ترویج قصه‌های قرآنی از مسیر بازی‌های موبایلی

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «مهاد رسانه پژوه شیراز» با توسعه بازی‌ها و انیمیشن‌های تعاملی به روش‌های نوین آموزش علوم قرآنی به کودکان می‌اندیشند

ترویج قصه‌های قرآنی از مسیر بازی‌های موبایلی

با توسعه روش‌های متنوع آموزش به کودکان، دیگر اهمیت بازی و سرگرمی در این حوزه بر کسی پوشیده نیست. علاوه‌بر این با افزایش تعداد کاربران بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی در رده سنی 6 تا 9 سال، نیاز به وجود بازی‌های تعاملی و جذاب برای این رده سنی بیش از پیش احساس می‌شود. نیازی که در کشورمان چندان مورد توجه قرار نگرفته است و شمار محصولات باکیفیت مرتبط با آن به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. موسسه دانش‌بنیان «مهاد رسانه پژوه شیراز» که به «استودیوی بازی‌سازی مهاد »نیز معروف است، سال‌هاست فعالیت‌هایش را متمرکز بر توسعه بازی‌ها و انیمیشن‌های تعاملی برای کودکان کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با حمید افسری، مدیر‌عامل و رئیس هیات مدیره این موسسه است.

موسسه دانش‌بنیان «مهاد رسانه پژوه شیراز»  فعالیت‌هایش را از سال 1385 در حوزه تولید بازی‌های رایانه‌ای آغاز کرده است. افسری در این باره می‌گوید: «مجموعه بازی سازی مهاد از جمع دانشجویان مهندسی نرم افزار و حوزه‌های علوم انسانی شکل گرفته است. دغدغه ما در سال‌های 85 و 86 توسعه بازی‌های رایانه‌ای بود و در کنار آن دغدغه های فرهنگی و مذهبی ما باعث شد تا جمع شویم و شرکتی را تأسیس کنیم تا در سال 91 به صورت تخصصی به عرصه اپلیکیشن‌های موبایلی  و تولید انیمیشن وارد شویم و در 8 سال اخیر فقط در این حوزه
فعالیت کرده‌ایم.»
افسری افزود: «ما پیش از سال91 نام دیگری داشتیم. از سال 91 وارد حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی شدیم و در سال 96 پلتفرمی را آماده کردیم تا بتوانیم قصه‌های قرآنی را به‌صورت کتاب‌های تعاملی پیاده کنیم و کم‌کم بازی‌های قرآنی را به آن اضافه کنیم. این پلتفرم در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده و با 15 زبان بین‌المللی در دسترس کاربران است.»
دغدغه‌های فرهنگی و مذهبی
در توسعه چنین پلتفرمی برای کودکان، باید از تخصص‌ها و مهارت‌های متنوعی بهره برد، افسری با اشاره به دغدغه‌های اعضای موسسه «مهاد رسانه پژوه شیراز» گفت: «یکی از مشخصه‌های مجموعه ما این است که علاوه‌بر نوآوری در حوزه بازی و انیمیشن، دوست داشتیم دغدغه‌های فرهنگی و تربیتی حوزه کودک را هم پی بگیریم به همین علت حوزه بازی کودک در بازه 6 تا 9 سال را  هدف قرار دادیم. در این راه از دوستانمان در حوزه روانشناسی کودک، علوم تربیتی و معارف اسلامی کمک گرفتیم. سعی کردیم حوزه‌های علوم انسانی را به دقت در کار خود وارد کنیم و این مسأله
به دغدغه‌های اصلی ما برمی‌گردد.»
مدیرعامل شرکت مهاد رسانه پژوه شیراز تصریح کرد: «ما با بازار مخاطب 250میلیون نفری متشکل از کودکان مسلمان 7 تا 12ساله مواجهیم. با رصد این بازار در حوزه محصولات دیجیتالی، متوجه شدیم محصول جذاب، فاخر و کاربردی مبتنی بر مبانی قرآنی و دینی برای این طیف مخاطب وجود ندارد. با توجه به مخاطبمان سعی کردیم مجموعه قصه‌های قرآنی را توسعه دهیم که در داخل و خارج ایران به کار می‌آید. در این پلتفرم، کاربر می‌تواند قصه‌های قرآنی، مسائل تربیتی، قهرمان‌پروری و قهرمان‌سازی، خیر و شر و انتخاب آگاهانه را از دل مباحث و قصه‌های پیامبران بیاموزد.»
از نکات جالب توجه در این بازی‌ها این است که کاربر می‌تواند خود را به جای شخصیت پیامبران بگذارد و داستان را پیش ببرد.
پلتفرم بازی‌ها
و قصه‌های قرآنی
محصول اصلی موسسه دانش‌بنیان مهاد رسانه پژوه شیراز، یک پلتفرم دیجیتالی است که برای آموزش و سرگرمی کودکان طراحی شده است. مدیرعامل این موسسه می‌گوید: «ما مدت‌ها روی این محصول کار کرده‌ایم و در سال 98 آن را به عنوان یک محصول دانش‌بنیان ثبت کرده‌ایم. هدف اصلی ما طراحی پلتفرمی متناسب با علایق و نیازهای کودکان 6 تا 9 ساله است. در ابتدا فقط می‌خواستیم قصه‌های تعاملی قرآنی برای مخاطب ارائه کنیم؛ اما در طول تولید به نتیجه رسیدیم که فقط قصه کافی نیست و محتوای تعاملی بیشتری نیاز داریم. به این ترتیب در کنار قصه‌ها، مینی‌گیم‌هایی با موضوع روایت‌های قرآنی را در پلتفرم قرار دادیم. همچنین بخش دیگری هم در این پلتفرم طراحی شده است تا به کمک آن کودکان بتوانند جزء سی‌ام قرآن را حفظ و قرائت کنند و خود پلتفرم با بررسی قرائت کاربران، نواقص را به آن‌ها یادآور شود. همین جا باید اشاره کنم به‌زودی فضای غیردیجیتالی هم به پلتفرم ما  اضافه می‌شود تا اسباب‌بازی‌ها و بُردگِیم‌ها طیف گسترده‌تری از نیازهای مخاطب ما را در بر بگیرند.»
کاربرد هوش مصنوعی در آموزش به کودکان
افسری با اشار به اینکه از آغاز انتشار تاکنون حدود 20 قصه قرآنی در این پلتفرم عرضه شده است و این تعداد تا ماه رمضان سال آینده به 30 قصه می‌رسد، گفت: «پیش‌تر در حوزه تصحیح سوره‌خوانی و آیه‌خوانی و نماز، اپلیکیشن‌هایی به بازار عرضه شده بود که کارایی چندانی نداشت. ما با کمک دوستانمان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پروژه‌ای تعریف کردیم که در آن کودک می‌تواند با گوشی یا تبلت از هوش مصنوعی برای پردازش گفتار بهره ببرد که این کار در سه سطح در حال پیاده‌سازی است. حتی بزرگسالان هم می‌توانند از این قسمت پلتفرم استفاده کنند.»
مالیات؛ بلای جان دانش‌بنیان‌ها
مدیرعامل شرکت مهاد رسانه پژوه شیراز معتقد است به‌جز تسهیلاتی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد، حمایت چندانی از آنها نمی‌شود.
او تصریح می‌کند: «در چند سال اخیر، مشکلاتی مرتبط با بیمه و مالیات گریبان ما را  گرفته است. ما مؤسسه دانش‌بنیان فرهنگی- هنری هستیم و از دو جهت می‌توانیم معافیت مالیاتی بگیریم، اما اداره مالیات برای ما مالیات سنگینی در نظر گرفته است و پیگیری‌های ما هم به نتیجه نرسیده است. در حوزه بیمه هم همین است. ما جریمه می‌شویم و در هزار توی قانون، مشکلات عجیبی برایمان پیش می‌آید.»



