نسخه Pdf

اینجا را نوجوانان می‌چرخانند!

پای صحبت‌های علی‌محمد اسماعیلی نشستیم و از جزئیات افتتاح کتاب‌شهر نوجوان شنیدیم

اینجا را نوجوانان می‌چرخانند!

این روزها که شعله بازار کتاب بین نوجوانان کم‌نور شده و اصولا گشت‌وگذار در فضای مجازی و حتی مطالعه به روش موبایلی راحت‌تر است هفته گذشته شاهد افتتاح کتاب‌شهری با محوریت محصولات نوجوان بودیم. فروشگاهی که حتی به دست خود نوجوان‌ها هم اداره می‌شود. با مدیر مجموعه حرف زده‌ایم.
چطور شد که تصمیم گرفتید مکانی را به‌طور اختصاصی برای نوجوان‌ها افتتاح کنید؟
خب راستش ما در این حوزه خلأهایی را احساس می‌کردیم. چون در فروشگاه‌های فرهنگی معمولا محصولات کودک و نوجوان باهم عرضه می‌شود و به همین علت وزنه کار بیشتر به سمت کودک می‌رود و توجه به بحث نوجوان کمتر می‌شود. برای همین تصمیم گرفتیم این فروشگاه که هم تخصصی است و هم در تهران مرکزیت دارد، راه‌اندازی کنیم. در این سال‌ها محتوای تولیدات ناشران ما به سمتی رفته که بتوانیم بسته کاملی را در حوزه نوجوان ارائه بدهیم و تصمیم داریم اینجا علاوه بر محلی برای توزیع محصولات فرهنگی، تبدیل به پاتوق نوجوان‌ها هم بشود. یعنی این مکان هم توسط نوجوان‌ها اداره شود و هم مخصوص نوجوان‌ها باشد.
شما برای تأسیس کتاب شهر که فقط روی نوجوان‌ها تمرکز کرده با سختی و مشکلاتی هم رو به رو شدید؟
بله چون ما اصرار داشتیم حتما فروشگاه محصولاتی داشته باشد که محتوای سالم و فاخر توزیع کند. این موضوع باعث محدودیت می‌شد. شما وقتی یک موضوع تخصصی انتخاب می‌کنید طبیعتا به‌لحاظ محتوایی نباید از این چارچوب خارج شوید و ناچارید تخصصی بودنش را حفظ کنید. برای رسیدن به این هدف جست‌وجوی بیشتری برای پیدا کردن محصولات نیاز داشتیم.
پیام مستقیم به بچه‌های دهه هشتادی؟
 امثال این اتفاقات فرهنگی در کشور نسبت به گذشته کمی بیشتر شده است. برای این که از لحاظ فرهنگی و محتوایی نوجوان‌ها تغذیه بشوند، توصیه ما این است حتما به فروشگا‌ه‌های فرهنگی سر بزنند و از مشاوره کارشناسان برای پیدا کردن و رسیدن به انتخاب‌های درست، استفاده کنند.
گفتید اینجا قرار است با کمک خود نوجوان‌ها اداره شود.این کار به چه شکل صورت خواهد گرفت؟
 نوجوانانی که به کمک و حضور در کتابشهر مخصوص خودشان علاقه دارند، می‌توانند اعلام کنند و درخواست بدهند. همکاری بچه‌ها هم می‌تواند به صورت ثابت، هم افتخاری یا حتی پاره وقت باشد، چون نوجوان‌ها درگیر درس هم هستند و شاید حتی بخواهند فقط این کار را صرفا تجربه کنند. هدف ما هم بیشتر تجربه کردن نوجوان‌هاست ولی در آخر هدیه‌ای هم به آنها‌ برای کار در کتاب شهر در نظر گرفته می‌شود.