صدای روضه‌خوان خانه مادرم هنوز در گوشم است

گفت‌وگو با قاسم افشار؛ خواننده ‌پاپ

صدای روضه‌خوان خانه مادرم هنوز در گوشم است

صدای خوبی دارد و حجم و دامنه صدایش خوب است. سبك خاص خودش را در اجرا دارد.در كنار این صدای خوب یك ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد. به اصطلاح مردمی است، بدون شعار و ادا و اصول.یكی مثل خود ماست، فروتن و بی‌ادعا.برخلاف برخی سلبریتی‌های پرمدعا و برخی از چهر‌های معروف كه به هر دری می‌زنند تا دریافتی‌شان را بیشتر كنند.وقتی از قاسم افشار می‌پرسم چون صدای خوبی دارید، مداحی و نوحه‌خوانی كرده‌‌اید یا نه، می‌گوید: نه. صدایم و سبكی كه اجرا می‌كنم مناسب نوحه‌خوانی نیست.از همان بچگی كه متوجه شدم صدایم برای خوانندگی مناسب است، وارد این حوزه‌ها نشدم، تخصص می‌خواهد و نمی توان الكی وارد این كار شد و بعد رهایش كرد و گفت نشد.

 هیات باید بزرگ باشد
قاسم افشار بچه محله مولوی است.می‌گوید: بچه كه بودم با پدرم می‌رفتیم هیات‌های سمت بازار.هیات‌های بزرگی كه عزادارانش زیاد بود و ابهت و عظمتی داشت.به نظرم هیات باید بزرگ باشد و پرجمعیت.(البته الان اگر كرونا را مستثنا كنیم و چون با كسی شوخی ندارد و پروتكل‌های فردی و اجتماعی رعایت نشود، همه مردم درگیر می‌شوند) آن سال‌ها حسینیه‌ها و هیات‌های محلی همه یكی می‌شدند و یك هیات بزرگ راه می‌افتاد.مثل الان نبود كه 10نفر جمع شوند و در یك كوچه هیات بزنند و راه بیفتند دور محله.اینها‌ دیگر نامشان هیات نیست.یادم هست وقتی بچه بودم، جمعیت هیات آن‌قدر زیاد بود كه گاهی زنجیر كم می‌آمد.به ما كه بچه بودیم زنجیرهایی می‌دادند كه دو، سه رشته داشت و سبك بود. با همان‌ها پا به پای بزرگ‌ترها می‌رفتیم و سینه و زنجیر می‌زدیم.گاهی هم می‌رفتیم تكیه دولت.از همان بچگی علاقه زیادی به غذاهای نذری داشتم و دارم.عجیب خوشمزه‌اند.هیچ‌وقت دلیل این همه خوشمزگی را متوجه نشدم، مهم نیست چی هست و كدام محله پخته شده، خوشمزه‌ است و به یاد ماندنی.شاید چاشنی‌اش ارادت به سیدالشهداست كه چنین عالی می‌شود.
خلوص دل مهم است
افشار می‌گوید: راستش مداحی‌ها و نوحه‌خوانی‌های قدیمی بیشتر به دلم می‌نشیند.مدتی است جوانانی كه احساس می‌كنند صدایی دارند در ایام محرم روی ترانه‌‌های قدیمی، شعر محرمی می‌گذارند و آنها را اجرا می‌كنند كه به نظرم كار بسیار اشتباهی است.نوحه‌خوانی و مداحی برای امام حسین؟ع؟ مراتب و آدابی دارد كه باید رعایت شود.نوحه‌خوان باید اطلاعات كاملی از واقعه كربلا و امام حسین ؟ع؟ و یاران ایشان داشته باشدتا شعر و صدایش بر دل بنشیند و تاثیرگذار باشد.یادم هست بچه كه بودم مادرم نذر روضه‌خوانی داشت و هر ماه یك آقای روحانی به خانه ما می‌آمد و روضه می‌خواند.با موتور وسپا می‌آ‌مد و عجیب صدای خوب و گیرایی هم داشت. مهم نبود چند نفر به مراسم روضه‌خوانی آمده‌ بودند، او كارش را به درستی انجام می‌داد و انگار برای دل خودش روضه می‌خواند، برای همین بود كه به دل می‌نشست.آن آقای روحانی با خودش عهدی بسته بود كه روضه‌اش را كامل و بی‌نقص بخواند.تعداد مخاطبان مهم نبود، سنگ تمام می‌گذاشت.خلوص داشت و بی‌خودی به هر دری نمی‌زد كه زوركی اشك دربیاورد.خودش بود و دلش و اطلاعاتی كه داشت.برای همین است كه صدایش هنوز در گوش من هست و شاید در ذهن و گوش خیلی‌های دیگر هم باشد.آن آقا سال‌هاست فوت شده اما صدایش كه برای امام حسین؟ع؟ خوانده، ادامه پیدا كرده.به نظرم خلوص دل مهم است برای همه كارها و برای دستگاه امام حسین ؟ع؟ مهم‌تر است.