دردسرهای انگلیس پس از فرار آمریکا از افغانستان

دردسرهای انگلیس پس از فرار آمریکا از افغانستان


مجلس انگلستان با برگزاری یک نشست اضطراری درباره افغانستان خروج نیروهای ناتو از این کشور و آشوب حاکم بر افغانستان را شکست سیاسی و نظامی بزرگی برای بریتانیا خواند و وابستگی سیاست خارجی انگلستان به آمریکا را سخت مورد حمله قرار داد.
به گزارش رادیوفرانسه، در این نشست که با حضور همه نمایندگان مجلس انگلستان برگزار شد، ترزا می، نخست‌وزیر پیشین این کشور، با انتقاد از بوریس جانسون وابستگی بریتانیا را به تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از افغانستان آسیبی بزرگ به اعتبار ناتو و انگلستان و همچنین به اعتبار و نفوذ این کشور در جهان دانست.
در اظهاراتی مشابه یک نماینده دیگر از حزب محافظه‌کار بریتانیا خطاب به بوریس جانسون، خروج ناتو از افغانستان را شکستی بزرگ برای سیاست خارجی بریتانیا توصیف کرد و افزود: چه چیزی از نفوذ جهانی بریتانیا در خیابان‌های کابل مانده است؟ سیاست خارجی بریتانیا در کجا تعیین می‌شود؟ در لندن یا واشنگتن؟
در پاسخ به انتقادهای نمایندگان مجلس انگلستان، بوریس جانسون تأکید کرد باید این واقعیت سخت را باید پذیرفت 98درصد سلاح‌های ناتو را از سال 2009 آمریکا تأمین می‌کند و در اوج استقرار ناتو در افغانستان از مجموع ۱۳۲هزار نیروی نظامی مستقر در این کشور ۹۰هزار نفر سرباز آمریکایی بوده‌اند.