جمپا، جهش مهارت در پرورش استعدادها

کارشناسان شرکت «تحقیقات صنعتی خلاقیت برتر بروجن» محصولات آموزشی متنوعی را به‌ویژه در زمینه‌های رباتیک و هوافضا برای دانش‌آموزان سراسر کشور طراحی و تولید می‌کنند

جمپا، جهش مهارت در پرورش استعدادها

دوران دانش‌آموزی فرصت مناسبی برای کشف استعدادها و توانمندی‌های فردی و شکوفایی آنها برای انتخاب آگاهانه و موفق مسیر آینده است. آشنایی با فناوری‌های پیشرو که حوزه‌های تعیین‌کننده آینده فناوری در دنیا به‌شمار می‌رود، از سنین نوجوانی می‌تواند درک شود و یادگیری این علوم را برای فرزندانمان به مراتب آسان‌تر کند. شرکت خلاق و نوآور «تحقیقات صنعتی خلاقیت برتر بروجن» با هدف شناسایی و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در زمینه فناوری‌های پیشرو مانند رباتیک و هوافضا، فعالیت‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف داشته است. سجاد راستی، مدیرعامل این مجموعه ضمن تشریح خدمات دانش‌آموزی شرکت، از راه‌اندازی مرکز نوآوری دانش‌آموزی پیش‌از پایان سال جاری می‌گوید.

مدیرعامل شرکت خلاق و نوآور «خلاقیت برتر» که خود دارای چند گواهی ثبت اختراع و کسب رتبه در مسابقات جهانی حوزه اختراعات (رباتیک) است، این شرکت را با هدف تولید محصولات آموزشی رباتیک برای کودکان از سال 92 به‌ثبت رسانده است. وی در خصوص شکل‌گیری ایده راه‌اندازی شرکت خلاقیت برتر به جام‌جم می‌گوید: «با توجه به اینکه دانش رباتیک می‌تواند در شکوفایی استعدادها و افزایش خلاقیت و نوآوری کودکان موثر باشد، ما فعالیت خود را با طراحی و تولید محصولات آموزشی در این حوزه آغاز کردیم. در جهت توسعه این محصول و برندسازی در سراسر کشور، تفاهم‌نامه‌ چند ساله‌ای را با صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات به شعب برند خود در شهرهای دیگر منعقد کردیم و از طریق این مسیر، اشتغال‌زایی گسترده‌ای در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم.»
راستی در خصوص روند توسعه فعالیت‌های شرکت می‌گوید: «از سال 94 به فکر افزایش تنوع و تولید محصولات گوناگون در زمینه آموزش فناوری‌های پیشرفته افتادیم. فناوری‌هایی که کمتر در ایران توسعه پیدا کرده است و آشنایی دانش‌آموزان با آنها می‌تواند در شناسایی استعدادها، ایجاد علاقه‌مندی و تربیت صنعتگران برای توسعه فناوری‌های آینده با توجه به سند چشم‌انداز کشور مؤثر باشد. بر این اساس محصولات آموزشی حوزه هوافضا به سبد محصولات شرکت افزوده شد.»
ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات هوافضا
مدیرعامل شرکت خلاقیت برتر، در خصوص ویژگی‌های محصولات حوزه هوافضا توضیح می‌دهد: «طراحی و تولید این محصولات آموزشی بر مبنای استانداردهای روز بین‌المللی است. از سوی دیگر تلاش شده است که شیوه آموزشی به کار رفته در این محصولات در تطابق با کتاب‌های درسی دانش‌آموزان باشد تا یادگیری مفاهیم درسی با کمک این ابزارها برای دانش‌آموزان ملموس‌تر شود. هواپیمای کنترلی جنگنده سیمرغ از محصولاتی است که در حوزه هوافضا در سال 94 به‌عنوان محصولی دانش‌بنیان تولید شد. برای این هواپیما پروانه بهره‌برداری، پروانه تحقیق و توسعه، مجوز شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز  اخذ  کرده‌ایم.»
وی خاطرنشان می‌کند: «پس از تولید این محصول، از سال 94 تا 96 طی جلسات متعددی که با وزارت آموزش‌وپرورش داشتیم، موفق به اخذ مجوز و انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه میان معاونت متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش، ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، صندوق کارآفرینی امید و شرکت خلاقیت برتر به‌مدت 10 سال شدیم. هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه، ترویج و گسترش علوم هوایی، هوافضا و هوانوردی در مدارس و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، تجهیز این پژوهش‌سراها به تجهیزات آموزشی حوزه هوانوردی و هوافضا، حمایت از ایده‌های دانش‌آموزان در این حوزه و همچنین ایجاد ساختارهای آموزشی مورد نیاز در پژوهش‌سراها است. در همین راستا، از شیوه آموزشی اِستم برای طراحی روندهای آموزشی استفاده شد؛ در شیوه اِستم از بازی‌ها، انجام فعالیت‌های عملی و همچنین ساختن، برای یادگیری مفاهیم کتاب‌های درسی استفاده می‌شود. در خصوص تربیت مربیان نیز با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کردیم. در این دوره‌ها 660مربی آموزش دیدند و مجوز فعالیت در پژوهش‌سراهای آموزش‌وپرورش را دریافت کردند.»
بستر سازی رونق هوافضا از دانش‌آموزی
به گفته راستی اقدام دیگر این مجموعه خلاق، تعریف زنگ هوافضا در مدارس و بر اساس بخشنامه آموزش‌وپرورش در خصوص اختصاص یافتن دو ساعت از برنامه هفتگی دانش‌آموزان به بحث خلاقیت‌ونوآوری و همچنین کاروفناوری بود. وی در این رابطه توضیح می‌دهد: «با همکاری برخی از مدارس و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور، در سال‌های 97 و 98 طرح زنگ هوافضا اجرا شد که در آن دانش‌آموز با نحوه طراحی و ساخت هواپیما و اجرای فرامین پروازی هواپیما آشنا شود. در ادامه این فعالیت اولین جشنواره ملی دانش‌آموزی «پرواز آزاد» ایران را برگزار کردیم. دانش‌آموزانی که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده بودند، در این جشنواره نیز حضور می‌یافتند و برای پرواز هواپیماهای ساخت خود رکورد ثبت می‌کردند.»
راستی می‌افزاید: «یکی از اهداف برگزاری جشنواره ملی پرواز آزاد، پرورش و حمایت از ایده‌های دانش‌آموزی بود. زیرا یکی از چشم‌اندازهای مهمی که برای توسعه فعالیت شرکت با الگوبرداری از شرکت‌های موفق آموزشی جهان متصور هستیم، تجاری‌سازی و تولید محصولات جدید بر اساس ایده‌های دانش‌آموزان و همچنین راه‌اندازی استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی در حوزه هوافضاست. در همین راستا در سال 98 دو ایده دانش‌آموزی به‌سمت تولید انبوه و تجاری‌سازی سوق پیدا کرد که اکنون روانه بازار شده‌اند.»



