اقتدار در آب‌های مدیترانه

حرکت نفتکش ایرانی به سوی لبنان چه پیامی برای غربی‌ها و کشورهای منطقه دارد؟

اقتدار در آب‌های مدیترانه

حرکت نفتکش ایرانی حامل سوخت از ایران به سوی بیروت، بار دیگر قدرت مقاومت را به رخ مهره‌های واشنگتن و تل‌آویو در منطقه کشیده است. روز پنجشنبه هفته گذشته، سیدحسن نصرا...، دبیرکل جنبش حزب‌ا... لبنان حرکت نفتکش حامل سوخت از ایران به سوی بیروت را اعلام کرد. اعلام این خبر، موجی از شعف را میان مردم لبنان که با بحران سوخت و آب دست و پنجه نرم می‌کنند، برانگیخت. جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا طی سه سال اخیر، با وضع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه لبنان، سعی در انزوای جریان مقاومت و مصادیق آن در بیروت و منطقه داشته‌اند اما اقدام اخیر حزب‌ا... و جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر اثبات کرد قدرت مقاومت مقوله‌ای نیست که تحریم‌های غرب بتواند آن را به چالش بکشد.
 نقش‌آفرینی حزب‌ا... در حل بحران سوخت در لبنان
یکی از مواردی که وحشت دشمنان مقاومت را برانگیخته است، به نقش‌آفرینی خاص حزب‌ا... در این معادله مربوط می‌شود و سیدحسن نصرا...  به‌صراحت خطاب به صهیونیست‌ها و دیگر دشمنان مقاومت اعلام کرده است نفتکش ایرانی، مصداق خاک لبنان را دارد و هرگونه تجاوزی به آن با قاطعیت پاسخ داده خواهد شد. در حالی که جریان‌های طرفدار غرب و به صورت خاص، جریان 14مارس طی سال‌های اخیر از اعمال تحریم علیه ملت لبنان ( با هدف انزوای حزب‌ا...) استقبال کرده بود، اکنون مقاومت اسلامی لبنان بار دیگر سینه خود را در مسیر تحقق منافع مردم این کشور سپر کرده است. این بار هماهنگ‌کننده خرید سوخت از ایران یک نهاد انقلابی و مردمی است که ده‌ها سال مبارزه با رژیم‌صهیونیستی و نیز گروه‌های تروریستی تحت حمایت غرب را در پرونده دارد. درست به همین دلیل است که رسانه‌های دروغ‌پرداز و غربگرا از همه‌چیز ازجمله مبحث خرید مجانی نفت ایران گرفته تا کمک به صدور انقلاب اسلامی گفتند تا وجهه انسان‌دوستانه و نیز شجاعانه و ضداستعماری این اقدام از دیده مردم آزاده منطقه و جهان پنهان بماند.
 بهترین حرکت جبهه مقاومت
حرکت نفتکش ایرانی به سوی بندر بیروت، بهترین و هوشمندانه‌ترین حرکت جبهه مقاومت در برهه کنونی محسوب می‌شود. سازمان یونیسف اعلام کرده است به دلیل بحران سوخت بیش از چهار میلیون نفر لبنانی با کمبود آب شدید یا قطعی کامل آن طی چند روز آینده مواجه خواهند شد. لبنان از دو سال پیش با فروپاشی مالی و اقتصادی دست به گریبان است که به کمبود سوخت و بنزین و به دنبال آن، قطعی برق منجر شده است. هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت: مراکز حیاتی نظیر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به دلیل کمبود برق فاقد آب شرب هستند؛ امری که جان بیماران را در معرض تهدید قرار داده است. در صورتی که چهار میلیون نفر به استفاده از منابع ناسالم آب روی بیاورند، این امر بهداشت و سلامت عمومی را به خطر خواهد انداخت و به احتمال زیاد لبنان شاهد افزایش بیماری‌های انتقال یابنده از طریق آب و بالا رفتن موارد ابتلا به کرونا می‌شود. مدیر اجرایی یونیسف در پایان خواستار تشکیل دولت جدید برای مقابله با این بحران شد. شرکت‌های واردکننده نفت در لبنان هم روز گذشته اعلام کردند میزان گاز خانگی در مخازن به کمتر از 1000 تن رسیده است و در صورت عدم واردات گاز، از روز چهارشنبه 25 آگوست، تامین گاز منازل متوقف خواهد شد.