بازی آمریکا با اسم رمز کووید ــ 19

بازی آمریکا با اسم رمز کووید ــ 19

ملیکا ساختمانیان بین‌الملل


 اگرچه در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (سال 2020) جو بایدن تعهد داده بود رویکرد واقع‌بینانه‌ای در قبال شیوع ویروس کرونا و نحوه مواجهه با کووید ــ 19 داشته باشد اما اکنون شاهد کپی‌برداری بایدن از ترامپ در این خصوص هستیم! ایالات متحده طی هفته‌های اخیر مدعی شده‌است شدیدا درصدد شفاف‌سازی ماجرای همه‌گیری اولیه ویروس کروناست. مقامات کاخ سفید مدعی هستند که در ریشه‌یابی شیوع ویروس کرونا، رویکردی علمی و واقع‌گرایانه دارند. با این حال شواهد موجود ازجمله طرح مکرر ادعاهای بی‌اساس از سوی مقامات دولت بایدن نشان می‌دهد که آنها قصد دارند سازمان جهانی بهداشت را به بهانه تحقیق درخصوص مصدر شیوع کرونا تحت فشار قرار دهند! مقامات آمریکایی از سازمان جهانی بهداشت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌اند بدون توجه به مستندات و فرضیات موجود، چین را مسؤول شیوع ویروس کرونا در دنیا معرفی کنند.
 در ماه می‌امسال (سال 2021)، بایدن به مقامات اطلاعاتی ایالات متحده دستور داد تا تلاش‌های خود را برای تحقیق در زمینه ریشه‌های بیماری کووید ــ 19 دوچندان کنند. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در تلاش برای یافتن نخستین شاهدان شیوع ویروس کرونا در ووهان هستند. جامعه هدف نهادهای امنیتی آمریکا، مؤسسات تحقیقات بیولوژیک و شهروندان چینی ساکن در شهر ووهان هستند. آنها همچنین در حال جمع‌آوری شواهدی مربوط به ضعف عملکرد چین در کنترل پاندمی هستند. این در حالی است که آمریکا هم در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و هم پس از سرکار آمدن بایدن، خود یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای ممکن در دنیا را در کنترل همه‌گیری کووید ــ 19 داشته است. ساده‌انگاری شیوع کرونا توسط رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نقش بسزایی در شیوع گسترده کرونا در ایالات متحده و افزایش تصاعدی آمار قربانیان و مبتلایان در این کشور داشت. بی‌دلیل نبود که ناتوانی دولت آمریکا در مواجهه با کووید ــ 19 به پاشنه آشیل دولت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 تبدیل شد.
در هر حال، ویروس‌شناسان چینی معتقدند که تحقیق‌ها درباره منشأ ویروس توسط آمریکا به هدف بی‌اعتبار کردن چین انجام می‌شوند. این اقدامات نشان می‌دهد که ایالات متحده جنگ سیاسی را علیه چین با بهانه بررسی منشأ ویروس آغاز کرده‌است. ایالات متحده درصدد القای این پیام به جهانیان است که واشنگتن می‌تواند منشأ ویروس جدید کرونا را در چین به‌واسطه توانایی‌های اطلاعاتی قدرتمند و ابزارهای مخفی خود پیدا کند!
منبع: گلوبال تایمز