نفسم درنمیاد!

واکنش‌ها به دومین قسمت از فیلم «نفس‌نکش» چگونه بوده است؟

نفسم درنمیاد!

این روزها که کرونا بیداد می‌کند و سالن‌های نمایش فیلم در اکثر کشورهای دنیا با مشکل عدم حضور تماشاگران روبه‌رو هستند، اهمیت تولید فیلم‌های کم‌خرج آشکار می‌شود! در حقیقت، زمانی که فیلمی کم‌خرج در دوران کرونا روانه پرده سینماها می‌شود، می‌تواند امیدوار باشد که لقب فیلمی پرفروش و موفق را بگیرد. هزینه‌های پایین این فیلم‌ها باعث می‌شوند تا حتی یک فروش کم هم لقب یک ‌فروش خوب را بگیرد و موفقیتی برای تهیه‌کنندگانش به حساب بیاید. این نکته دقیقا در ارتباط با «نفس نکش 2» صدق می‌کند و مثالی کامل و بی‌عیب و نقص برای این موضوع است. فروش کلی جهانی دومین قسمت این درام ترسناک و تعلیقی در آمریکا و بقیه دنیا بیشتر از 37 میلیون دلار نشد. اما همین رقم کم هم یک موفقیت برای سازندگانش در شرکت سونی محسوب می‌شود. برای فیلمی که رقم هزینه‌های تولیدش فقط 15 میلیون دلار بوده، فروشی بالای 20 میلیون دلار، حکم موفقیتی خوب است.

