چشمان کم‌فروغ مار

نسخه جدید فیلم «جی‌آی‌جو» نتوانست در گیشه و میان مخاطبان، موفق باشد

چشمان کم‌فروغ مار

چرا «چشمان مار: خاستگاه جی آی جو» نتوانست خودی در جدول گیشه نمایش سینماها نشان دهد و خیلی زود محو شد؟ و آیا این شکست تجاری معنای خاصی برای مجموعه اکشن کمیک‌استریپی جی‌آی‌جو دارد؟ چشمان مار که دست به احیای داستان مجموعه اکشن و فانتزی «جی‌آی‌جو» زده، سراغ ریشه‌های این داستان رفته و ماجراهایی را که باعث به‌وجود آمدن گروه جی‌آی‌جو شد، تعریف می‌کند. با این حال، تماشاگران سینما استقبالی از این داستان نکردند و ظاهرا برایشان اهمیتی ندارد که ریشه‌ها و خاستگاه این گروه مبارز و رزمنده از کجا آمده و چگونه شکل گرفته است! این در حالی است که نقش اصلی فیلم را هنری گلدینگ بازیگر آسیایی‌تبار و در حال رشد هالیوود بازی کرده‌است. او سال قبل با درخشش درام خانوادگی و اجتماعی «آسیایی‌های دیوانه و ثروتمند» توانست موفقیت و شهرت زیادی کسب کند. اما به نظر می‌رسد این شهرت و محبوبیت نتوانسته تماشاگران گونه اکشن را مجاب کند تا به دیدن چشمان مار بروند.

«چشمان مار» بسیار کمتر از حد و انتظار تحلیلگران اقتصادی سینما عمل کرد و با افتتاحیه پایین 13 میلیون دلاری اکران عمومی‌اش را در خاک آمریکا آغاز کرد. رقم کلی فروش فیلم در این منطقه به 28 میلیون دلار رسیده و با حساب فروش 7میلیونی آن در بقیه کشورهای دنیا، رقم کلی فروش جهانی خود را به 36 میلیون دلار رسانده‌است. چنین رقمی برای فیلم خجالت‌آور ارزیابی شده‌است، زیرا حدود 90 میلیون دلار برای تولید آن هزینه صرف شده و به‌جز آن، برای تبلیغات بین‌المللی‌اش هم میلیون‌ها دلار صرف شده‌است. در شرایطی که مدیران شرکت‌های بزرگ فیلمسازی به‌دنبال شکار سوژه‌ها و طرح‌های نو هستند، فروش پایین چشمان مار، خطری بزرگ برای آینده جی‌آی‌جو به‌حساب می‌آید. به همین دلیل، مدیران شرکت پارامونت و رابرت شوینتکه، کارگردان آلمانی‌تبار آن نمی‌توانند حسابی روی آینده این مجموعه اکشن باز کنند و معلوم است که احیای داستان آن هم نتوانسته کمکی به بهتر شدن اوضاع کند. در عین حال، گناه را هم نمی‌توان به گردن پاندمی و فاصله گرفتن تماشاگران از سالن‌های سینماها دانست. عیب را باید در خود فیلم جست‌و‌جو کرد! البته اهل فن می‌گویند تماشاگران امروزی سینما نسبت به انتخاب‌های خود دقیق‌تر شده‌اند و حاضر نیستند به‌راحتی پای تماشای هر فیلمی بنشینند. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، چشمان مار باید به فروشی 160 تا 175 میلیون دلاری در سراسر دنیا دست پیدا کند تا بتواند بودجه تولید 90 میلیون دلاری‌اش را تامین کند و لقب کاری موفق و پرفروش را بگیرد.
 داستان زندگی چشمان مار
داستان فیلم همان‌طور که از نامش پیداست، قصد تعریف داستان زندگی شخصیت چشمان مار را دارد. یک فصل کوتاه، او را نشان می‌دهد که شاهد قتل پدرش به دست عواملی ناشناس است. همان‌جا او برای خودش نام مستعار چشمان مار را انتخاب می‌کند. 20 سال بعد، چشمان مار توسط کنتا (تاکه هیرو هیرا)، قلدری ناشناس و رئیس یک گروه یاکوزایی استخدام می‌شود. چشمان مار جان تامی (اندرو کوجی)، پسرعموی کنتا را نجات می‌دهد، کسی که کنتا قصد نابودی‌اش را دارد. تامی به‌عنوان پاداش چشمان مار را همراه خود به ژاپن و نزد خاندان خود آراشیکاگه می‌برد. این خاندان در واقعیت یک جامعه مخفی سنتی نینجای ژاپنی است که هدف‌شان مبارزه با نیروهای اهریمنی و شیطانی می‌باشد. چشمان مار باید از سه خان سخت بگذرد تا به عنوان عضوی از خاندان قبول شود. به‌زودی معلوم می‌شود او دست‌نشانده کنتاست و کنتا به او قول داده در ازای تحویل تامی و خانواده‌اش به او، قاتل پدرش را به وی تحویل دهد. اما زمانی که چشمان مار متوجه می‌شود کنتا پشت پرده قتل پدرش بود، ورق برمی‌گردد تا او با همکاری تامی، کنتا و گروهش را نابود کند. این پروسه، باعث تغییر هویت و وضعیت چشمان مار می‌شود. اما این پایان ماجرا نیست و چرخش نهایی داستان فیلم، به‌دنبال شگفت‌زده کردن تماشاگرانش است. منتقدان امتیاز زیادی به فیلم، داستان و کارگردانی آن ندادند. با این حال، بازی گلدینگ توسط آنها مورد تحسین قرار گرفت. به گفته آنها، گلدینگ توانسته به‌خوبی از یک مبارز تنهای مرموز، به یک قهرمان اکشن قابل اطمینان تغییر شکل بدهد. اما برای نجات کلیت فیلم، این به‌‌تنهایی لازم نیست و عناصر زیاد دیگری باید وجود داشته باشد تا مخاطبان را جذب کند.
اهل فن روی این نکته مکث می‌کنند که دو قسمت قبلی و اصلی ال آی جو موفق‌تر از نسخه احیا شده عمل کرده‌اند! فیلم با نگاهی به یک بازی بسیار موفق و معروف شرکت اسباب‌بازی ‌هاسپرو ساخته شد و قرار بود با اکشن‌های ابرقهرمانانه شرکت مارول رقابت کند. هر دو قسمت اول و دوم فیلم در سال‌های 2009 و 2013 موفق به فروش جهانی 300 میلیون دلاری شدند و مدیران پارامونت را با این رقم خوب فروش، خشنود کردند. برای همین، زمانی که مارس سال قبل پارامونتی‌ها خبر ساخت اسپین‌آفی بر این مجموعه را دادند، اهل فن گفتند قرار است اکشن فانتزی ابرقهرمانانه جدیدی به دیدار مخاطبان بیاید. پرسشی که هم‌اکنون برای اهل فن مطرح شده این است که آیا قسمت‌های بعدی جی‌آی‌جو ساخته می‌شوند یا این‌که پرونده آن برای همیشه بسته می‌شود؟