سوسوی صحنه

سوسوی صحنه


باوجود موج‌های مختلف کرونا و قرمز شدن‌های متناوب پایتخت و تعطیلی‌های پرتکرار سالن‌های نمایشی، تئاتر همچنان نفس می‌کشد، هرچند به‌سختی و چراغ‌های صحنه صرفا با عشق و انگیزه اهالی تئاتر، سوسو می‌زند.
 امیدواریم که روند واکسیناسیون عمومی شتاب بیشتری بگیرد و به‌زودی شاهد روشنایی‌های صحنه باشیم اما عجالتا و تا آن روز و ریشه‌کن شدن کامل کرونا، همین نمایش‌های موجود در سالن‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریابیم. این نام‌هایی که در ادامه می‌آیند، از معدود نمایش‌های روی صحنه در این روزها‌ست.
مهم‌ترین و پراسم و رسم‌ترین نمایشی که به‌زودی در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی باغ‌کتاب روی صحنه خواهد رفت، «در انتظار گودو» به کارگردانی امیررضا کوهستانی است. نمایش، برداشتی آزاد و متفاوت از نمایشنامه مشهور ساموئل بکت است. لیلی رشیدی، الهام کردا، مونا احمدی و مهین صدری بازیگران این نمایش هستند که از ساعت 20 و 30 دقیقه و از 14 تا 24 مرداد اجرا می‌شود.
«ببو» هم نمایشی به کارگردانی مهیار شیروانی است که تا اول شهریور هر شب از ساعت 20 و 30 دقیقه در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. پرستو الماس، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور و مسعود رمضانی بازیگران این نمایش هستند که قصه‌اش درباره یک گروگانگیری است.
«لاموزیکا» هم نمایشی به کارگردانی الهام پاوه‌نژاد است که روزهای پایانی اجرای خود را سپری می‌کند. این نمایش تا 15 مرداد و از ساعت 20 در کافه گالری باروک اجرا می‌شود. احسان کرمی و الهام پاوه‌نژاد، بازیگران این اثر هستند. لاموزیکا که نوشته مارگریت دوراس است، به آخرین روز زندگی مشترک یک زوج می‌پردازد.
«داستان باغ‌وحش» نوشته ادوارد آلبی و به کارگردانی مهدی پاشایی هم فقط تا 13 مرداد روی صحنه است. نقش اصلی این نمایش را مهدی زمین‌پرداز، بازیگر آثار محمدحسین مهدویان بازی می‌کند.
 بهار نوحیان و مهدی پاشایی دیگر بازیگران این نمایش هستند که از ساعت 19 و 30 دقیقه و در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.
«بووگی ووگی برادوی» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی است که از ساعت 18 و تا 15 مرداد در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود. نادر فلاح، صبا ایزدپناه، سهیل بابایی، پردیس زارع، نازنین صلح‌جو، علی زندی، بهزاد عبدی، پریسا محسنی، هانیه مقدم، بهار مجتهد و امیر حسینی در این نمایش بازی می‌کنند. به جای خلاصه داستان نمایش، این یک خطی رسانه‌ای شده است: «خیانت مردها روی ماه اثر می‌ذاره؛ خسته و ضعیف و کدرش می‌کنه!»
به جز «بووگی ووگی برادوی» و نمایش دیگری با عنوان «مطلق» به کارگردانی راد پورجبار، عمارت نوفل‌لوشاتو این روزها میزبان دومین جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا هم هست.
«جهنم» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی هم نمایشی است که از ساعت 20 هر شب و تا 22 مرداد در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان اجرا می‌شود.
 حامد شیخی، امیررضا باباولیان، یگانه سروری و تداعی سعیدی‌فر، بازیگران این نمایش هستند. متن این نمایش بر‌اساس نمایشنامه‌های «دوزخ» ژان پل سارتر و «مرگ در می‌زند» وودی آلن نوشته شده است.
«مشاهدات» هم نمایشی به کارگردانی مجتبی کاظمی و با بازیگری حسام افسری و حسین طهماسبی است که تا پایان مرداد و از ساعت 19 در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا می‌شود.