البته سازندگان «نفس‌نکش» با احتمال این‌که روزگاری مصیبتی به نام کرونا از راه خواهد رسید، فیلم‌شان را با بودجه‌ای کم تولید نکردند. ذات فیلم‌هایی چون نفس‌نکش این است که هزینه‌های بالای تولید را نمی‌طلبند. این فیلم‌ها نه ستارگان گران‌قیمت را در نقش‌های اصلی دارند و نه از جلوه‌های ویژه کامپیوتری گران‌قیمت و پیچیده استفاده می‌کنند. برعکس، در این فیلم‌ها، داستانی ساده (اما ترسناک) در مکان‌هایی محدود (و ارزان‌قیمت همچون خانه و دشت و بیابان) و با حضور بازیگرانی معمولی تعریف می‌شود. نفس نکش 2 که دنباله‌ای بر فیلمی با همین نام است، تمام عناصر ذکر شده را در خودش دارد.
داستان نفس نکش 2 هشت سال بعد از داستان نسخه اصلی اتفاق می‌افتد و یک‌بار دیگر، نورمن نوردستروم (استفن لنگ) کهنه‌سرباز بازنشسته و نابینای نیروی دریایی را در محوریت ماجراهایش دارد. او با فونیکس 11 ساله (مادلین گریس) و شادو سگش در حومه دیترویت زندگی نرمال و معمولی  و دور از مردم دارد. نورمن به فونیکس گفته مادرش در جریان آتش‌سوزی خانه از بین رفته است. تنها راه ارتباط نورمن با جهان بیرون، هرناندز (استفانی آرسیلا) است که کار خرید‌های او را انجام می‌دهد. او نورمن را مجاب می‌کند فونیکس را همراه خودش به شهر ببرد. در شهر، ریلان (براندن ساکستون) در دیدار با فونیکس او را می‌ترساند. ریلان، رئیس گروهی گنگستری است که کمی بعد به خانه نورمن یورش می‌برند تا فونیکس را بدزدند.
خیلی زود معلوم می‌شود نه نورمن که ریلان پدر واقعی فونیکس است. همراهان ریلان، نورمن را به شدت مجروح کرده و فونیکس را با خود می‌برند. فونیکس مادر خود ژوزفین (فیونا اوشاگنسی) را ملاقات می‌کند اما خیلی زود متوجه می‌شوند او خوابی ترسناک برایش دیده و قرار نیست اوضاع شکل و شمایلی طبیعی و درست داشته باشد. نورمن که توانسته جان سالم به‌در ببرد، به‌دنبال فونیکس می‌رود و با ریلان و همکارانش درگیر می‌شود. چرخش ناگهانی پایان داستان، نقطه و گره کور ماجرا را به‌دنبال دارد.
تاخیر در تولید قسمت دوم
سال 2016 و به‌دنبال موفقیت عجیب و خیره‌کننده قسمت اول فیلم، فده آلوارز کارگردان آن خبر از تولید دومین قسمت داد. او اعلام کرد کار پیش‌تولید شروع شده و خیلی زود، کلید فیلمبرداری آن زده خواهد شد. مشخص بود که وظیفه کارگردانی قسمت دوم هم به دوش او خواهد بود. سام ریمی، کارگردان سرشناس سینما که تهیه‌کننده اصلی فیلم بود، همان زمان در گفت‌وگویی در ارتباط با قسمت دوم گفت: «این یکی از بهترین طرح‌های فیلمنامه‌ای است که برای قسمت دوم یک فیلم تا به حال شنیده‌ام.» اما با گذشت زمان خبری از شروع کار فیلمبرداری دومین قسمت نفس نکش نشد. سال 2018 دوباره آلوارز در این باره صحبت کرد و گفت کار نگارش فیلمنامه را تمام کرده و ریمی قول داده خیلی زود کار ساخت آن آغاز خواهد شد. اما ژانویه سال 2020 که ریمی خبر پیش‌تولید فیلم را داد، دیگر آلوارز کارگردانش نبود! رودو سایاگوئس همکار نویسنده فیلمنامه قسمت دوم، به‌عنوان کارگردان آن معرفی شد. دلیلی برای کنارگذاشتن آلوارز هم اعلام نشد. سایاگوئس با نفس نکش 2، اولین ساخته سینمایی خود در مقام کارگردان را ارائه می‌داد.
استفن لنگ که تماشاگران او را برای حضور فراموش نشدنی‌اش در «ترمیناتور 2» به‌‌یاد دارند، اعلام کرد برای ارائه یک بازی بهتر و طبیعی‌تر مدتی را با نابینایان گذرانده تا حال و هوای درونی‌شان را راحت‌تر جلوی دوربین سینما بازی کند. کار فیلمبرداری آگوست 2020 در بلگراد در اروپای شرقی انجام شد. شیوع کرونا کار تولید را مختل و سازندگان را مجبور به تعطیل چندباره کار کرد. سازندگان فیلم از دومین قسمت به‌عنوان کاری بهتر و مقبول‌تر از نسخه اصلی یاد کردند. شرکت سونی فیلم را فقط در سالن سینماها اکران کرد و گفت همزمان با آن، خبری از پخش اینترنتی نخواهد بود. طبق قرارداد اعلام شده، تنها 45 روز بعد از اکران عمومی این درام ترسناک اجازه پخش استریم پیدا کرد.
پیش‌بینی منطقی
تماشاگران سینما در آمریکای شمالی مبلغ 26میلیون دلار برای دیدن آن پرداخت کردند و با احتساب فروش 11‌میلیونی آن در 35 کشور دیگر دنیا، فروش کلی آن به 37 میلیون دلار رسید. گر‌چه تحلیلگران اقتصادی سینما از فیلم به‌عنوان کاری پرفروش و موفق یاد کردند اما این رقم فروش اصلا قابل مقایسه با رقم فروش قسمت اول نیست. نسخه اصلی که با هزینه‌ای 10‌میلیون دلاری تهیه شده بود، توانست در سطح جهانی 158 میلیون دلار فروش کند که 89 میلیون آن اختصاص به جدول گیشه نمایش آمریکای شمالی دارد. چنین رقم فروش خیره‌کننده‌ای، تعجب و شگفتی اهل فن را به همراه داشت. البته همین اهل فن قبل از اکران عمومی قسمت دوم گفته بودند به‌دلیل بیماری کرونا و دوری ناگزیر تماشاگران از سالن‌های نمایش، بعید به نظر می‌رسد استقبال خیلی بالایی از آن کنند دو رقم فروش فیلم را به عددی سه رقمی برسانند. فعلا خبری از تولید قسمت فیلم نیست.