انتشار پلتفرم بازی‌های قرآنی در سراسر جهان
افسری مخاطب هدف این پلتفرم را تمام کودکان مسلمان در همه کشورها می‌داند و تصریح می‌کند: «فاز 1 و 2 محصول ما در آغاز سال 1400 رونمایی شد. در حال حاضر 50هزار مخاطب فعال داریم که بیش از 30هزار نفر از آنها در ایران هستند و بقیه در کشورهایی مثل ترکیه، هند، پاکستان، روسیه، آلمان، فرانسه، پرتغال و کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی هستند.
این اپلیکیشن اکنون در اپ‌استور و گوگل‌پلی به 15 زبان زنده دنیا از جمله فارسی، انگلیسی و عربی و روسی و حتی چینی منتشر شده است که برای ترجمه و گفتار داخل اپلیکیشن از مترجمان و گویندگان حرفه‌ای در هر زبان بهره برده‌ایم. به امید خدا در سال 1401 نسخه نهایی این پلتفرم به‌صورت گسترده در خارج از ایران منتشر خواهد شد. باید توجه کرد که مخاطب ما جامعه مسلمانان شیعه و سنی است و ما باید همه این مخاطبان را در کار خود در نظر داشته‌باشیم و بتوانیم به شبهات و تحریف‌های قصص انبیا در ادیان دیگر هم پاسخ دهیم.»