یک وعده با پیشوند خبر خوش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولویت خود را رسیدگی به عوارض و آسیب های ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه عنوان کرد

یک وعده با پیشوند خبر خوش




از همان ابتدای دست به دست شدن برنامه پیشنهادی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هجمه عجیبی علیه او پاگرفت؛ هجمه‌ای که فضای مجازی به بزرگنمایی آن هم دامن زد و حتی واکنش خود او را هم پیش از جلسه رای اعتماد در مجلس در پی داشت.
اما حالا او در اولین روزهای کاری‌اش در وزارت فرهنگ و ارشاد از برنامه‌ای حرف زده‌است که بخشی از منتقدانش هم به آن برنامه روی خوش نشان داده‌اند و رسانه‌ها هم حتی در بازتاب این برنامه از پیشوند «خبر خوش وزیر» استفاده کرده‌اند.
خبر خوش وزیر در نخستین جلسه شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم که صبح دیروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی و معاونان، مدیران، روسای سازمان‌ها (به صورت حضوری) و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها (به صورت وبیناری) برگزار شد به رسانه‌ها رسید.
او وعده داده  به‌زودی بسته حمایتی برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا آماده می‌شود. این وعده از جایی دلگرم‌کننده و البته قابل توجه است که یکی از مهم‌ترین نقدها به برنامه ارائه شده از سوی وزیر معطوف به این نکته بود که در برنامه مذبور هیچ اشاره‌ای به وضعیت هنرمندان در دوره کرونا نشده است. حالا اما محمدمهدی اسماعیلی اولین اولویت کاری‌اش در وزارتخانه را با محوریت این موضوع قرار داده است.
او در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویت کاری خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته‌است « اولویت اول ما در دولت در همه حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا خواهدبود. در ۱۸ماه گذشته که کشور با فراگیری کرونا روبه‌رو بوده، تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور تحت‌الشعاع قرار گرفته و رو به تعطیلی و نیمه‌تعطیلی رفته‌است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده‌است «بحث واکسیناسیون سراسری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را که پیش از این توسط آقای صالحی و همکارانشان آغاز شده بود، تکمیل خواهیم کرد و تلاش ما بر این است که با پایین آمدن شیوع ویروس کرونا، بازگشایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته‌باشیم. تمام دغدغه ما این است که هرچه سریع‌تر فضای فرهنگی و هنری کشور به شرایط عادی باز گردد.»
اسماعیلی در این جلسه از تهیه بسته ویژه حمایت از حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا خبر داده و آن‌طور که او گفته قرار است پس از بررسی‌های همه‌جانبه و جمع بندی‌های لازم، بسته حمایتی آماده و تمهیدات ضروری برای اجرای آن در نظر گرفته‌شود.
این وعده از جایی مهم‌تر می‌شود که بدانیم یکی از اصنافی که از زیان‌دیدگان بزرگ جامعه بودند اهالی فرهنگ و هنر است، بسیاری از پروژه‌های سینمایی در این سال‌ها لغو شد و بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر راهی جز تعطیلی نداشتند، سطح کمک‌هابه این تماشاخانه‌ها محدود به ارسال چند لیتر مایع ضدعفونی‌کننده ماند و برخی از آنها که از عهده اجاره‌بهای این سالن‌ها بر نمی‌آمدند از خیر فعالیت در حوزه
گذشتند.
حوزه‌های دیگر درگیر با این ماجرا هم کم نبودند از گالری و کتابفروشی‌ها گرفته تا سالن‌های خالی کنسرت و موسیقی.