرف كند. بنابراین برای این كه بتوانید به طور مؤثر راه ارتباطی خود را با افراد حفظ كنید، به‌سادگی از آنها درخواست كنید تا خودشان نحوه تعاملات بعدی را برایتان مشخص كنند. آنها علاوه بر مشخص كردن فواصل قرارهای بعدی باید بگویند چقدر زمان برای فكر و تصمیم‌گیری نیاز خواهند داشت. یكی از مهم‌ترین مواردی كه می‌تواند منجر به همكاری و مشاركت مؤثر و مثبت میان دو طرف شود این است كه هر دو طرف حاضر به شنیدن خواسته‌های یكدیگر و احترام به این خواسته‌ها باشند و برنامه كاری خود را براساس نظر هر دو طرف تنظیم كنند.


فقط موارد تکمیل شده را  ارائه دهید
یكی از بهترین روش‌های جذب سرمایه این است كه به افراد این فرصت را بدهید كه بتوانند مسیر دستیابی به موفقیتتان را دنبال كنند. زمانی كه با سرمایه‌گذاری قرارملاقات دارید یكی از مواردی كه حتما باید به آن بپردازید ارائه خلاصه‌ای از مسیری است كه قرار است برای توسعه كسب‌وكارتان طی كنید. این كه به سرمایه‌گذار از نحوه رشد كسب‌وكارتان در طول زمان بگویید این امكان را فراهم می‌كند كه اگر حتی خودش نخواهد در این مسیر سرمایه‌گذاری كند، فردی را به شما معرفی كند كه حاضر است در این مسیر همراهتان شود. اما در هنگام مطرح كردن این نقشه راه باید مراقب باشید كه مسیر را واقع‌بینانه در نظر گرفته باشید. یكی از تله‌هایی كه بیشتر كارآفرینان هنگام تعیین مسیر راهشان به دامش می‌افتند، خوش‌بینی بیش از حد در زمینه بازار و فروش است. زمانی كه در زمان كوتاهی وعده فروش و سودآوری بزرگی به سرمایه‌گذار بدهید این فرصت را فراهم كرده‌اید كه منتظر بماند و میزان موفقیت شما را در زمان وعده داده شده بررسی كند. اگر نتوانید به وعده خود پس از پایان موعد مقرر عمل كنید اعتبارتان را خدشه‌دار خواهید كرد. بهتر است به جای وعده دادن، براساس دستاوردهای كنونی خود و مواردی كه از وقوعشان مطمئن هستید برای جلب نظر سرمایه‌گذار استفاده كنید. این روش فرصت بیشتری برای اعتمادسازی به شما خواهد داد.