میلیارد در استقلال پول خرد است!

این شما و این قراردادهای عجیب و پشت پرده مشکلات در باشگاه آبی

میلیارد در استقلال پول خرد است!

یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ استقلال؛ این تیم امروز بدون حتی یک جلسه تمرین پیش از بازی، به مصاف نساجی می‌رود. باشگاه آبی‌ها در طول یک ماه گذشته معدن اتفاقات نادر فوتبال بوده است. اتفاقاتی که دقیقا از روز نامه سازمان بازرسی آغاز شد؛ وقتی آنها برای احمد مددی نوشتند قراردادها نامعقول است. او هم تلاش کرد تا رقم‌ها را کاهش دهد یا حداقل پول‌های زیرمیزی را وارد قراردادها کند اما با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد تا جنگ مدیریت و بازیکنان آغاز شود. ولی بخوانید پاره‌ای از جزئیات قراردادها و اتفاقات استقلال را:
 علت اختلاف
یکی از موارد اختلاف استقلال با بازیکنان درباره میزان پرداختی است. آبی‌ها می‌گویند 40 درصد گرفته‌اند باشگاه می‌گوید پرداختی‌ها تا 80 و در مواردی 90‌درصد رفته است. حالا چرا این اختلاف‌نظر وجود دارد؟ یکی از بازیکنان استقلال به جام‌جم می‌گوید: «بخشی از پول‌هایی که امسال گرفته‌ایم، برای طلب فصل قبل بوده.» این جمله کاملا روشن می‌کند دلیل اختلاف چه بود؟
 چرا سکو‌نشین 6 میلیارد بسته؟
اختلاف سر رقم قراردادها در داخل تیم وجود دارد. مثلا یکی از بازیکنان در گوشی به یکی از مدیران باشگاه گفت: «آقای.... 6میلیارد بسته روی سکو می‌نشیند چرا من که فیکس هستم باید 5/1 میلیارد بگیرم؟» مهدی قائدی، ریگی، رضاوند و... از جمله بازیکنان معترض در این زمینه هستند. البته باشگاه با پرداخت 5/1 میلیارد اضافه به قائدی مشکل او را حل و فصل کرد ولی قصه انگار سر دراز دارد.
 جهش عجیب در قراردادها
رقم‌ قراردادها در استقلال و البته پرسپولیس سر به فلک گذاشته اما با این حال رقم‌ها در باشگاه آبی عجیب‌تر است. مثلا وریا قراردادی 7 میلیاردی دارد در حالی که قاعدتا باید امسال 5/2میلیارد می‌گرفت. اسماعیلی قراردادش را از سه میلیارد به بالای 5 میلیارد رساند. رشید مظاهری 6 میلیارد قرارداد بسته و همین رقم‌ها باشگاه را در مضیقه قرار داده. منابع موثق، خبری فاش کردند که مجموع رقم‌ قرارداد استقلالی‌ها پیش از سعادتمند 28میلیارد تومان بود ولی حالا نزدیک به 80 تا 90 میلیارد تومان است!
 مجیدی-مددی؛ جدایی!
اختلاف مددی و فرهاد مجیدی به شکل عجیبی و غریبی بالا گرفته. از ما نشنیده بگیرید ولی اگر مددی بر مسند مدیریت باشگاه بماند، او را از نیمکت حذف می‌کند. مدیرعامل می‌گوید مجری حل مشکلات مالی به ویژه بعد از نامه سازمان بازرسی است و اقدامی که فرهاد می‌کند هم خلاف قوانین است و هم به بازیکن سالاری دامن می‌زند. این‌که مددی درست می‌گوید یا مجیدی، هنوز برهیچ‌کس مشخص نیست. هر کدام ادله خود را دارند ولی این همکاری امکانپذیر نیست.
 موارد عجیب قراردادها
