شورِ   شیرین  شهاب

با وجود شایعات بسیار، شهاب حسینی در ویدئویی از ادامه همکاری با شکرستان خبرداد؛ چرا آقای ستاره چنین تصمیمی گرفته است؟

شورِ شیرین شهاب

شهاب حسینی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی به شایعات جدایی‌اش از «شكرستان» پایان داده و از ادامه همكاری‌اش با این مجموعه خبر داد. شایعه قطع همكاری این بازیگر با مجموعه شكرستان، زمانی شكل گرفت كه عده‌ای آگاهانه و از روی عمد با انتشار اخبار كذب در فضای مجازی در صدد مخدوش كردن محبوبیت این بازیگر نزد مخاطبان تلویزیون و به خصوص مخاطبان شكرستان برآمده بودند. گرچه شهاب حسینی با انتشار متنی در فضای مجازی به این شایعات پاسخ داد، اما همچنان خبر همكاری نکردنش با این مجموعه در فضای مجازی دست به دست شده و به قوت خود باقی مانده بود. این در حالی است كه رئیس مركز صبا نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها و از جمله جام‌جم خبر قطع همكاری شان را با آقای سوپر استار تكذیب كرده بود و همچنین عنوان كرد از این پس قرار است از سایر بازیگران سینما نیز برای همكاری با این مجموعه دعوت شود. اما عده‌ای سودجو همچنان به‌دنبال كسب منافع شخصی خود از این ماجرا بودند كه با حركت زیركانه شهاب حسینی به قولی تیرشان به سنگ خورد. شهاب حسینی با انتشار ویدئویی در كنار مسعود صفوی، تهیه‌كننده شكرستان در حال ضبط این مجموعه در استودیو به همه ابهامات پاسخ و به شایعات خاتمه داد. وی به مخاطبان مجموعه گفت: «مردم عزیز به خصوص بچه‌های خوب، با آقای مسعود صفوی به این نتیجه رسیدیم كه نمی‌شود شكرستان را رها كرد، هرطوری بود خودمان را به هم رساندیم تا دوباره بتوانیم با هم قسمت‌های جدید را ادامه دهیم، امیدوارم هر چه اتفاق می‌افتد مورد پسند شما باشد و خوشتان بیاد.» اما حضور دوباره شهاب حسینی در مجموعه شكرستان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.چرا آقای سوپر استار با یک پویانمایی همراه شده است؟باما باشید!

طعم دلچسب روایت
 با نگاهی اجمالی به آثاری كه این بازیگر در آنها حضور داشته، چه در سینما و تلویزیون و چه روی صحنه تئاتر می‌توان این‌گونه نتیجه گیری كرد كه شهاب حسینی علاقه مند به تجربیات مختلف و متفاوت است كه راوی یك مجموعه پویانمایی می‌تواند تجربه دلچسبی برای وی باشد. به عنوان مثال حضورش در قالب نقش‌های متفاوتی كه در سینما و تلویزیون عهده‌دار بوده است. از گروس، استاد دانشگاه كه دوستدار محیط‌زیست در «طعم شیرین خیال» است گرفته تا ایفای نقش یك بیمار در «حوض نقاشی» و ایفای نقش شهید بابایی در «شوق پرواز»، همگی نشان دهنده علاقه وی به تجربیات مختلف است.


به احترام مخاطب
 با توجه به استقبالی كه طرفداران شكرستان و حتی طرفداران شهاب حسینی از حضور وی در این مجموعه كردند و بازتاب گسترده‌ای كه در فضای مجازی داشت، وی را علاقه‌مند به تداوم این همكاری كرد كه به‌رغم سفر و مشغله‌های كاری حضور در این كار را پذیرفت. چرا كه شكرستان به دلایلی كه عنوان شد، مجموعه جذابی است و همراهان این مجموعه از حضور شهاب حسینی به‌عنوان جایگزین زنده یاد مرتضی احمدی استقبال كردند. از طرفی طرفداران این بازیگر نیز با ابراز علاقه‌مندی به حضور او در یك مجموعه پویانمایی و شنیدن صدای مورد علاقه‌‌شان در تلویزیون این شوق و انگیزه را در وجود او ایجاد كردند كه با وجود پیشنهادهای خوبی كه در زمینه‌های مختلف دارد، راوی شكرستان را به احترام مخاطب بر هر كاری ترجیح دهد.


