ادامه کودتا در تونس

ادامه کودتا در تونس


یک روز بعد از برکناری نخست‌وزیر تونس به فرمان رئیس‌جمهور، وزیر دفاع و سخنگوی دولت نیز برکنار شدند. به گزارش رادیو فرانسه، بحران سیاسی تونس که در اوضاع بد اقتصادی و شیوع گسترده اپیدمی کووید- ۱٩ ناگهان به مرحله انفجاری رسید، از چند ماه قبل با زورآزمایی میان رئیس‌جمهور و حزب النهضه ریشه گرفته‌است. روز دوشنبه ۴مرداد، تظاهرات و تجمع تونسی‌ها در مقابل پارلمان به درگیری کشید. به غیر از ساختمان پارلمان، مقر نخست‌وزیری نیز تحت مراقبت شدید ارتش قرار دارد.
بعدازظهر دوشنبه، قیس سعید رئیس‌جمهور تونس اعلام کرد ابراهیم برتاجی، وزیر دفاع و حسناء بن‌سلیمان سخنگوی دولت که موقتا وزارت دادگستری را نیز به عهده داشت، از کار برکنار شده‌اند. قیس سعید ابتدا اعلام کرد فعالیت پارلمان را به مدت یک ماه معلق می‌کند. وی سپس با کنار زدن نخست‌وزیر، تمامی مسؤولیت‌های اجرایی را به عهده گرفت. طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهور حق انحلال پارلمان را ندارد اما می‌تواند در شرایط اضطراری، به طور موقت فعالیت آن را به حالت تعلیق درآورد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند رئیس‌جمهور تونس با همکاری ارتش، دست به کودتایی تمام عیار در این کشور زده‌است.
حزب اسلامگرای النهضه (نهضت) که بیشترین شمار نماینده را در پارلمان دارد، به‌شدت از تصمیم‌ رئیس‌جمهور انتقاد کرده و آن را کودتا علیه انقلاب و علیه قانون‌اساسی خوانده‌است. قیس‌سعید به هیچ حزبی تعلق ندارد و شخصیت سیاسی مستقل محسوب می‌شود. منازعات داخلی در تونس، پس از کودتای رئیس‌جمهور این کشور کماکان ادامه دارد. چندصد نفر از طرفداران قیس‌سعید و هواداران حزب النهضه در مقابل پارلمان به یکدیگر سنگ و بطری پرتاب می‌کردند.