استقلال کمتر از دو ماه دیگر به مصاف الهلال می‌رود. بازیکنان باشگاه را برای تمدید قرارداد تحت فشار گذاشته‌اند. دیروز هم خبر رسید تعداد زیادی از آنها باشگاه را تهدید به فسخ قرارداد کرده‌اند، به دلیل عدم پرداخت به موقع دستمزد‌شان. در این بین افشاگری‌هایی غیررسمی از سوی باشگاه شد که در نوع خود عجیب است. مثلا این‌که یکی از افراد متمول که بخشی از دستمزد بازیکنان را داده بود، در نامه‌ای به همین بازیکنان نوشته پولی که پرداخت کرده تنها هدیه بوده و نباید آن را جزو قرارداد حساب کرد. به عنوان مثال استقلال امسال قرارداد 5 میلیارد و 200 میلیونی با اسماعیلی امضا کرد. باشگاه 2 میلیارد و 700 میلیون به این بازیکن پرداخت کرد. آن فرد متمول هم 2 میلیارد دیگر. مجموع دریافتی اسماعیلی امسال 4 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده. باشگاه قصد داشت آن دو میلیارد پرداختی از سود فرد متمول را در قرارداد بیاورد ولی او به دلیل نزدیکی با مجیدی و اختلاف با مددی به اسماعیلی نامه داد که پول هدیه بوده است. بنابراین حالا استقلال مجبور است رقم بالایی به فرشید بدهد. درباره دانشگر هم این اتفاق افتاد. قرارداد این بازیکن امسال با دستان توانمند سعادتمند از 3/1 میلیارد به 6/5 میلیارد رسید! فرد متمول که 5/1 میلیارد به او داده بود، برایش نامه نوشته پول نوش جانت چون هدیه بوده. استقلال هم تا به حال 8/2 میلیارد به این بازیکن پرداخت کرده است.
در قراردادهای دیگری هم ارقام به شکل نامعقولی افزایش داشت. مثلا در قرارداد شجاعیان که معمولا مصدوم بوده، رقم از 900میلیون به 3 میلیارد رسید! باشگاه تا به حال 1/7 میلیارد به این بازیکن پول داده و او همچنان طلب دارد؛ یعنی بازیکنی که سال گذشته و امسال اثری از او در موفقیت‌ها دیده نشده. محمد‌حسین مرادمند هم که فصل گذشته کمتر از یک میلیارد در پدیده گرفته بود، تابستان سال قبل قراردادی به ارزش 5/5میلیارد با استقلال امضا کرد! تازه فراموش نکنید که آبی‌ها 5/1میلیارد هم به خاطر رضایتنامه این بازیکن پرداخت کردند. مرادمندی که نه نشانی از بازیکنان نامی دارد و نه عملکردی به اندازه بازیکنی 7میلیاردی. موارد این چنینی در استقلال زیاد بوده. شیخ دیاباته که امسال جزو بدترین بازیکنان استقلال بوده، گرانترین بازیکن تاریخ این باشگاه به حساب می‌آید. قرارداد او نزدیک 18 میلیارد بوده، بدون هیچ خروجی روشنی برای تیم. این بازیکن یا در مرخصی بوده یا به دلیل مصدومیت در خانه نشسته. به هر حال این اتفاقات در فوتبال می‌افتد ولی سوال اینجاست؛ آیا استقلال داشت که 750 هزار دلار به او بدهد و حفظش کند؟! همین رقم عجیب و غریب دیاباته یکی از دلایل اختلاف بازیکنان با باشگاه بوده و هر کدام نسبت به آن به نحوی اعتراض داشته‌اند.


پیامک فتح ا.‌..زاده به مجیدی؛ من پشت تو هستم
در حالی که اختلاف فرهاد مجیدی و استقلال هر روز بالا می‌گیرد، بعضی‌ها یارکشی کرده و طرفی را گرفته‌اند. در این بین علی فتح‌ا...‌زاده که در گذشته با فرهاد به شدت اختلاف داشت، در پیامکی از او اعلام حمایت کرده است. البته مدیرعامل سابق آبی‌ها سری هم به محل تمرین زد. یک منبع آگاه فاش کرد فتح‌ا...‌زاده برای سرمربی استقلال نوشت: «فرهاد جان من حامی تو هستم و در این ماجرا پشت تو خواهم بود.»