مرور و عبور

مرور و عبور

«باد ما را خواهد برد» در راه سینما
فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی پاییز امسال در سینماها اکران می‌شود. این فیلم داستان گروه سازنده فیلمی است که به غرب کشور می‌روند تا از ساعات آخر زندگی پیرزنی در حال احتضار فیلمبرداری کنند. ساعت‌ها می‌گذرد اما پیرزن نمی‌میرد.
اعضای گروه که ناامید شده‌اند وسایل‌شان را جمع می‌کنند و برمی‌گردند. پس از طی مسافتی به آنها خبر داده می‌شود که پیرزن فوت کرده... . باد ما را خواهد برد را کیارستمی بعد از فیلم «طعم گیلاس» ساخته. این کارگردان دغدغه زندگی بعد از مرگ را با طعم گیلاس شروع کرده و در این فیلم ادامه می‌دهد. (صفحه 3)




واگذاری خط تلفن‌همراه به بخش خصوصی
در آینده نزدیک پنج‌میلیون خط تلفن‌همراه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.
قاسم رمضان‌پور، معاون حقوقی وزارت پست و تلگراف و تلفن گفت: این طرح در چارچوب برنامه توسعه سوم است. این برنامه ابعاد مختلفی دارد ازجمله تغییر ساختار وزارتخانه و تغییر نام آن که قرار است تبدیل به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شود. این تغییر نام به مقتضای تغییراتی است که در تمام دنیا صورت گرفته و ما هم باید همگام با این تغییرات پیش برویم. (صفحه 4)




نشست سران برای مقابله با فساد
ششمین جلسه ستاد هماهنگی مقابله با مفاسد اقتصادی با حضور روسای سه قوه صبح روز گذشته تشکیل شد. در این جلسه اصلاح سیستم بانکی با سمت‌گیری تحرک بیشتر بانک‌ها و تحقق مکانیسم‌های نظارتی به‌منظور سالم‌سازی گردش پول و پیشگیری از سوء‌استفاده سودجویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. انجام مطالعات و تهیه‌ مقدمات تحول سیستم دیوان محاسبات کشور از دیگر مسائل مورد توافق و تصویب سران سه قوه در این جلسه بود. (صفحه 2)




هشدار درباره گرانی درمان
معاون درمان و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز گفت: درمان باید رایگان و در اختیار مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر باشد.
دکتر بیژن کیخایی گفت: تحمیل 60درصد بودجه درمان کشور به مردم به سلامت آنان لطمه زده است. گرانی هزینه‌های درمان و عدم ارائه خدمات درمانی متناسب با رشد بی‌رویه جمعیت بخش بیشتر مردم را از درمان بهینه محروم کرده است. هم‌‌اکنون حدود 80درصد مردمی که به بخش‌های درمانی مراجعه می‌کنند از پرداخت هزینه‌ درمان خود عاجزند. آنها نمی‌توانند در سبد خانوار خود پولی برای هزینه درمان
قرار دهند. (صفحه 17)



روایت جدید از زندگی گاندی
سانی دیول در فیلم «گاندی» بازی می‌کند. این فیلم یک اثر تاریخی است که بخشی از زندگی گاندی و تاریخ هند را روایت می‌‌کند. تاکنون حضور سانی دیول در نقش یکی از شخصیت‌های اصلی این فیلم قطعی شده است اما او بازیگر نقش گاندی نیست. دیول قبل از این در فیلم تاریخی «قدر» بازی کرده و توانسته این فیلم را به پرفروش‌ترین فیلم سینمای هند تبدیل کند. (صفحه 3)