«کاروان عروسک‌ها» به راه افتاد

این مجموعه عروسکی از تولیدات صداوسیمای مرکز اصفهان است

«کاروان عروسک‌ها» به راه افتاد

برنامه‌های متنوعی تا امروز برای کودکان تهیه و پخش شده است. حال صداوسیمای مرکز اصفهان برای کودکان دست به تولید یک مجموعه عروسکی نمایشی به نام «کاروان عروسک‌ها» زده که فصل دوم آن به تهیه‌کنندگی فرشید محمودی تولید می‌شود.
سازندگان این اثر برای تهیه این مجموعه از عروسک‌های سنتی ایرانی الهام گرفته و آنها را گرد هم آورده‌اند تا از این طریق به بخشی از میراث فرهنگی ایران اشاره کنند. این مجموعه عروسکی با شش‌عروسک به نام‌های فری، پهلوان، عروس، دیو، شل‌گوش و قشنگ کارش را در اصفهان آغاز کرد و سپس راهی شیراز شدند. درخلاصه این مجموعه آمده است: «باباجی که سال‌هاست اجرای عروسکی ندارد به پیشنهاد دخترش آرزو و با همراهی عروسک‌ها راهی سفری می‌شوند که بستر اتفاق‌های شاد و مفرح است و در بطن هر کدام پیامی برای بیننده کودک گنجانده شده است.» با فرشید محمودی درباره جزئیات این اثر گفته است.
بهره بردن از المان‌های شهری
فرشید محمودی، تهیه‌کننده مجموعه سریال نمایش عروسکی کاروان عروسک‌ها درباره ایده اولیه این سریال نمایشی می‌گوید: در پاییز 98 بود که ایده عروسک‌های سنتی- ایرانی با هدف سفر رفتن به جاهای مختلف ایران طرح شد. ما در این مجموعه می‌خواستیم به میراث طبیعی، فرهنگی و گردشگری اشاره و تعدادی قصه را برای کودکان تعریف کنیم. به همین دلیل در ساخت این مجموعه از المان‌های شهری بهره بردیم تا بتوانیم در قالب این مجموعه عروسکی به بچه‌ها آموزش‌های لازم را بدهیم. قرار بود این کاروان از شهرهای اصفهان شروع شود و بعد در ادامه به تهران، کاشان، شیراز و بوشهر برود، اما پس از آن‌که کرونا کشور را فرا گرفت، برنامه‌ریزی ما به هم خورد، اما با وجود این26قسمت فصل اول این مجموعه را تمام کردیم و در پیک نخست کرونا ادامه کار متوقف شد.26قسمت سری نخست این سریال در شبکه اصفهان پخش و قرار شده از شبکه دو و پنج هم بازپخش شود. همچنین قرار است فصل دوم این مجموعه هم تولید کنیم.
انتخاب فضای فانتزی
این تهیه‌کننده درباره استفاده از شخصیت‌های قدیمی در شخصیت عروسک‌های داستان توضیح می‌دهد: نویسندگان ما برای پرداختن به شخصیت‌های عروسک‌ها از مدل‌های خیمه‌شب بازی الهام گرفته‌اند، زیرا شخصیت‌های قدیمی، سنتی و عروسک‌های ایرانی خیلی طرفدار دارند؛ به عنوان مثال عروسک مبارک یا خالی‌بندی‌های پهلوان پنبه و شخصیت عروسی که همیشه ایراد می‌گرفت، نماد عروسک‌های الهام گرفته از دوران گذشته هستند که همیشه هم مورد استقبال عموم مردم بود. ما برای جذاب کردن این مجموعه عروسکی، فضای کار را فانتزی انتخاب کردیم تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در سری دوم از این مجموعه عروسکی هم اتفاقاتی را در نظر گرفته‌ایم که برای مخاطب بانمک باشد.
