کپی ایندیانا جونز در آمریکای لاتین

«سفر کروز جنگلی» نتوانست دل منتقدان را به دست بیاورد

کپی ایندیانا جونز در آمریکای لاتین

 برای دوستداران قدیمی سینما و طرفداران ملودرام‌های ماجراجویانه کلاسیک، داستان و حال و هوای «سفر کروز جنگلی» بسیار آشناست. چند دهه قبل که صنعت سینما هنوز به سراغ جلوه‌های ویژه پیشرفته کامپیوتری نرفته بود، فیلم‌هایی از این دست بسیار ساخته می‌شد. تاکید این فیلم‌ها هم بیشتر روی فیلمنامه و خلق موقعیت‌های جذاب بود و نشانه‌های چندانی از جلوه‌های ویژه در آنها نبود. بر همین اساس، بعد از تماشای سفر کروز جنگلی این پرسش مطرح می‌شود که آیا این روزها جایی برای تولید چنین فیلم‌هایی وجود دارد؟ دواین جانسن که قبل از این اکشن‌های فانتزی ماجراجویانه‌ای چون «شاه عقرب» را بازی کرده، این‌بار با یک ماجراجویی پر زدوخورد از جنس «ایندیانا جونز» همراه می‌شود. امیلی بلانت هم که مدتی قبل درام ترسناک علمی- تخیلی «مکانی ساکت 2» را با موفقیت روی پرده سینماها داشت، با قرار گرفتن در کنار جانسن نشان می‌دهد که می‌تواند اکشن‌کار خوبی هم باشد و برای خودش یک ایندیانا جونز مونث بشود.
جائومه کولت‌سرا این اکشن فانتزی ماجراجویانه را براساس فیلمنامه‌ای از گلن فیکارا کارگردانی کرده است. اما داستان فیلمنامه اصلا اصیل نیست. این فیلمنامه با نگاهی به پارک تفریحی معروف کمپانی والت‌دیزنی به نام سفر کروز جنگلی نوشته شده است. این پارک سال 2004 افتتاح شد و همه ساله میلیون‌ها بازدید‌کننده دارد. استقبال بالای مردم عادی از این پارک تفریحی، عاملی شد تا مدیران والت‌دیزنی تصمیم بگیرند فیلمی براساس ماجراها و حال و هوای آن تولید کنند. البته موفقیت کلان مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» (‌که سفر کروز جنگلی شباهت خیلی زیادی به آن دارد) هم در ساخت فیلم بی‌تاثیر نبود. برای مدیران این کمپانی قدیمی حتما جذابیت (و سود) فراوانی داشته که یک مجموعه فیلم جدید پرفروش تهیه کنند.
صحبت‌های مربوط به تولید نسخه سینمایی سفر کروز جنگلی از سال 2011 شنیده شد. در آن زمان قرار بود تام هنکس و تیم آلن در فیلم بازی کنند. سال 2015 که تقریبا بحث ساخت فیلم جدی شد، نام جانسن و بلانت به‌عنوان بازیگران اصلی به میان آمد. صحنه‌های فیلم سپتامبر 2018 در هاوایی و آتلانتا فیلمبرداری شد. در ابتدای قرن بیستم، دکتر لیلی هاگتون (بلانت) همراه برادر بی‌دست و پایش مک‌گرگور (جک وایتهال) به‌دنبال درخت زندگی در جنگل‌های آمریکای‌جنوبی است. کاپیتان فرانک (جانسن) قبول می‌کند آنها را با کشتی کوچک تفریحی‌اش به مکان مورد نظر برساند. به‌زودی مشخص می‌شود او هویتی چند صدساله دارد و در حقیقت، فرانسیسکو لوپز است که نقشه محل اختفای درخت زندگی را کشیده و خودش هم به‌دنبال آن است. اما آگوئیر برادر فرانسیسکو (ادگار رامیرز) که طلسم شده است و شاهزاده یواکیم آلمانی (جسه پلمونز) هم به‌دنبال درخت زندگی هستند. جنگل و رمز و راز موجود در آن، تمام اینها را در خود می‌کشد تا پایانی پیش‌بینی نشده را رقم بزند.
منتقدانی که فیلم را دیدند، چندان آن‌را نپسندیدند و نقدهایی که بر آن نوشته شد چندان مثبت نبودند. در این نقدها به شباهت‌های آشکار فیلم با مجموعه دزدان دریایی کارائیب و «ملکه آفریقا/ آفریکن کوئین» اشاره شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که پارک تفریحی سفر کروز جنگلی والت‌دیزنی، اصلا با الهام از همین فیلم معروف و کلاسیک همفری بوگارت و کاترین هپبورن خلق شده است! با این حال، منتقدان نوشتند که شیمی موجود بین دو شخصیت اصلی فیلم (که در ملکه آفریقا خیلی خوب ساخته و پرداخته شده بود) درنیامده است و ارتباط دوستی/ دشمنی و عشق/ تنفر میان جانسن و بلانت به‌شدت سطحی و غیرقابل‌قبول است.
والت‌دیزنی که قبل از این پارک‌های تفریحی دزدان دریایی کارائیب و عمارت جن‌زده را تبدیل به فیلم‌هایی موفق، منتقدپسند و پرفروش کرده، در سفر کروز جنگلی نتوانسته به این هدف دست پیدا کند. هزینه 200 میلیون دلاری فیلم آنقدر زیاد و کلان است که فروش معمولی فیلم نتواند پاسخ لازم را به آن بدهد. به باور تحلیلگران اقتصادی سینما، فروش جهانی این فانتزی ماجراجویانه باید به 500‌میلیون دلار برسد تا بتواند هزینه 200 میلیون دلاری آن‌را پوشش دهد. دیوید آگراس یکی از تحلیلگران صنعت سینما می‌نویسد:«‌ دلیل اصلی عدم همراهی تماشاگران با سفر کروز جنگلی، بیماری کووید- 19 یا پخش همزمان سینمایی و استریم آن نیست. مشکل را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. این ضعف خود فیلم و فیلمنامه سطحی آن است که مانع از استقبال بالای تماشاگران از آن می‌شود. فیلم یک اکشن ماجراجویانه کلاسیک هالیوودی است و امروزه روز، این‌گونه سینمایی آن جذابیت قبلی‌اش را برای تماشاچی از دست داده است.» با این حال، خبرها حکایت از آن می‌کند که دواین جانسن دیدارهایی با مدیران والت‌دیزنی در هفته‌های اخیر داشته و با آنها در رابطه با تولید قسمت‌های بعدی فیلم صحبت‌هایی کرده است.