صبح جمعه با مردم

در ادامه برنامه‌های میدانی رئیس‌جمهور رئیسی صبح جمعه بدون اطلاع قبلی به همراه تعدادی از وزرا به خوزستان سفر کرد

صبح جمعه با مردم

اولین جمعه برای کابینه جدید و تازه نفس سیزدهم متفاوت آغاز شد؛ خوزستان ،این استان پرمساله که از بی‌آبی و بی‌مسؤولیتی رنج می‌برد و موضوع آب آشامیدنی در یک ماه گذشته آن را در شبکه‌های اجتماعی پرخبر کرده بود، نقطه عزیمت اولین سفر استانی دولت سیدابراهیم رئیسی شد. ظاهرا صبح جمعه دیگر برای ما نماد بی‌خبری یک رئیس‌جمهور نیست و اولین سفر استانی رئیسی هم در اولین روز تعطیل دولت، مردم را به عملی شدن وعده تغییر امیدوار کرد. رئیس‌جمهور صبح روز جمعه در سفری از پیش اعلام نشده به استان پر مساله و رنج کشیده خوزستان سفر کرد و رسیدگی به مشکلات این استان و بررسی راهکارهای فوری و عملیاتی را از اهداف سفر یکروزه اعلام کرد. البته در این سفر جمعی از اعضای جدید کابینه از جمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه و بودجه که به اقتضای مشکلات این استان در این سفر حضور داشتند، رئیس‌جمهور را در نخستین سفر استانی همراهی ‌کردند. 8 صبح جمعه برای دولت جدید از بیمارستان اهواز شروع شد، در حالی که رئیسی در عصرگاه روز چهارشنبه تازه کابینه خود را از مجلس تحویل گرفت، در دو روز گذشته روزهای پرخبری را پشت سر گذاشت و همان‌طور که خودش هم در جلسه دفاع از وزرایش اعلام کرده بود یک ساعت غفلت هم در این شرایط جایز نبود و به همین دلیل از صبح روز پنجشنبه اولین نشست هیات دولت آغاز شد. رئیسی گفته بود بدون هیچ وقفه‌ای شبانه‌روز کار خواهد کرد چراکه ما گرفتار مسائلی هستیم که یک ساعت غفلت هم جایز نیست. حضور سرزده رئیس‌جمهور در اهواز و سر زدن به بخش بیماران کرونایی بیمارستان رازی و روستاهای اطراف و کارگاه فاضلاب این شهر نه‌تنها مردم این منطقه را غافلگیر کرد بلکه کاربران فضای مجازی هم شگفت‌زده از این سفر زودهنگام به مقایسه دولت روحانی و رئیسی پرداختند و ماجرای صبح جمعه بنزینی را دستمایه واکنش‌های خود قرار دادند. البته حضور همدلانه رئیس‌جمهور در بین مردم در این روزهای بحرانی از داروخانه 29 فروردین در تهران شروع شد و در اهواز هم ادامه داشت، در این جنگ نابرابر سلامت و اقتصاد، حضور میدانی قطعا وسعت دید و نگاه کامل‌تری به تیم دولت می‌دهد تا مصوبات خود را به شکل موردی و جزئی دنبال کنند و از انفعال و بی‌عملی دولت قبل که همیشه و به‌ویژه پس از ماجرای گران شدن بنزین، مورد اعتراض مردم بود، عبرت بگیرند.

