نسخه Pdf

یک ذهن و هزاران کوچه!

یک ذهن و هزاران کوچه!

زندگی امروز ما با رسانه‌ها گره‌خورده و لحظه به لحظه در حال استفاده از آنها هستیم. معمولا ما در تمامی شرایط برای رفع نیاز خود به سوی رسانه‌ها حرکت می‌کنیم. چه زمانی که می‌خواهیم از اخبار مطلع شویم و چه زمانی که می‌خواهیم اوقات فراغت خود را سپری کنیم به استفاده از رسانه روی می‌آوریم.
رسانه‌ها انواع مختلفی دارند و ما بر اساس نیازهایمان در زمان‌های مختلف انتخاب می‌کنیم تا از کدام رسانه به چه شکل استفاده کنیم. رسانه‌های مختلف تاثیراتی متفاوت بر ذهن ما دارند و اگر ما از این تفاوت‌ها آگاه باشیم می‌توانیم استفاده بهتر و درست‌تری از آنها داشته‌باشیم.
این هفته هم مثال‌هایی از تاثیر رسانه‌های مکتوب و تصویری را با هم بررسی می‌کنیم. رسانه‌های مکتوب مسائل را عمیق‌تر از رسانه‌های صوتی و تصویری مطرح می‌کنند؛ برای مثال خیلی اوقات اخبار به طور خلاصه و با تیترهای کوتاه از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند و ما از تمام لایه‌های آن مطلع نمی‌شویم اما روزنامه‌ها با جزئیات بیشتری به تحلیل اخبار می‌پردازند و سعی می‌کنند بررسی جامع‌تری داشته‌باشند. این موضوع باعث می‌شود اطلاعاتی که از طریق این رسانه‌های مکتوب به دست ما می‌رسد مانایی بیشتری در ذهن ما داشته‌باشد.
اگر بخوایم کمی کلی‌تر به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که رسانه‌های مکتوب قوه تحلیل و تفکر ما را بیشتر به کار می‌گیرند؛ این در حالی اتفاق می‌افتد که رسانه‌های تصویری و تاحدودی رسانه‌های صوتی اجازه تحلیل و بررسی موضوع را به ذهن ما نمی‌دهند و با سرعت بیشتری به مطالب می‌پردازند در صورتی بر ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارند و به گوشه‌هایی فراموش شده از ذهن می‌نشینند که گاهی خود ما تا مدت‌ها متوجه آن نمی‌شویم.
رسانه‌های مکتوب اجازه تخیل بیشتری به مخاطب می‌دهند؛ خیلی اوقات تصویر ذهنی شما از شخصیت‌های یک داستان با تصویر ذهنی فرد دیگری که همان داستان را خوانده تفاوت‌های بسیاری دارد. این یعنی رسانه‌های مکتوب وقت بیشتری برای تخیل و فکر کردن به شما می‌دهند در صورتی که رسانه‌های تصویری معمولا ذهن مخاطب را محدودتر می‌کنند.
همیشه باید به خود یادآوری کنیم رسانه‌ها می‌توانند بر سبک زندگی ما تاثیرات متفاوتی بگذارند و ما باید با آگاهی بیشتری نسبت به استفاده از رسانه‌های مختلف تاثیرات آنها را کمی بیشتر کنترل کنیم.