تکرار نقشه‌های‌آمریکا در بیروت

انصراف سعد حریری از تشکیل کابینه به بروز آشوب و بحران‌های دوباره در بیروت و دیگر شهرهای لبنان منجر شده است

تکرار نقشه‌های‌آمریکا در بیروت

انصراف سعدالدین حریری از تشکیل کابینه منجر به ایجاد بحران‌های تازه‌ای در سراسر لبنان شده است. بروز آشوب‌های همزمان در بیروت و دیگر شهرهای لبنان به‌وضوح نشان می‌دهد مثلث واشنگتن ــ پاریس ــ ریاض پس از ناکامی در ایجاد یک دولت غربگرا در بیروت، خود را برای ایجاد موجی جدید از ناآرامی‌های عمومی در این کشور و موج‌سواری روی اعتراضات آماده کرده‌اند.

سعد حریری، نخست‌وزیر منصوب لبنان اعلام کرد حدود ۹ماه پس از انتصاب و در زمانی که این کشور با بدترین بحران اقتصادی ــ اجتماعی تاریخ خود روبه‌روست، از تشکیل دولت منصرف شده است. او گفت روشن است نمی‌تواند با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور به توافقی برسد و ادامه وضعیت کنونی فقط باعث وخیم‌تر شدن اوضاع لبنان خواهد شد. نخست‌وزیر مستعفی لبنان سعی کرد همه تقصیرها را گردن میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور بیندازد، درحالی‌که طبق اعلام منابع آگاه، حریری به دلیل اصرار بر ایجاد یک ترکیب نامتجانس و یکطرفه در کابینه، مقصر اصلی این رویداد بوده است. حریری خبر استعفای خود را پس از دیدار با میشل عون اعلام کرد. او خطاب به خبرنگاران گفت:«روشن است که نمی‌توانیم با رئیس‌جمهور به توافقی برسیم به همین دلیل خودم را از تشکیل دولت معاف می‌کنم.»
هنوز دفتر رئیس‌جمهور لبنان به سخنان حریری واکنشی نشان نداده است. این سومین بار بود که سعد حریری به مقام نخست‌وزیری لبنان می‌رسید. او درمجموع از نوامبر۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۱، سپس از دسامبر۲۰۱۶ تا ژانویه۲۰۲۰ و درنهایت از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون در این مقام فعالیت کرده است.
رکود اقتصادی عمیق در لبنان
رکود اقتصادی در لبنان تااندازه‌ای عمیق است که بانک جهانی آن را یکی از شدیدترین مشکلات تاریخ معاصر توصیف کرده است. پول ملی این کشور در دو سال گذشته بیش از ۹۰درصد ارزش خود را ازدست‌داده، فقر به‌طور کم‌سابقه‌ای گسترش‌یافته و کمبود شدید کالاهای اساسی به‌طور چشمگیری دیده می‌شود.
به گزارش یورونیوز، آخرین دور نخست‌وزیری او زمانی آغاز شد که حسان دیاب پس از انفجار بندر لبنان در ۴ آگوست سال گذشته میلادی که باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰نفر، زخمی شدن حدود 7000نفر، ناپدید شدن بیش از ۱۰۰نفر و بی‌خانمانی بیش از ۳۰۰هزار نفر شد، از این مقام استعفا داد. در پی این انفجار بسیاری از اعضای کابینه دیاب همچنین نمایندگان پارلمان از مقام خود استعفا دادند و اعتراض‌های گسترده‌ای نیز در سراسر این کشور برگزار شد.
ناآرامی در خیابان‌های لبنان
پس از اعلام استعفای حریری، بار دیگر طرفداران او و جریان غربگرای 14 مارس، اقدام به ناآرام ساختن شهرهای این کشور کردند. خیابان‌های چند شهر لبنان همزمان با اعلام انصراف سعد حریری از تشکیل کابینه، شاهد ناآرامی و اعتراضات هواداران وی بود. براساس خبر پایگاه عربی 21، اعلام استعفای حریری، در شرایطی که لبنان با بحران اقتصادی ناشی از عدم تشکیل دولت روبه‌رو است، به مثابه بنزینی روی آتش بود و بهانه‌ای شد تا هواداران سعد حریری به خیابان‌ها بریزند. در شهر غربا هواداران سعد حریری، با آتش‌زدن سطل آشغال‌ها چند خیابان را مسدود کردند که به درگیری میان آنها با نیروهای ارتش انجامید و معترضان به سمت نیروهای ارتش سنگ پرتاب کرده و نظامیان نیز تیر هوایی پلاستیکی شلیک کردند. در برخی مناطق بیروت و شهرهای دیگر لبنان نیز درگیری‌ها در تمام ساعات نیمه‌شب تا صبح دیروز ادامه داشت. معترضان اتوبان خلده و الناعمه در بیروت را با آتش‌زدن لاستیک‌ها بستند. در استان البقاع نیز در چند منطقه طرفداران حریری دست به اعتراض زدند. در شمال لبنان و در استان طرابلس نیز معترضان جاده الضنیه به طرابلس را با آتش‌زدن لاستیک‌ها بستند. در شهر ساحلی صیدا نیز برخی در اعتراض به تحولات اخیر، چند میدان اصلی شهر را بستند.
مانور غرب روی اغتشاشات لبنان
همان‌گونه که قابل تصور بود دولت آمریکا در واکنش به انصراف سعد حریری، شرایط فعلی لبنان را خطرناک و در آستانه فروپاشی دانسته‌ است. فرانسوی‌ها و اتحادیه عرب نیز به عنوان دو حامی دیگر جریان 14 مارس از این موضع واشنگتن استقبال کرده‌اند. با این حال، بر همگان مسجل است که هر بار پس از استعفای حریری، واشنگتن و متحدانش سناریوی ناآرام‌سازی بیروت را پیاده کرده و پس از آن سعی در زمینه‌سازی برای تسلط جریان‌های وابسته به خود در لبنان دارند.


مقاومت، تسلیم فشارها نمی‌شود
ناصر قندیل، نماینده سابق پارلمان لبنان و سردبیر روزنامه البناء در خصوص تحولات تازه لبنان به جام‌جم می‌گوید:مقاومت هیچ‌گاه تسلیم فشارها در لبنان نشده و نخواهد شد. مقاومت نشان داده است که به‌صورت همزمان، چگونه منازعات منطقه‌ای و داخلی در کشور (لبنان) را رصد می‌کند. باید بگویم که مقاومت برای هر سناریویی برنامه خاص خود را دارد و هرگز در برابر بحران‌هایی که از سوی جریان‌های معاند برای ایجاد بحران و چنددستگی در لبنان ایجاد می‌شود تسلیم نخواهد شد. این قاعده، در برهه زمانی فعلی نیز صدق می‌کند. بدون شک اکنون، مقاومت جلوه‌ای دیگر از بازی قاطعانه و هوشمندانه همیشگی خود در بیروت را به نمایش خواهد گذاشت.
این سیاستمدار لبنانی افزود: حزب‌ا... و گروه‌های مقاومت همواره خواستار ایجاد یک دولت مستحکم، مردمی و قدرتمند در لبنان هستند که بتواند نماینده واقعی مردم این کشور باشد. این مطالبه همیشگی مقاومت است و لحظه‌ای از آن کوتاه نمی‌آید.