ترور سردار سلیمانی آزمون FATF در مبارزه با تروریسم

دكتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد

ترور سردار سلیمانی آزمون FATF در مبارزه با تروریسم

دكتر محمدجواد ایروانی، استاد دانشگاه، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران اخیرا در نامه‌ای به گروه ویژه اقدام مالی، خواستار توقیف دارایی‌ها و تحریم و بلوكه كردن حساب‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا شد. وی در این نامه ترور سردار شهید سلیمانی را نمونه بارز تروریسم دولتی آمریكا خوانده و از گروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف خواسته با فوریت نسبت به افزایش خطر ریسك سیستماتیك تعاملات مالی ایالات متحده آمریكا اقدام كند. ایروانی در متنی كه در اختیار جام‌جم قرار داده به چرایی نامه‌نگاری با اف‌ای‌تی‌اف درباره ترور سردار سلیمانی توسط آمریكا پرداخته است.

هدف از ارسال نامه به اف‌ای‌تی‌اف چیست؟
با توجه به این‌كه هدف گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با تأمین مالی تروریسم است و از طرفی ما شاهد یك اقدام بی‌سابقه در تاریخ آمریكا مبنی بر دستور رسمی رئیس‌جمهور آمریكا مبنی بر ترور یك مقام رسمی بلندپایه یك كشور در جریان بازدید رسمی در خاك كشور دیگر بودیم، این یك اقدام تروریستی آشكار رژیم آمریكاست كه موضوع و ماهیت آن دستور كار اصلی اف‌ای‌تی‌اف است. بایستی در اجلاس دوره‌ای بعدی اف‌ای‌تی‌اف - كه حدود دو هفته دیگر انجام می‌شود - تعاملات مالی ایالات متحده آمریكا را در فهرست كشورهای با ریسك بالا ارزیابی کرده و به كشورهای همكار توصیه كنند كه مراقب تعاملات مالی خود با كشور مذكور باشند و از طرف دیگر حساب‌های آمران و اقدام‌كنندگان اقدام تروریستی و جنایتكارانه مذكور مسدود و اقدامات قضایی مالی علیه تیم مذكور را به كشورهای عضو اف‌ای‌تی‌اف توصیه کنند.
شایان ذكر است که این اقدام جنایتكارانه علیه بزرگ‌ترین و مؤثرترین فرد در سركوب تروریسم و خلافت داعش كه به اذعان مقامات آمریكایی ساخته و پرداخته خود آمریكا بود، صورت گرفت. درواقع آمریكایی‌ها انتقام پروژه داعش را از سردار شهید قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران گرفتند.
بنابراین راستی‌آزمایی در بی‌طرفی اف‌ای‌تی‌اف هدف ارسال نامه یك مقام اسبق مالیه جمهوری اسلامی ایران بود كه اتفاقا تجربیات طولانی در حضور مستمر در مجامع اقتصادی بین‌المللی و نیز در حوزه تدریس سازمان‌ها و نهادهای پولی و مالی و اقتصاد بین‌المللی دارد. شایسته است اقدامات مالی و قضایی و حقوقی از طرف دستگاه‌های مربوطه جمهوری اسلامی به عمل آمده و همچنین با رویكرد دیپلماسی عمومی حقوقدانان، اقتصاددانان و قضات شریف كشور نظرات خود را به مجامع بین‌المللی از جمله اف‌ای‌تی‌اف و همین‌طور دادگاه جنایی بین‌المللی (Intenational Criminal Court) اعلام کنند و برخورد فعالانه داشته باشند. گفته می‌شود اگر به اف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم تحریم‌ها برداشته می‌شود. این ناشی از كم‌اطلاعی است. اگر دقت شود عمده تحریم‌های جاری، تحریم‌های یكجانبه كشور آمریكاست كه ارتباطی به اف‌ای‌تی‌اف و شورای امنیت ندارد و به آن تحریم‌های ثانویه می‌گویند و آمریكا نه از منظر قواعد بین‌المللی بلكه با اهرم جریمه‌های دادگاه‌های خود تحریم‌های خودسرانه خویش را عملیاتی می‌كند؛ بنابراین عضویت در اف‌ای‌تی‌اف به هیچ‌وجه به مفهوم لغو تحریم‌های یكجانبه كه برخی القا می‌كنند، نیست. ضمن این‌كه از سال 1387 به مدت هفت سال ایران در فهرست كشورهای غیرهمكار (فهرست سیاه) قرار داشت كه اتفاقا بیشترین درآمدهای ارزی 50 سال اخیر (تنها در سال 1387 مبلغ 117 میلیارد دلار) در آن سال‌ها بود و مانع قابل توجهی در پرداخت‌ها و معاملات تجاری خارجی به وجود نیامد و متأسفانه بیشتر آن صرف كالاهای غیرضروری شد. اما استفاده مهم برای رژیم سركش آمریكا این است كه از اف‌ای‌تی‌اف به‌عنوان ابزاری جهت شناسایی هوشمندانه چندلایه طرف‌های معاملاتی كشور به‌منظور تحریم آنها استفاده نماید كه عملا در اخبار خودشان مطرح می‌كنند به‌ویژه این‌كه هیات حاكمه آمریكا در تعریف پولشویی یك محور سوم آورده‌اند و آن دور زدن تحریم‌ها حتی برای غذا و دارو و هر نیاز حیاتی دیگر در تولید و صنعت و... است. به این ترتیب با شناسایی طرف‌های معاملاتی با استفاده از ابزار اطلاعات اف‌ای‌تی‌اف به اهداف خود بهتر دسترسی پیدا می‌كنند. اعضای شرور و دروغگوی هیات حاكمه آمریكا اخیرا از تسهیل در معاملات دارو با جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند كه جواب این بخشنامه را طراحان اولیه تحریم‌های علیه ایران - كه دموكرات‌ها هستند - دادند و گفتند این فریب آشكار وزارت خزانه‌داری آمریكاست، زیرا طبق بخشنامه كذایی: هر كسی بخواهد به ایران دارو بفروشد سه ماه قبل باید تمامی مشخصات را اعلام كند؛ این یعنی طرف‌های احتمالی معاملات دارو با ایران را قبلا شناسایی و تهدید و تحریم كنند و اتفاقا ضد تسهیل و تشدید تحریم است.
باید چه كار كرد؟
نبایستی با مبالغه در توان آمریكا در سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های چندجانبه از دیپلماسی و تعاملات با سایر كشورهای مؤثر در گروه‌های بین‌المللی و بقیه دول غافل بود. دشمن اعلام كرده كه تمركز روی جنگ نرم دارد و ما ادبیات مقابله با جنگ نرم را باید در دستور كار قرار دهیم. اتفاقا عصیان و سركشی آمریكا به قواعد و مقررات بین‌المللی به شدت آمریكا را تضعیف كرده و خروج از پیمان كیوتو، معاهده آب و هوایی پاریس، یونسكو، ترانس آتلانتیك، پیمان‌های دوجانبه تجاری و تهدیدهای مكرر به خروج از سازمان ملل شرایط چندجانبه‌گرایی را اتفاقا تقویت كرده كه باید از آن استفاده كرده و از هم‌اكنون پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و روابط دوجانبه تجاری با همسایگان و الگوهای تهاتر و BTC و پیمان‌های دوجانبه پولی و نظامات نوآورانه پرداخت‌ها را به‌صورت جدی در دستور كار قرار دهیم.