 مهم‌ترین مسائل خوزستان که موجب رنج مردم است را  پیگیری می‌کنیم
سیدابراهیم رئیسی در همان دقایق ورود به خوزستان در فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز دلایل سفر خود را تشریح کرد و گفت که قصد داشتم زودتر به استان سفر کنم اما به‌دلیل کثرت کارهای مربوط به استقرار دولت، این توفیق حاصل نشد. البته رئیسی این وعده را هم داد که در این سفر با وزرا و مسؤولان استانی برای یافتن راهکارهای مناسبت برای رفع سریع مشکلات استان، مشورت و تصمیمات مناسبی طراحی و اتخاذ کنند. رئیسی به مردم خوزستان گفت که همه دغدغه من و دولت مردمی این است که مشکلات همه مردم کشور و به‌ویژه این استان مقاوم را با مشارکت خود مردم حل کنیم و تردید ندارم که به لطف خدا بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.
تعیین روز شمار برای اتمام پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز
رئیس‌جمهور در همان ساعات اولیه حضور در اهواز به کارگاه جمع‌آوری فاضلاب در منطقه کوی ملت رفت و به وزرای نیرو و کشور و مسؤولان استان به‌ویژه رؤسای آب و فاضلاب خوزستان دستوراتی برای تسریع در روند حل مشکل فاضلاب این شهر صادر کرد. افزایش تعداد کارگاه‌ها برای سرعت در اجرای عملیات، و تعیین فرصت یک‌ماهه به وزارت نیرو برای تحقیق در زمینه حل مشکل دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در خوزستان به‌صورت تفکیکی و اجرای طرح موقت برای برون‌رفت از مشکلات بارندگی‌های پاییزه مخصوصا در نقاط بحران‌زا، همچنین کوتاه‌کردن زمان به پایان رساندن پروژه‌های آب‌وفاضلاب اهواز و قرار دادن روزشمار برای پیش‌بینی به‌پایان‌رساندن پروژه‌های آب‌وفاضلاب اهواز از مهم‌ترین دستورات رئیس‌جمهور در این بازدید بود.
دستور رئیسی برای رفع فوری کمبودهای بهداشتی و درمانی خوزستان
پس از این بازدید و در حالی که هنوز ساعت ۱۰ صبح نشده بود، رئیس‌جمهور همراه وزیر بهداشت از بخش بیماران کرونایی بیمارستان رازی اهواز بازدید و شرایط موجود را بررسی کرد. رئیس‌جمهور البته در جریان بازدید از بیمارستان در محوطه بیرونی پای صحبت‌های مردم و همراهان بیماران هم نشست و به گلایه‌های آنها که عمدتا درباره کمبودهای دارویی و بیمارستانی ازجمله افزایش تخت‌ها، تامین اکسیژن مورد نیاز و همچنین نیازمندی‌های بخش مراقبت‌های ویژه بود، دستوراتی را به وزیر بهداشت خود داد. به‌میدان‌آمدن نیروهای مسلح برای استفاده بهتر از ظرفیت مراکز درمانی هم از دیگر دستورات مهم رئیس‌جمهور به وزیر کشور در حاشیه این سفر بود.
سفر یکروزه رئیس‌جمهور به اهواز بسیار فشرده بود. سیدابراهیم رئیسی در حالی طرح آبرسانی به روستاهای جفیر را افتتاح کرد که هنوز ساعت به نیمه روز هم نرسیده بود. اما آیین بهره‌برداری از پروژه الغدیر برای آبرسانی به روستاهای جفیر ۱و ۲ شهرستان هویزه نیز پیش از ظهر دیروز با حضور رئیسی برگزار شد. متاسفانه ساکنان روستاهای جفیر تاکنون از آب آشامیدنی سالم محروم بودند اما قرار است با افتتاح این طرح از طریق خط انتقال آب غدیر از آب آشامیدنی بهره‌مند شوند و مشکل آب در این استان سر و سامان پیدا کند. مردم روستای جفیر هویزه صدای گلایه خود را از بی‌تدبیری سال‌های اخیر به رئیسی رساندند. یک جوان روستایی ضمن گلایه از وضعیت بیکاری، خطاب به رئیسی گفت شما زمان بچگی درد بیکاری و بدبختی را چشیدی و جزئی از خون ما هستی. سیدابراهیم رئیسی هم پس از افتتاح طرح آبرسانی به روستاهای محروم جفیر گفت: موضوع اشتغال یک مساله محوری برای دولت سیزدهم است و تمام تلاش را برای رفع مشکل بیکاری در خوزستان و سایر شهرستان‌ها به کار خواهیم گرفت. طبق برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌کنیم تا با توسعه صنایع و بخش کشاورزی قسمت زیادی از معضل بیکاری را در استان برطرف کنیم. اما یکی از مهم‌ترین بازدید‌های رئیس‌جمهور در سفر یکروزه به اهواز بازدید از هورالعظیم بود؛ تالاب خبرسازی که به دلیل تأمین نشدن حقآبه آن در هفته‌های گذشته محل اعتراض مردم و فعالان محیط زیست خوزستانی بود. سیدابراهیم رئیسی از طریق بالگرد و به‌صورت هوایی از تالاب هورالعظیم بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت این تالاب قرار گرفت.همچنین طبق اعلام وزیر بهداشت در حاشیه این سفر قرار شد سهم واکسن خوزستان افزایش ‌یابد. عین اللهی در خوزستان این را هم گفت برنامه ما این است که تا دهه فجر امسال همه جمعیت هدف کشور زیر پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گیرند.
به‌هرحال صبح جمعه خوزستان نوید یک شروع امیدبخش برای تغییر است. البته حلقه بعدی برای تکمیل این مدیریت میدانی، انتصاب استانداران تراز در سطح وزراست که بتوانند به‌خوبی مشکلات استان‌های پر مساله خود را احصا و پیگیری کنند و این دقیقا مرز دولت مردمی با دولت‌های قبل از آن است.