بازخوانی آثار جلال ستاری

بازخوانی آثار جلال ستاری


حمیدرضا اردلان از تاویل و بازخوانی آثار جلال ستاری در این دوره از سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر داد.
به گزارش هنرآنلاین، حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، از نامگذاری این بخش به نام استاد جلال ستاری خبر داد و  درباره اقدامات انجام شده در این دوره بیان کرد: در هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی که آذر ماه امسال برگزار می‌شود، یک روز به بازخوانی و تاویل آثار استاد ستاری و نام ایشان اختصاص یافته است. در این روز متخصصان حوزه‌های اسطوره، زبان‌شناسی، پدیدار‌شناسی و آیین‌های نمایشی درباره تاثیر آثار ایشان بر ایده‌های نوین در نگاه به موضوعات هنر، علوم انسانی و میان‌رشته‌ای سخنرانی خواهند کرد.
اردلان ادامه داد: در ادامه برنامه‌ها، میزگردی نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد. برای این میز‌گرد با دکتر ناصر فکوهی که سال‌ها به‌صورت حضوری با استاد ستاری هم‌سخنی داشت و کتاب پر‌محتوایی نیز چاپ کرد، به همراه استاد محمدرضا اصلانی که در یک دوره به موازات فعالیت‌های جلال ستاری در حوزه شعر، سینما و مبانی فلسفه و هنر کار می‌کرد و با او ارتباط نزدیک داشت، مذاکره داشتیم. همچنین در حوزه اسطوره، اساتیدی چون رقیقه بهزادی و سودابه فضائلی و در گرایش‌های زبان‌شناسی، پدیدار‌شناسی و نشانه‌شناسی با متخصصان دیگر داخلی و خارجی برای حضورشان در حال مذاکره هستیم.
او درباره محورهای اصلی سمینارهای این دوره، گفت: ما در دو بخش عناوینی را پیشنهاد کرده‌ایم؛ در بخش نخست مباحثی چون اصول و قواعد نمایش‌های سنتی و آیینی، نمایش سنتی و آیینی در سرزمین‌های همجوار، ناشناخته‌های نقل و روایتگری در ایران فرهنگی، ارتباط‌های میان‌رشته‌ای نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی با سایر هنرها، معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی و شیوه‌های اجرا در میان اقوام ایرانی، ریشه‌های اساطیری، عرفانی و فلسفی نمایش آیینی و سنتی ایرانی ارائه می‌شود. در بخش دوم هم اولویت‌های سمینار در عنوان کلی «آینده سنت» مطرح است. مشروح سرفصل‌ها نیز عبارتند از آینده‌پژوهی با موضوع نمایش‌های آیینی و سنتی؛ محدوده‌های تغییر و زیست طبیعی، کارکردهای نوستالژی، نسبت‌های فرا‌زمانی، آسیب‌شناسی فراگیری تکنولوژی، مفاهیم باز‌جستی و رجعت است.
بیستمین جشنواره نمایش‌های آيینی و سنتی از 9 آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار خواهد شد.