ایجاد انگیزه با ارقام نجومی!
در ابتدا شاید این تصور وجود داشت كه مقوله دستمزد باعث شده تا این بازیگر در برنامه ریزی‌های شخصی و كاری اش تغییر ایجاد كرده و خود را ملزم به همكاری با این مجموعه كند كه با صحبت‌های رئیس مركز پویانمایی می‌شد به این نتیجه رسید كه رقم دستمزد آنچنان ویژه نیست كه وی را علاقه‌مند به حضور در این مجموعه كند. به این دلیل كه شهاب حسینی در طول این سال‌ها به قدری توانایی از خودش نشان داده كه اغلب پیشنهادهای مالی خوبی در این زمینه دارد و رقم دستمزدی كه بابت روایت این مجموعه می‌گیرد، به اصطلاح آنقدر دندان‌گیر نیست كه این انگیزه را در او به وجود آورد.


احیای دوران شیرین كودكی
 به‌دلیل ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی كه این بازیگر دارد، ممكن است یكی از دلایل همكاری اش با این مجموعه علاقه شخصی وی به پویانمایی و به‌خصوص شكرستان و شخصیت‌ها و داستان‌های جذابش باشد كه باعث شد او همچنان به همكاری‌اش با شكرستان ادامه دهد. حسینی از جمله بازیگرانی است كه هنوز هم می‌توان در رفتار و كلام و حتی بازی‌اش به‌وجود كودك درونش پی برد. از آنجا كه او پدر دو فرزند است، ممكن است مانند اغلب مردم به دیدن پویانمایی و سرگرمی‌های دوران كودكی علاقه داشته باشد.


«شكرستان» یك درخشش هنری
 شكرستان از معدود پویانمایی‌هایی است كه توانست در مدت كوتاهی مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای قرار بگیرد. مخاطبانی كه در رده سنی خاصی قرار نداشتند و در كنار بچه‌ها، بزرگ‌ترهایشان را نیز با خود همراه كردند. اتفاقی كه شاید برای كمتر مجموعه  پویانمایی‌ای می‌افتد كه تا این حد شخصیت‌ها و موقعیت‌هایش برای مخاطبانش جذاب و دوست داشتنی باشند. به تعبیری می‌توان گفت شكرستان همه ویژگی‌های یك پویانمایی جذاب را دارد. از شخصیت‌پردازی و قصه‌ها در بخش فیلمنامه گرفته تا گویندگی و صداپیشگی كاراكترهای اصلی مجموعه و روایت داستان‌ها با صدای زنده‌یاد مرتضی احمدی كه به جذابیت این‌ كار افزود. شاید همین استاندارد بودن كار بود كه گروه را بر آن داشت برای تداوم موفقیت و به تكرارنیفتادن سراغ ستاره‌های سینما برود كه استارت این كار با حضور شهاب حسینی رقم خورد. بنابراین یكی از موفق‌ترین آثار تلویزیونی در زمینه پویانمایی بی‌شك مجموعه شكرستان است.
گرچه در مقطعی نیز به‌دلیل استقبال خوبی كه از انیمیشن این كار شد، گروه تصمیم به ساخت مجموعه عروسكی آن گرفت كه البته نتوانست موفقیت گذشته را تكرار كند. از همین‌رو خیلی زود به كار خود پایان داد. با این حال شخصیت‌های این مجموعه در نوع خود بی‌نظیرند و نویسنده، پردازش درستی از شخصیت‌ها داشته است.
شخصیت‌هایی كه به‌دلیل جذابیت، آثار فراوانی از آنها در قالب عروسك و نوشت‌افزار روانه بازاز شد و طرفداران بسیاری هم پیدا كرد. «اسكندر» و «ننه‌قمر» شخصیت‌هایی هستند كه توانسته‌اند‌ بین مخاطبان محبوبیت بسیاری كسب كنند. شاید بتوان گفت شخصیت‌های جذاب و دوست‌داشتنی «شكرستان» آینه رفتار مردم است و به همین دلیل توانسته‌اند مورد توجه قرار گیرند. این مجموعه در كنار جذابیتی كه برای مخاطبان خود دارد، حتی توانسته نگاه منتقدان را نیز به خود معطوف كرده و از این‌رو در جشنواره‌های مختلف جوایز بسیاری را از آن خود كند؛ از جمله جایزه بهترین پویانمایی كودك در دوازدهمین جشن سینمای ایران و بهترین كارگردانی پویانمایی در جشنواره جام‌جم. حتی در نظرسنجی‌ای كه توسط صداوسیما در سال 1390 انجام شد، شكرستان با 90درصد مخاطب، رتبه دومین برنامه كودك پربیننده را از آن خود كرد. نورالدین زرین‌كلك، یكی از انیماتورهای پیشكسوت ایرانی نیز در تمجید از «شكرستان»، این مجموعه را به‌عنوان یك درخشش هنری و كامل‌ترین پویانمایی تاریخ معاصر ایران نام برد.