متن نامه دکتر ایروانی
به رئیس FATF
جناب آقای ژی یانگ مین لو، رئیس گروه ویژه اقدام مالی پاریس ــ فرانسه
با توجه به این‌كه ترور ژنرال سلیمانی مقام بلندپایه رسمی جمهوری اسلامی ایران (قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم نظیر داعش و... در غرب آسیا بوده و جان بسیاری از ملت‌ها را از آن موجودات شر نجات داده است) كه با دعوت نخست‌وزیر عراق به كشور مذكور به صورت رسمی سفر كرده بود، صورت پذیرفته و با توجه به این حقیقت كه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا دونالد ترامپ رسما پذیرفت كه دستور این ترور را صادر كرده است، این اقدام نمونه بارز تروریسم آشكار و برخلاف تمامی قوانین و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی است كه مورد شگفتی اشخاص و كشورها در سراسر جهان از جمله در داخل هیات حاكمه آمریكا گردید، است؛ بنابراین انتظار می‌رود كه:
گروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف با فوریت نسبت به افزایش خطر ریسك سیستماتیك تعاملات مالی ایالات متحده آمریكا اقدام و نسبت به توقیف دارایی‌ها و تحریم و بلوكه كردن حساب‌های دونالد ترامپ و تمامی كمپانی‌های متعلق به وی و كمپانی‌های وابسته آنها و همین‌طور رئیس پنتاگون و فرمانده سنتكام (فرماندهی مركزی نیروهای آمریكا) به كشورهای عضو و همكار اف‌ای‌تی‌اف اعلام و توصیه بر اجرای آن نمایند.
در این صورت می‌توان بی‌طرفی اف‌ای‌تی‌اف را درباره مبارزه با مبادی و منابع مالی تروریسم راستی‌آزمایی كرد.



انفعال FATF
در برابر تروریسم دولتی آمریکا
رئیس‌جمهور آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی نشست خبری گذاشت و اعلام کرد شخصا دستور ترور فرمانده سپاه قدس ایران را داده است.
با گذشت بیش از یک ماه از اقدام تروریستی آمریکا گروه FATF که ادعای مبارزه با تروریسم دارد هیچ واکنشی نشان نداده است.