حمایت و شتابدهی ایده‌های دانش‌آموزی با «جمپا»
با تجربه به‌دست آمده از فعالیت‌های حوزه هوافضا در دوران شیوع کرونا، این مجموعه در اردیبهشت 1400 مسیرش را به‌سمت راه‌اندازی «مرکز نوآوری دانش‌آموزی خلاقیت برتر ایران» با نام تجاری «جمپا» تغییر داده‌ است. راستی در خصوص نحوه عملکرد این مجموعه می‌گوید: «در این مرکز با تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در زمینه‌های رباتیک، فضایی، زیردریایی، هوافضا، برنامه‌نویسی و کامپیوتر و روانشناسی، کارگروه‌هایی با ساختار آموزشی فراهم شده و اقدام به دریافت مجوز شتابدهنده از ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گردیده است. هدف اصلی از راه‌اندازی این مرکز حمایت و شتابدهی ایده‌های دانش‌آموزی در حوزه فناوری‌های پیشرفته و راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌آموزی است. این کارگروه‌ها نیز بر اساس شیوه آموزشی اِستم طراحی شده است. در این کارگروه‌ها دانش‌آموزان با مفاهیم اولیه هر حوزه آشنا می‌شوند، آموخته‌های خود را با تیم‌سازی و ساخت نمونه‌های اولیه پیاده‌سازی می‌کنند و در نهایت دانش‌آموزانی که در هر یک از این زمینه‌ها استعداد دارند به‌سمت مراحل تکمیلی هدایت می‌شوند. در نهایت دانش‌آموزان با حرکت در این مسیر می‌توانند استعدادهای خود را شناسایی، مسیر آینده خود را مشخص و حتی کسب‌وکار دانش‌آموزی‌شان را پیش از ورود به دانشگاه راه‌اندازی کنند.»
وی در خصوص فعالیت‌های کارگروه روانشناسی توضیح می‌دهد: «ایجاد کارگروه روانشناسی به‌عنوان یک مکمل اصلی برای تمام کارگروه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است. زیرا در این کارگروه استعدادها و توانمندی‌های دانش‌آموزان کشف و شکوفا می‌شود.»
به‌گفته مدیرعامل شرکت خلاقیت برتر، یکی از اهداف اصلی این مجموعه شکوفایی استعداد دانش‌آموزان بدون ایجاد بار مالی اضافه برای خانواده‌هاست. در مرکز نوآوری دانش‌آموزی خلاقیت برتر ایران تمام لوازم مورد نیاز برای آموزش و تجربه دانش‌آموز فراهم خواهد بود و نیازی نیست خانواده‌ها ابزار و وسایل خاصی برای پرورش استعدادهای فرزندشان تهیه کنند، بلکه فقط هزینه آموزش را می‌پردازند. زیرا اصلی‌ترین هدف از شکل‌گیری این مرکز با شعار «جهش مهارت در پرورش استعداد» ترویج علم در کشور و آماده‌سازی نوجوانان برای توسعه صنعت کشور در سال‌های آتی است.
این کارآفرین در خصوص اقدامات صورت گرفته در جهت راه‌اندازی این مجموعه می‌گوید:
«در حال حاضر در سراسر کشور قرار است شعباتی را راه‌اندازی کنیم تا دانش‌آموزان با حضور در این شعبه‌ها بتوانند در کارگروه‌های آموزشی شرکت کنند. زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی این مجموعه مهیا شده است و احتمالا از بهمن سال جاری عضوگیری در مراکز این مجموعه آغاز خواهد شد. همچنین برای تربیت نیروی آموزشی متخصص و انتقال دانش به دانش‌آموزان، قرار است به‌زودی با مساعدشدن شرایط همه‌گیری کرونا در کشور، دوره‌های آموزشی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط برگزار کنیم و از میان آنها سه‌هزار نفر برای استقرار در شعبه‌های مرکز نوآوری یا مدارسی که تقاضای برگزاری این دوره‌ها را برای دانش‌آموزانشان دارند، جذب کنیم.»