رادیوی وسوسه‌برانگیز

تازه‌ترین اپیزود «رادیو مان» درباره هوشنگ مرادی کرمانی منتشر شد

رادیوی وسوسه‌برانگیز



بازار پادکست‌ها داغ شده؛ چرا که نه! در زمانه‌ای که سخت می‌شود فرصت متمرکز و آرام برای مطالعه پیدا کرد، گوش کردن گزینه خوبی است برای آموختن و لذت ‌بردن. از میان انواع پادکست‌هایی که این روزها در رقابت هستند، اپیزود تازه‌ای از «رادیو مان» منتشر شده که درباره هوشنگ مرادی‌کرمانی است. «رادیو مان» همان‌طور که از نامش پیداست، ساختاری رادیویی دارد و پادکستی است در حوزه تاریخ و هنر. اگر دقیق‌تر بگوییم در هفت اپیزود اول، سراغ کتاب و ادبیات رفته چون پشتوانه‌اش «کتاب مان» است. هفت اپیزود از «رادیو مان» در پادگیرهای مطرح و شناخته‌شده از اسپاتیفای گرفته تا کست‌باکس منتشر شده است. این هفت اپیزود که از پاییز سال گذشته تا همین چند روز پیش به مرور منتشر شده‌اند از این قرار است:
 سفرنامه‌های منصور ضابطیان: در این پادکست مختصری درباره سفرنامه‌ها می‌شنوید و بعد امیر تیموری درباره سفرنامه‌های ضابطیان اطلاعاتی در اختیارتان می‌گذارد که شما را برای خواندن آنها وسوسه خواهد کرد. بخش‌هایی از کتاب‌ها و اظهارات ضابطیان هم در این پادکست گنجانده شده است.
 سفرنامه‌های زنان دوره قاجار: زنان سفر می‌رفته‌اند آن هم در زمان قاجار و سفرنامه هم می‌نوشتند در همان دوران. نشر اطراف سه نمونه از سفرنامه‌های زنان در دوره قاجار را به زبان ساده برای مخاطب امروز با نام‌های «چادر کردیم رفتیم تماشا»، «سه‌روز به آخر دریا» و «خانم! فردا کوچ است» منتشر کرده است. در پادکست سفرنامه‌های زنان دوره قاجار، امیر تیموری این کتاب‌ها را معرفی می‌کند و از آن دوره اطلاعات جالبی می‌دهد که بدون تردید تله جذابی است برای خواندن هر سه سفرنامه!
 معرفی کتاب‌های فاضل نظری: عبدا... روا، مجری شناخته‌شده تلویزیون در این پادکست مختصری از زندگی فاضل نظری می‌گوید، کتاب‌هایش را معرفی می‌کند، بخش‌هایی از این کتاب‌ها را ارائه می‌دهد و در مجموع فرصتی در این پادکست فراهم می‌شود که شما درباره خواندن کتاب‌های فاضل نظری تصمیم بگیرید.
 رضا براهنی: اپیزود چهارم رادیو مان درباره رضا براهنی است و معرفی آثارش. صدای شعرخوانی براهنی را در این اپیزود می‌شنویم و اشکان امجدی به‌عنوان گوینده، آثار براهنی را معرفی کرده است از جمله مجموعه شعر خطاب به پروانه‌ها، رمان آواز کشتگان و کتاب‌های نقد ادبی او مانند طلا در مس و نیز بخش‌هایی از شعر بلند اسماعیل.
 عادل فردوسی‌پور: اپیزود پنجم درباره تازه‌ترین کتاب رولف دوبلی است که در ایران با نام «پیگیر اخبار نباشید» با ترجمه عادل فردوسی‌پور منتشر و به بازار کتاب عرضه شده. در این اپیزود رادیو مان کتاب را نقد کرده و در حین اشاره به ترجمه‌های عادل فردوسی‌پور نگاهی کرده به دو کتاب قبلی دوبلی با ترجمه فردوسی‌پور یعنی «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن».
 ویژه نوروز: ‌در این اپیزود امیر تیموری به‌عنوان گوینده با همکاری مهرآذین بشیری‌راد یک بسته پیشنهادی ارائه کرده که شامل کتاب‌هایی مناسب همه گروه‌های سنی است.
 معرفی هوشنگ مرادی‌کرمانی: تازه‌ترین اپیزود رادیو مان درباره نویسنده خوب کشورمان و خالق قصه‌های مجید است. بخش‌هایی از این کتاب به‌علاوه داستان زندگی مرادی‌کرمانی، صدای او و صدای فیلم‌ها وسریال‌های ساخته شده از آثار او در این اپیزود شنیدنی شده است.