دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده است

طحان‌نظیف در نشست خبری

دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده است


به گزارش خبرنگار جام‌جم هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در اولین نشست خبری خود درباره امضا نشدن اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب از سوی برخی اعضای این شورا گفت: بر اساس قانون، اگر عضوی از شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس‌جمهور را امضا نکند خدشه‌ای در اعتبارنامه ایجاد نمی‌شود.
وی در ادامه تاکید کرد: اما اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب قبل از مراسم تنفیذ امضا شد و طبیعتا همه اعضایی که در جلسه حضور داشتند، اعتبارنامه رئیس‌جمهور را امضا کردند.
طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌ا...‌لاریجانی اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب را امضا کرده است یا نه، گفت: کسانی که در جلسه قبل از تنفیذ برگزار شد حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبیعتا امضا نکردند. وی همچنین درباره علت رد صلاحیت برخی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری و این‌که آیا علتش به داوطلبان اعلام شده است یا خیر، بیان کرد: آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار خود آنان قرار می‌دهیم. این‌که مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست.
طحان‌نظیف گفت: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا اینجا هم اعلام شده اما این‌که دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم و نمی‌توانیم آنها را اعلام کنیم.
وی درباره علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی گفت: دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات تصریح کرد: اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است اما نقشی در تدوین قانون نداریم. این قانون، نیازمند اصلاحاتی است و از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به صورت جامع گام بردارد.
طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی نمایندگان طراح طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی بیان‌کرده‌اند که در ارتباط با اصل 85 شدن این طرح با شورای نگهبان هماهنگی‌هایی شده است و به نوعی تایید شورا را استمزاج گرفته‌اند، آیا چنین هماهنگی انجام شده است، بیان کرد: واقعا هیچ هماهنگی قبلی و پیشینی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد، چرا که تا لحظه آخر ما نمی‌دانیم چه چیزی توسط مجلس تصویب خواهد شد.