کاهش عرضه سوخت، باعث خاموشی‌های گسترده و ایجاد صف‌های طولانی در لبنان شده است. بحران اما تنها به سوخت محدود نبوده و حتی نان هم در این کشور به‌سختی پیدا می‌شود. بسیاری از نانوایی‌ها مجبور شده‌اند کار خود را تعطیل کنند و بسیاری از بیمارستان‌ها هم با مشکل جدی روبه‌رو هستند. معترضان هم از بی‌تحرکی مسؤولان خود خشمگین شده و بسیاری از جاده‌های سراسر کشور را مسدود کرده‌اند. ادامه این وضعیت نابسامان در لبنان سبب شعله‌ور شدن هرچه بیشتر خشم و اعتراضات عمومی در این کشور شده است. با وجود تمام اعتراضات، هنوز تغییری در وضعیت این کشور پدید نیامده و بحران‌های در هم تنیده اقتصادی و اجتماعی، لبنان را در برگرفته است.
 ایران چگونه پازل غرب در بیروت را بر هم زد
مقامات آمریکایی، فرانسوی، صهیونیستی و سعودی به عنوان چهار بازیگر اصلی ایجادکننده بحران‌های دائمی در بیروت، هرگز تصور نمی‌کردند پروسه اعمال فشار اقتصادی حداکثری بر ملت لبنان، با یک اقدام هوشمندانه و مشترک از سوی ایران و حزب‌ا... ناکام بماند. آنها در محاسبات خود هرگز چنین چیزی را متصور نبودند.
اکنون لبنان با فراغ بال بیشتری روی تشکیل دولت فراگیر در این کشور تمرکز خواهد کرد. بی‌دلیل نیست که سعدالدین حریری، مهره خاص پاریس در معادلات سیاسی و اجرایی لبنان، نتوانسته خشم خود را از ارسال سوخت ( از سوی ایران به لبنان) کتمان کند. در هر حال،  سیاستمدارانی چون سعد حریری و سمیر جعجع، بانک مرکزی لبنان را به روزی انداخته‌اند که دیگر نمی‌تواند کالاهای یارانه‌ای مانند سوخت موردنیاز کشور را تأمین مالی کند. این در حالی است که جریان 14مارس در لبنان که علیه جریان مقاومت عرض اندام کرده است، یک بار تاکنون ایالات متحده آمریکا و متحدانش را بابت تحریم ملت لبنان و ایجاد وضعیت سخت اقتصادی در این کشور مورد عتاب قرار نداده است. در هر حال، خیانت جریان 14مارس و بازی آنها در زمین ایالات متحده و رژیم‌اشغالگر قدس هیچ‌گاه از یادها نخواهد رفت.
 لبنانی‌ها دوستان و دشمنان خود را می‌شناسند
حرکت نفتکش ایرانی به سوی لبنان، بار دیگر پرده از دوستان و دشمنان واقعی مردم این کشور برداشت. اکنونی لبنانی‌ها با دو جریان مواجه هستند: یکی جریانی که قصد دارد به هر شکل ممکن مانع برطرف شدن نیاز لبنانی‌ها به سوخت شود تا زمینه را برای مانور غربگرایان در این کشور فراهم آورد و جریان دیگر، جریانی است که به دنبال برطرف‌ساختن نیاز مبرم شهروندان لبنانی به سوخت و مواجهه با تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و متحدانش علیه بیروت است.  رسانه‌های غربی و منطقه‌ای، اقدام مشترک اخیر ایران و حزب‌ا... را مصداق پیروزی دیگری برای جبهه مقاومت و بهت‌زدگی شدیدی برای آمریکا و مهره‌هایش در بیروت می‌دانند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توییتر به مخالفت سعد حریری رهبر جریان المستقبل لبنان با اعلام سیدحسن نصرا...، دبیرکل جنبش حزب‌ا... واکنش نشان داد. عطوان با اشاره به نقض مکرر حریم هوایی لبنان توسط جنگنده‌های تل‌آویو و سکوت برخی احزاب این کشور در این خصوص نوشت: «آقای سعد حریری شما که کشتی حامل نفت ایران برای لبنان را نقض حاکمیت لبنان تلقی می‌کنی. باشد! این حاکمیت کجاست وقتی جنگنده‌های اسرائیلی دمشق را از حریم لبنان هدف قرار می‌دهند؟! چرا آمریکای حاکم در ماه‌های گذشته برای لبنان نفت نیاورد؟ لطفا ابتدا به عقل ملت خودتان احترام بگذارید!»