کتاب، گران می‌شود

در تفاهم اتحادیه ناشران با خانه کتاب به ناشر این اجازه داده شده که کتاب را گران کند

کتاب، گران می‌شود

نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام کرد: ما با خانه کتاب به تفاهمی رسیدیم که ناشران حق داشته باشند قیمت را افزایش دهند؛ البته فرض بر این است که ناشر بی‌جهت قیمت را افزوده نمی‌کند. محمود آموزگار در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌وگو درخصوص فروش کتب نایاب که توسط عده‌ای خاص صورت می‌گیرد، گفت: این قضیه با شرایط واقعی بازار تطبیق ندارد؛ از طرفی فروش کتاب‌های نایاب بحثی جدید نیست و همواره با این مساله روبه‌رو بودیم که کتابی چاپ نمی‌شد ولی در بازار موجود بود.
او با اشاره به اینکه بازار ایران در ضلع جنوب‌غربی میدان انقلاب، عمدتا به فروش کتاب‌های نایاب و کمیاب مبادرت می‌کند، ادامه داد: عده‌ای معتقدند با گران‌شدن کاغذ، کتاب‌های موجود که با قیمتِ قبلی در بازار در دسترس است را احتکار کنند.
آموزگار چنین رویه‌ای را فانتزی و سوررئالیستی خواند و تصریح کرد: فرض کنید در انتشارات، کتابی با قیمت ۳۸۰۰تومان وجود دارد و همچنان قابل عرضه است. هر کس علاقه‌مند باشد این کتاب را از خود ناشر می‌خرد و کسی پیدا نمی‌شود که این کتاب‌های موجود را بخرد و با قیمت بالاتری به فروش برساند.
این ناشر باسابقه کتاب اضافه کرد: کتاب‌های حجیمی که کاغذ در قیمت تمام‌شده آن تاثیر دارد، برای چاپ جدید با قیمتی بسیار بالاتر تولید خواهد شد و این مورد فقط درباره چند قلم کتاب اتفاق می‌افتد.
به گفته آموزگار فروش کتاب‌های نایاب مساله‌ای جدید نیست که به دامن‌زدن احتکار بینجامد.
نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران معتقد است چنین رویه‌ای فقط درباره کالاهایی نظیر گوشت و برنج قابل‌اجراست.
آموزگار همچنین درخصوص قیمت‌گذاری برچسبی کتاب‌ها گفت: ناشر مرجع رسمی اعلام قیمت کتاب است و کسی او را مجبور به قیمت‌گذاری دستوری نمی‌کند. با توجه به وضعیت قیمت شکننده نشر و کمرنگ‌شدن رونق بازار نشر، ناشران سعی دارند قیمتی را اعلام کنند که هزینه‌ها را پوشش دهد. ما با خانه کتاب به تفاهمی رسیدیم که ناشران حق داشته باشند قیمت را افزایش دهند و فرض بر این است که ناشر بی‌جهت قیمت را افزایش نمی‌کند. به گفته این ناشر قیمت‌گذاری باید به صورتی باشد که هزینه‌ها را پوشش داده و پاسخگوی زیان‌ها باشد و در نهایت سود جزئی هم عاید ناشر بشود.