متفکران بیکار

نگاهی به مربیان مطرحی که این فصل هدایت تیمی را بر عهده ندارند

متفکران بیکار

فصل جدید فوتبال اروپا شروع شده و مربیان سعی می‌کنند تاکتیک‌ها و فلسفه‌های مخصوص خود را به هر شکل ممکن در تیم‌های تحت هدایت‌شان پیاده کنند. مدیران و روسای تیم‌های مختلف هم در طول تابستان سعی کرده‌اند با جذب مربیان با دانش، تیم خود را به بهترین شکل ممکن وارد مسابقات کنند. در این میان، یک نکته جالب و البته شاید عجیب وجود داشته باشد. در فصل جدید فوتبال اروپا مربیانی بیکار و به قول معروف خارج از گود هستند که باورش برای خیلی از فوتبال دوستان سخت است. در ادامه نگاهی به تعدادی از این مربیان انداخته‌ایم که این روزها بیکارند و ممکن است با هر لغزشی روی نیمکت‌ها، هدایت تیم جدیدی را به عهده بگیرند.

زین الدین زیدان
یکی دیگر از مربیانی که بیکاری او در این فصل تا حدود زیادی عجیب به نظر می‌رسد، زین الدین زیدان است. او در پایان فصل گذشته و در حالی که رئال مادرید را برای دومین سال متوالی به قهرمانی در لالیگا رساند، از سمتش کناره‌گیری کرد. به نظر می‌رسد همچون سال 2018 و بعد از هت تریک در قهرمانی UCL، علت اصلی جدایی او از جمع مادریدی‌ها اختلافاتش با فلورنتینو پرز باشد. او حتی در متن خداحافظی‌اش با هواداران رئال، به این مساله به صورت ضمنی اشاره کرد که رفتار قابل احترامی با او نشده است. در این چند ماه نیز شایعات مختلفی در مورد آینده کاری او مطرح شد.
بعد از ناکامی تیم فرانسه در بازی‌های یورو، رسانه‌های این کشور شایعه کردند که زیدان جانشین دیده دشان در تیم ملی این کشور می‌شود. اما این شایعه اصلا رنگ واقعیت به خودش نگرفت زیرا چند هفته بعد از یورو، فدارسیون فوتبال فرانسه قرارداد دشان را تا پایان جام جهانی 2022 تمدید کرد.


آنتونیو کونته
بدون شک در بالای این لیست، آنتونیو کونته ایتالیایی قرار دارد. هنوز مشخص نشده که که این مربی ایتالیایی با چه دلیل و منطقی از اینتر جدا شد. او سال گذشته و بعد از حدود یک سال روی نیمکت نراتزوری نشست و توانست بعد از 11 سال این تیم را بار دیگر به مقام قهرمانی در سری A برساند. اما درست چند هفته پس از جشن قهرمانی اینتر، اعلام شد که کونته از هدایت این تیم کناره‌گیری کرده و خیلی زود سیمونه اینزاگی جانشین او شد.
در همان زمان رسانه‌های ایتالیایی گفتند که کونته خواستار هزینه‌های بیشتر در فصل نقل و انتقالات تابستانی شده که این موضوع با مخالفت شدید مالک چینی اینتر رو به رو شده است. چند ماه پیش حتی این شایعه مطرح شد که کونته ممکن است به لیگ برتر انگلیس بازگشته و این بار روی نیمکت تاتنهام بنشیند که البته این مساله هرگز محقق نشد. با این حال، بسیاری می‌گویند که او گزینه اول هر باشگاهی است که در میانه این فصل بخواهد تغییر مربی بدهد.



لوسین فاوره
تیم دورتموند طی سال‌های آخر محل پرورزش بازیکنان و مربیان مشهوری بوده است. اما یکی از مربیانی که نتوانست بعد از دورتموند، ر تیم دیگری موفق باشد، لوسیه فاوره سوئیسی بود. این مربی 63 ساله دو سال و نیم روی نیمکت زردهای وستفالن نشست و به یک قهرمانی در سوپرکاپ آلمان رسید. او در 110 بازی که روی نیمکت این تیم نشست، آمار 62 درصد پیروزی را از خودش به جا گذاشت که از عملکرد 56 درصدی یورگن کلوپ در این تیم بهتر بود. تنها مربی‌ای که عملکرد بهتری نسبت به او در سال‌های اخیر دورتموند داشت، توماس توخل بود که درصد پیروزی‌هایش 63‌درصد بود. نکته عجیب این است که طی دو سال گذشته‌ای که او از هدایت دورتموند کنار گذاشته شده، هنوز مربیگری هیچ تیمی را قبول نکرده است.  




روبرتو دی متئو
یکی از عجیب‌ترین موارد در این زمینه، روبرتو دی متئو ایتالیایی است. هر بار اسم این مربی مطرح می‌شود، همه به یاد چلسی در سال 2012 می‌افتند. او در آن سال به مدت 4 ماه به عنوان سرمربی آبی‌های لندن انتخاب شد و توانست نسل طلایی چلسی متشکل از بازیکنانی مثل لمپارد، دروگبا و پیتر چک را به قهرمانی در لیگ قهرمانی اروپا برساند. همه تصور می‌کردند با این موفقیت، جا پای دی متئو در چلسی کاملا سفت شده است، اما هشت ماه بعد او از چلسی کنار گذاشته شد و جایش را به رافا بنیتز اسپانیایی داد. او بعد از چلسی هم چندان دوران موفقی را پشت سر نگذاشت و یک سال در شالکه بود و یک سال هم به لیگ جزیره برگشت و روی نیمکت استون ویلا نشست. از سال 2016 تاکنون او هدایت هیچ تیمی را بر عهده نگرفته است.




ارنستو والورده
هنوز به طور دقیق کسی نمی‌داند که مدیران وقت بارسا به چه دلیل ارنستو والورده را اواسط فصل گذشته از کار برکنار کرده و کیکه ستین را جای او آوردند. او در حالی از هدایت تیم کاتالانی اخراج شد که توانسته بود بارسا را به دو قهرمانی پیاپی برساند و به گفته خیلی از کارشناسان، قهرمانی سوم در دو فصل قبل اصلا دور از دسترس نبود. البته باید این را هم اضافه کرد که بارسا با والورده یک قهرمانی در کوپا دل‌ری و یک قهرمانی در سوپرکاپ به دست آورد.
آمار می‌گوید او عملکرد نسبتا قابل قبولی در این تیم داشته است. در 145 بازی که والورده روی نیمکت آبی اناری‌ها نشست، این تیم 339 گل به ثمر رساند و تفاضل گلش 211 بود. میزان برد بارسا نیز در دوره او 67‌درصد بود. در طی یک سال و نیم اخیر بارها اسم والورده در اطراف تیم‌های مختلف شنیده شده است، اما تا به ا‌مروز این مربی 56 ساله هنوز بیکار است.