اعتراف آمریكا به آموزش تروریست‌ها در هائیتی

اعتراف آمریكا به آموزش تروریست‌ها در هائیتی


وزارت دفاع آمریكا اعتراف كرده است كه برخی از سربازان سابق ارتش كلمبیا، كه در میان مظنونان ترور هفته گذشته رئیس‌جمهوری هائیتی هستند، از سوی ارتش ایالات متحده آموزش نظامی دیده بودند. سرهنگ كن هافمن، یكی از سخنگویان پنتاگون به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است، «مرور بانك اطلاعاتی آموزشی ما نشان می‌دهد كه تعداد اندكی از افراد كلمبیایی در این تحقیقات، در گذشته و زمانی كه از اعضای فعال نیروهای مسلح كلمبیا بودند، در برنامه‌های آموزشی ارتش آمریكا شركت داشته‌اند.»
چهارشنبه ۱۶ تیرماه، گروهی از افراد مسلح ناشناس حدود ساعت یك بامداد به‌ وقت محلی وارد اقامتگاه ریاست‌جمهوری هائیتی شدند و جوونیل مویز را ترور كردند. مارتین مویز، همسر رئیس‌جمهور نیز در این حمله مجروح شد. روزنامه نیویورك‌تایمز در گزارشی در همین ارتباط نوشته است، مسؤولان هائیتی تحقیقاتی را در مورد چند شخصیت كلیدی آغاز كرده‌اند كه ماه‌ها پیش از قتل مویز، درباره چگونگی بازسازی كشور پس از كنار رفتن او از قدرت گفت‌وگو كرده بودند. براساس این گزارش، ملاقات این افراد در طول سال گذشته میلادی در ایالت فلوریدای آمریكا و جمهوری دومنیكن انجام شده بود و به نظر می‌رسد ارتباطی بین آنها با گروه مظنونان فعلی پرونده، از جمله یك پزشك و كشیش ۶۳ ساله، یك فروشنده تجهیزات امنیتی و یك دلال بیمه و وام در فلوریدا، وجود داشته باشد.
طی روزهای گذشته، بسیاری از منابع رسانه‌ای در آمریكای مركزی و جنوبی تاكید كرده بودند كه عوامل ترور رئیس‌جمهور هائیتی، با پنتاگون ارتباط داشته و در ایالات متحده آموزش دیده‌اند. با این‌حال مقامات كاخ سفید و پنتاگون در این‌خصوص ابراز نظری نكرده بودند.