ماجرای گم شدن دیو
وی درباره اتفاقاتی که برای عروسک‌ها در سری دوم رخ می‌دهد، عنوان می‌کند: در سری دوم شخصیت دیو گم می‌شود، به همین دلیل همه برای پیدا کردن این عروسک راهی شهرهای مختلف می‌شوند و همین ماجرا بخشی از داستان فصل دوم را رقم می‌زند. همچنین شخصیتی با نام لولو هم به روند شکل‌گیری داستان کمک می‌کند.
به خاطر شرایط کرونا ما فصل دوم این سریال را در اصفهان کار می‌کنیم و در 26قسمت ساخته می‌شود. در فصل جدید به سراغ شهرستان‌هایی همچون کمشچه،کاروان قدیمی مورچه‌خورت، لنجان، دستگرد و... رفته‌ایم تا این فصل از کار را آنجا ضبط کنیم. در سری دوم شخصیت‌های جدید به قصه اضافه می‌شوند. شخصیت‌هایی مانند آقا فرخ که یک عروسک‌گردان دورگرد است با دو عروسک با نام بابا پیری و ننه پیری و همچنین عمو بهرنگ، زن‌عمو ناهید، دختر عمو آذر و پسرعمو آرمان ادامه پیدا می‌کند.
برگشت باباجی و دخترش آرزو
مخاطبان در روند داستان فصل دوم می‌توانند شاهد برگشت باباجی و دخترش آرزو به اصفهان و اتفاقات جدید باشند. این تهیه‌کننده در ادامه می‌گوید: همچنین باباجی به دلایلی مجبور می‌شود به مدت یک ماه به تنهایی به تهران سفر کند و آرزو و شش عروسک‌هایش مجبور می‌شوند به خانه عمو بهرنگ بروند. در این مدت یک‌سری اتفاقات جدید و جذابی با وجود شخصیت عروسکی جدید با نام لولو رخ می‌دهد که درصدد است شش عروسک را فریب دهد و آنها را بدزدد، ولی عروسک‌ها از نقشه او با خبر می‌شوند و او موفق به انجام این کار نمی‌شود.
به گفته محمودی در هر عصری که باشیم و در هر کجا، چه ایران و چه خارج کشور، قصه‌های سنتی، جذاب و بانمک قدیمی در اوج تکنولوژی، اگر درست پرداخت شود، حتما مخاطب دارد. مخاطبان در سری اول مجموعه کاروان عروسک‌ها متوجه شدند آرزو همراه شش عروسک که به لحاظ تیپ ظاهری از عروسک‌های سنتی ایرانی الهام گرفته شده‌اند، به سفر رفتند و با شخصیت‌های عروسکی همچون پهلوون کچل، پهلوون پنبه، مبارک، دیو و عروس آشنا شدند.
وی در پایان عنوان می‌کند: ما در این مجموعه تلاش داریم در قالب گفتار مدرن و امروزی، نکات آموزنده مختلفی همچون آگاهی از محیط‌زیست و آلودگی‌های آن، ترس، دوست داشتن، نفرت، اخلاق و... برای کودکان آموزش داده می‌شود. همچنین به این موضوع می‌پردازیم که باباجی یا همان پدر آرزو در قدیم نمایش‌گردان عروسک بوده و در این روزها به دلیل کمرنگ شدن استقبال بچه‌ها و خانواده‌ها از برپایی نمایش‌های عروسکی به خاطر ظهور فضای مجازی و گسترش بازی‌های کامپیوتری، به فعالیت در حرفه قلمکاری مشغول شده است. در مجموع این مجموعه در فضای فانتزی کودک و نوجوان و حال و هوای زندگی امروز تولید می‌شود و به ارائه داستان‌های آموزنده‌ای از عروسک‌های سنتی ایران در مکان‌های گردشگری اصفهان و برخی دیگر از شهرهای این استان می‌پردازد که ایجاد فضای شاد یکی از ویژگی این مجموعه برای جذب مخاطب است.