شخصیت و صدای كاریزماتیك آقای بازیگر
 كمتر بازیگری را در سینما و تلویزیون سراغ داریم كه به اندازه شهاب حسینی جذاب و محبوب باشد؛ بازیگری كه هم به‌عنوان بازیگر مقابل دوربین و روی صحنه می‌تواند تماشاگر را میخكوب و با خود همراه كند و هم با صدای دلنشینش می‌تواند جریان ساز شود. شاید به دلیل شخصیت كاریزماتیكی است كه به طور ذاتی در خود دارد و می‌تواند هم با صدا و هم با بازی‌اش مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل توانست از اجرای یك برنامه تلویزیونی خود را به سردر سینماها برساند و در صدر علاقه‌مندی‌های هنردوستان قرار بگیرد. سیروس مقدم، نخستین كارگردانی بود كه برای اولین‌بار ریسك كرد و نقش اول یك سریال تلویزیونی مهم را به شهاب حسینی سپرد. شاید از همان ابتدا به كاریزماتیك بودن این بازیگر پی‌برده بود و می‌دانست كه می‌تواند محبوبیت بسیاری را در مدیوم‌های مختلف كسب كند. تا جایی كه این محبوبیت را با صدای خود به عنوان راوی مجموعه «شكرستان» كسب كرد و وقفه كوتاهی كه باعث شد به‌دلیل مشغله‌های كاری و سفر نتواند با گروه سازنده همكاری كند، با واكنش‌های منفی از جانب علاقه مندانش روبه‌رو شده و او را ناچار به ارائه توضیح كند.


رئیس مرکز پویانمایی صبا: پول؟! اصلا!
محمد رحیم لیوانی، رئیس مركز پویانمایی صبا در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص حضور دوباره شهاب حسینی در مجموعه «شكرستان» بیان كرد: از ابتدا قرار و توافق ما برای همكاری با آقای حسینی صد قسمت از برنامه بود. اما آقای حسینی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی كرده بود و تصور می‌كرد كه صد قسمت با هم آماده می‌شود. اما از آنجا كه این مجموعه بخش بخش آماده می‌شود و ما هم اصرار داشتیم از عید قربان تا عید غدیر برنامه پخش شود، در این مقطع آقای حسینی سفر بود و شرایط برای حضورش مهیا نبود. اما الان این شرایط مهیا شده و آقای حسینی هم در حال ضبط و همكاری با این مجموعه است.
وی درباره مبحث مالی و توافقی كه با این مجموعه داشته هم توضیح داد: فكر نمی‌كنم بحث مالی خیلی در این زمینه چه برای ما و چه برای آقای حسینی مهم بوده باشد. شاید بیشتر اعتبار برنامه و تجربه‌ای كه آقای حسینی در این مجموعه دارند، بیشتر مدنظر بوده است.
لیوانی درباره این‌كه چه چیزی باعث شد تا شهاب حسینی بار دیگر با این مجموعه همكاری كند عنوان كرد: از ابتدا بنای ما بر این بود كه اگر دو طرف رضایت دارند، این همكاری ادامه پیدا كند. من فكر می‌كنم آقای حسینی مجموعه اول را كه كار كرد، بازتاب خوبی بین مخاطبان و طرفدارانش داشت و همین استقبالی كه از حضور آقای حسینی در مجموعه شد، باعث شد تا به ادامه آن تشویق شوند و برایشان تجربه خوب و شیرینی بود. بنابراین نتیجه كار و استقبال مخاطبان باعث شد به ادامه كار در شكرستان علاقه مند باشد و به همین دلیل این همكاری ادامه پیدا كرد.