افتتاح اولین صندوق قرض‌الحسنه اشتغال کشور

افتتاح اولین صندوق قرض‌الحسنه اشتغال کشور


 روز گذشته در مراسمی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مدیران عامل بنیاد برکت و گروه اقتصادی تدبیر و جمعی از مدیران بانک‌ها، بزرگ‌ترین صندوق قرض‌الحسنه کشور و اولین صندوق ویژه اشتغال رسما آغاز به کار کرد.
 به گزارش جام‌جم، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این مراسم با اشاره به تلاش ستاد از دو سال پیش برای راه‌اندازی این صندوق، عنوان کرد: هدف ما از ایجاد این صندوق، تسهیل مسیر اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی توسط خود‌ مردم است که در گام نخست، این طرح‌ها از طریق بنیاد برکت شناسایی و به اجرا درخواهند آمد. ما از دو سال پیش برای دریافت مجوزهای قانونی از بانک‌مرکزی اقدام کردیم و نهایتا پس از صدور مجوز از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، این صندوق فعالیت خود را آغاز می‌کند. به گفته وی، این صندوق با سرمایه ۳۵۰میلیارد تومان شروع به کار می‌کند و این سرمایه تا پایان امسال به ۱۰۰۰میلیارد تومان و در کمتر از پنج‌سال به ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش خواهدیافت.
مخبر افزود: در گام نخست، از طریق امضای تفاهم‌نامه بین این صندوق و بنیاد برکت، پرداخت تسهیلات برای اجرای ۱۵هزار طرح اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی و ایجاد ۴۵هزار موقعیت شغلی با سرمایه ۲۵۰میلیارد تومان آغاز می‌شود و در واقع بخشی از ۳۰۰هزار شغلی که در سال توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ایجاد می‌شود، از این محل مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد و در ادامه خواهیم توانست با کمک این صندوق و استقبال از طرح‌های خلاقانه مردمی، به عددهای بالاتری نظیر ۵۰۰ هزار شغل در سال نیز برسیم. وی ادامه داد: در مرحله بعدی و با راه‌اندازی اپلیکیشن اختصاصی صندوق اشتغال‌زایی برکت، عموم مردم می‌توانند با مراجعه به این صندوق و ارائه طرح‌های خرد‌ و متوسط اشتغال‌زایی از مزایا و تسهیلات قرض‌الحسنه این صندوق بهره‌مند شوند.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) صندوق برکت را حائز دو ویژگی مهم دانست و افزود: در کشور صندوق‌های قرض‌الحسنه متعددی وجود دارند اما صندوق برکت دو ویژگی متمایز دارد، اول این‌که با توجه به سرمایه ۱۰۰۰میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین صندوق قرض‌الحسنه کشور محسوب می‌شود و نکته دوم این‌که این صندوق هیچ شعبه و ساختمان و تشکیلات فیزیکی ندارد و کاملا بر بستر آی‌تی و اپلیکیشن موبایل و اینترنت تعریف شده تا در مجموعه‌ای چابک و فشرده، تمام اعتبارات صرفا برای اشتغال‌زایی جوانان صرف شود و از مخارج جاری و هزینه‌های معمول بانک‌ها و صندوق‌ها صرفه‌جویی شود.
به گفته وی، به این شکل حتی یک ریال هم هزینه ساختمان و خودرو و جذب نیرو و... نخواهدشد.
 تولید ۵ میلیون دوز واکسن برکت
معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین اخبار از نخستین واکسن ایرانی کرونا گفت: تا کنون نزدیک به پنج میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت در کارخانه شفافارمد تولید شده که تمام این واکسن‌ها باید در یک دوره ۱۶ تا ۲۰ روزه در تست کنترل کیفیت مورد بررسی و تأییدنهایی قرار بگیرند.
مصطفی سیدهاشمی افزود: از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۳۰۰هزار دوز تحویل وزارت‌بهداشت شده و سایر واکسن‌های تولیدشده هم پس از طی مراحل تست کنترل کیفیت به شکل مرتب و هفتگی تحویل این وزارتخانه خواهدشد.   هاشمی یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بعد از تولید واکسن، هیچ نقشی در توزیع و تزریق آن ندارد و تمام واکسن‌ها از طریق وزارت‌بهداشت و سامانه‌ای که برای تزریق عمومی و مراکز واکسیناسیون طراحی شده به دست مردم می‌رسد که براساس گزارش‌ها این واکسن با استقبال بسیار خوبی از طرف مردم روبه‌رو شده‌است.