جنگ    ستارگان

پرتغال - بلژیک یکی از حساس‌ترین بازی‌های مرحله یک هشتم مسابقات یورواست

جنگ ستارگان

وقتی در یک طرف تیمی باشد که لقبش شیاطین سرخ اروپاست و در طرف دیگر تیمی که به نام برزیل اروپا شناخته می‌شود، از همین حالا می‌توان منتظر یک بازی هیجانی و زیبا بود. حالا در شب دوم از مرحله یک هشتم نهایی یورو، بلژیک و پرتغال در ورزشگاه المپیک شهر سویا مقابل هم قرار می‌گیرند که فارغ از هر نتیجه‌ای می‌توان از بازی دو‌جین ستاره در 90 یا حتی 120 دقیقه زمان مسابقه لذت برد. بلژیک بعد از سه پیروزی و به عنوان صدرنشین گروه B به این بازی رسید. شاگردان مارتینز در حالی به مصاف پرتغال می‌روند که در 12 بازی قبلی خود هرگز شکست نخورده‌اند و می‌خواهند تجربه تلخ‌شان در یوروهای قبلی را از ذهن هواداران‌شان پاک کنند. آخرین باری که این تیم توانست از این مرحله عبور کند، یورو 1980 بود که بلژیکی‌ها در همان جام به نایب قهرمانی رسیدند. اما اوضاع پرتغال در یورو طی سال‌های اخیر با بلژیکی‌ها کاملا متفاوت بوده است. به غیر از قهرمانی شاگردان فرناندو سانتوس در یورو 2016، این تیم در یورو 2008 و 2012 تا مرحله نیمه‌نهایی بالا رفت و در 2004 هم به نایب قهرمانی رسید. آنها دوست ندارند خیلی زود از بازی‌های یورو خداحافظی کنند. در کنار بازی جذاب امشب، آمار و نکاتی در مورد آن وجود دارد که نگاهی گذار به آن خالی از لطف نیست:

کریس رونالدو در حال حاضر با پنج گل، بهترین گلزن یورو 2020 است. از طرف دیگر، رونالدو با زدن گل در هر‌ سه بازی مرحله گروهی، اولین بازیکن در تاریخ فوتبال پرتغال است که توانسته در تمام بازی‌های مرحله گروهی یورو گلزنی کند.
شکست پرتغال مقابل آلمان در هفته دوم یورو، دومین باخت این تیم در 25 بازی قبلی‌اش محسوب می‌شود. باخت دیگرشان در مرحله مقدماتی یورو بود که مقابل اوکراین با نتیجه 2 بر یک باختند.
پرتغال تا قبل از بازی امشب، دو بار در شهر سویا بازی کرده است. در هر دو بازی که مقابل اسپانیا و مربوط به سال‌های 1923 و 1929 است، زمین را با باخت ترک کرد.
بازی‌های بلژیک در مراحل حذفی جام‌های مختلف فقط یک بار به پنالتی کشیده که با پیروزی این تیم همراه بوده است. در مقابل پرتغال 5 بار بازی‌هایش به ضربات پنالتی رفته که نتیجه‌اش سه برد و دو باخت بوده است.


این دومین حضور تیم‌ملی بلژیک در شهر سویا محسوب می‌شود. اولین بازی‌ و حضور مربوط به مقدماتی یورو 96 بود که در ورزشگاه
سانچس پیس‌خوان این شهر با اسپانیا به تساوی یک بر یک رسیدند.
بلژیک را می‌توان باتجربه‌ترین تیم در بازی‌های امسال یورو دانست چرا که پنج بازیکن آن 100 بازی ملی یا بیشتر را دارند. دریس مرتنز، یان فرتونگن، اکسل ویتسل، توبی آلدرویرلد و ادن آزارد بازیکنانی هستند که بیش از 100 بار پیراهن تیم‌ملی بلژیک را پوشیده‌اند.
شیاطین سرخ اروپا در 26 بازی قبلی خود، 22 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و در این میان فقط یک بازی را باخته‌اند. تنها شکست آنها در اکتبر 2020 و در لیگ ملت‌های اروپا بود که با نتیجه 2 بر یک مقابل تیم‌ملی انگلیس در ورزشگاه ومبلی باختند.