ایمنی کتاب  در برابر کرونا

ایمنی کتاب در برابر کرونا

کرونا جهان را به قبل و بعدش تقسیم کرده‌است، در مواجهه با هر اتفاقی و برای تحلیل و فهم آن اتفاق ابتدا باید با این پرسش روبه‌رو شویم که منظور پیش از دوران فراگیری است یا بعد از آن! بدتر این‌که وضعیت کنونی بسیاری از مفاهیم و ساختارها را مجبور به یک بازتعریف کرده‌است، مفهوم سکونت و خانواده دیگر آنی نیست که پیش از دوران کرونا به آن اطلاق می‌شد. مشاغل و حرف مختلف هم به چنین بازنگری‌هایی نیازمندند.
آنها هم باید راهکاری برای تداوم فعالیت‌هایشان با توجه به فراگیری کرونا در نظر داشته‌باشند، همین‌جاست که قدرت ایده‌پردازی و خلاقیت در منطبق کردن این مشاغل با وضعیت فراگیری بیشتر به چشم می‌آید. صنعت نشر هم از آن دسته مشاغلی است که به واسطه این فراگیری آسیب‌های فراوانی دیده‌است.
اما دیگران چه کردند که به نوعی این صنعت را از پیامد آسیب‌های کرونا مصون نگه داشتند؟ آن‌طور که مشخص است کشورهای مختلف جهان، برای جبران خسارت‌های وارده به صنعت نشرشان بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا برنامه‌های حمایتی متعددی را از ناشران به مرحله اجرا درآوردند. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد این صنعت در اروپا آسیب کمتری نسبت به دیگر حوزه‌های هنری دیده‌است. در حالی که موج‌های متعدد کرونا پی‌در پی اتفاق می‌افتاد، جالب بود که ببینیم چگونه صنعت کتاب در مقایسه با دیگر بخش‌های فرهنگی مقاومت نشان می‌دهد. به عنوان مثال، هنرهای نمایشی با ۹۰درصد و موسیقی 76درصد بیشترین ضربه را به خود دیده‌اند.
در مقام مقایسه اما صنعت کتاب آسیب بسیار محدودتری را تجربه کرد، البته با تغییرات زیاد به همراه بازی‌های ویدئویی تنها صنعتی بودند که به نظر می‌رسید در این میان همچنان قد علم کنند. این ‌خبر خوبی برای صنعت کتاب است. انعطاف‌پذیری صنعت‌نشر همچنین فرصتی برای ابتکار و ایجاد خلاقیت است. در حالی که می‌توان پیش‌بینی کرد چاپ کاغذی کماکان غالب باقی بماند، همچنین شاهد مصرف محتوای مخاطبان خود در قالب‌های جدید بوده‌ایم اما همه اینها برای صنعت کتاب فوق العاده
نبوده‌اند.
در سراسر اروپا مبارزه‌هایی توسط صنعت کتاب و نشر بر سر طبقه‌بندی کتاب به عنوان یک کالای اساسی انجام گرفت، بنابراین کتاب ناگزیر از فروش خوب حتی در این ایام بوده و هست. این مبارزه نیاز به جایگاه صنعت کتاب به عنوان محرک استراتژیک برای یک جامعه با عملکرد خوب، فراگیر و پایدار را برجسته کرده‌است.
بسیار مهم است که تصمیم‌گیران و سیاستگذاران «خواندن» را به عنوان ابزاری استراتژیک برای مبارزه با اخبار جعلی، نظریه‌های توطئه و جریانات سیاسی روز تلقی کنند؛ چرا که ما نیاز به حمایت قوی‌تر از صنایع‌فرهنگی با مشارکت بین بخش دولتی و خصوصی داریم.