قیام خانوادگی

حادثه كربلا با حوادث و اتفاقات مذهبی دیگر تفاوت‌های بنیادین دارد

قیام خانوادگی

یكی از وجنات نهضت عاشورا كه موجب زیبایی دوچندان این حادثه شده و یكی از علل ماندگاری نهضت عاشوراست این است كه این قیام،خانوادگی است.محققی در سال‌های اخیر وقتی پژوهش كرده درباره مانایی و ماندگاری حادثه عاشورا و این‌که چطور شده این اتفاق بعد از 1400سال هرروز زنده‌تر از قبل می‌شود و در بطن زندگی مردم جریان می‌یابد و احساسات و عواطف را درگیر می‌كند و برخلاف اتفاقات دیگر تاریخی كه باگذشت زمان فرسوده و مندرس شده و به آرشیو تاریخ می‌پیوندند، حادثه عاشورا همچنان پویا مانده.
وی به این نتیجه رسیده كه در نهضت عاشورا، مسأله خانواده بسیار پررنگ است. از نقطه عزیمت و لحظه حركت كاروان حسینی همه خانواده حضرت ؟ع؟ با علم به این‌که سفری پررنج و مشقت را در پیش دارند؛ حاضر می‌شوند در كنار سیدا‌لشهدا حضور پیدا كنند و آن چیزی كه زیبایی این حركت را چندبرابر كرده، این است كه اهل‌بیت امام؟ع؟ یک‌ذره ساز ناهمگون نداشته‌اند و همه در پی یك هدف تعریف‌شده و تصمیمی كه حجت وقت گرفته،همگی نهایت همراهی و مشاركت را انجام می‌دهند تا آن هدف محقق شود.
این ارتباط عمیق عاطفی، این صبوری و حجم بزرگ تحمل در كنار مصائب و التزامی كه بین اعضای خانواده است، منزل‌به‌منزل و لحظه‌به‌لحظه قابل‌توجه است. به نظرم اگر قرار است برای تحكیم بنیان‌ خانواده ــ كه اصالت زیادی در اسلام دارد و از آن به‌عنوان كوچك‌ترین واحد اجتماعی نام‌برده می‌شود ــ‌ مثالی زد، می‌توان از حادثه كربلا الگوبرداری كرد.
به‌قدری مایه‌های علمی و پژوهشی‌ در این حادثه پررنگ است كه اگر كسی با صبر و حوصله به آن بپردازد، مجموعه‌ای كامل می‌شود برای همه‌کسانی كه می‌خواهند اصول ارزشی اسلام را بشناسند و ‌آن را ترویج كنند.به نظرم جا دارد كار مفصلی در این زمینه انجام شود.اباعبدا...حسین؟ع؟ در اوج گرفتاری‌های عاشورا در آن عرصه مصیبت و پردردسر از همه تكالیف عاطفی و احساسی كه دارد، مراقبت كرده و از هیچ‌كدام فروگذاری نمی‌كند.وداع‌ها، خداحافظی‌ها، توصیه‌ها و رابطه عاطفی كه با اهل خانواده دارد، برجسته‌ترین چیزی است كه ازنظر كارشناسان خانواده دورمانده و جا دارد در این زمینه پژوهش و بازخوانی و بازنگری شود.مراودات خانوادگی در حادثه كربلا بسیار مهم است و به‌خصوص در زمان اسارت كه این خانواده در راستای هدف تعریف‌شده چنان همسو و هماهنگ با مدیر قافله، حضرت زینب(س) هماهنگ هستند كه انگار همه‌چیز سرجایش است و نقصان،كاستی و مصیبتی وارد این كاروان نشده است.اینها مسائلی است كه باید به آنها توجه كرد و به بطن خانواده‌‌ها برد و از آنها برای رسیدن به یك خانواده موفق و پویا بهره‌برداری کرد.