رژیم گیاهخواری، مسیر خوبی  برای کاهش وزن نیست!

رژیم گیاهخواری، مسیر خوبی برای کاهش وزن نیست!

 این روزها رژیم‌های گیاهخواری در حال گسترش در جامعه روشنفکران دنیاست و
هر کسی با دلیل و منطق خاص خود وارد جرگه گیاهخواری می‌شود. بعضی به‌واسطه ذائقه، برخی به‌واسطه تفکرات فلسفی و رعایت حقوق حیوانات و بعضی افراد به دليل سلامت جسمی و روحی از خوردن گوشت و فرآورده‌های حیوانی پرهیز می‌کنند. این عقاید قابل احترام است و علم تغذیه هم راهکارهای مناسبی برای برطرف ‌کردن احتیاجات غذایی افراد گیاهخوار دارد تا این افراد دچار سوءتغذیه ناشی از گیاهخواری نشوند.
البته ابتدا این را عرض کنم که برخی طرفداران گیاهخواری مانند طرفداران خام گیاهخواری دچار افراط و تعصب در این زمینه می‌شوند که این طرز فکر مانند همه ذهنیت‌های افراطی دیگر در هر زمینه‌ای با واقعیت‌های علمی و فیزیولوژیکی بدن انسان فاصله قابل‌توجهی دارد.
بهترین نوع گیاهخواری که مورد تایید اغلب متخصصان تغذیه است «اوولاکتو وجترین» است. در این نوع گیاهخواری که حدود 80 درصد از گیاهخواران را تشکیل می‌دهد، فرد از گوشت و فرآورده‌های گوشتی حیوانات تغذیه نمی‌کند ولی از محصولات حیوانی مانند شیر‌، تخم‌مرغ و عسل استفاده می‌کند. در این نوع از گیاهخواری تقریبا همه احتیاجات غذایی و ویتامین‌های مورد نیاز یک فرد سالم قابل تأمین است؛ البته به شرط آن‌که کسی که می‌خواهد گیاهخوار شود برای این کار به یک مشاور تغذیه مورد اعتماد مراجعه کند تا با توجه به جنسیت و سن و فعالیت بدنی، رژیم غذایی مناسب آن تنظیم شده و مکمل‌های ویتامینی مورد نیاز این افراد تجویز شود، مخصوصا برای خانم‌ها که می‌توانند در تمام عمر خود گیاهخوار باشند و حتی از   بیماری‌های ناشی از گوشتخواری نیز در امان بمانند. ولی به‌هر حال گیاهخوار شدن بدون آگاهی لازم از چگونگی آن اصلا توصیه نمی‌شود.
گاهی هم شنیده می‌شود بعضی از افراد فقط برای کاهش وزن و
لاغر شدن مدتی می‌خواهند گیاهخوار شوند که باید گفت این دو مقوله اصلا و ابدا ربطی به هم ندارد و گیاهخوار شدن موقتی جزو راه‌های شناخته ‌شده برای لاغری نیست. شخص گیاهخوار مانند هر فرد دیگری می‌تواند رژیم لاغری بگیرد ولی گیاهخوار شدن موقتی به نیت لاغری، جز تحلیل مضاعف عضلات نتیجه دیگری ندارد.