جنب‌وجوش تازه سینمایی

جنب‌وجوش تازه سینمایی

با آن‌که کووید - 19 هنوز رخت برنبسته و پاندمی، خطرات خود را به رخ مردم عادی می‌کشد، صنعت سینما جنب‌وجوش تازه‌ای پیدا کرده و با خوشبینی به دنبال اکران عمومی محصولات پرسروصدای خود است. بعد از حدود یک‌سال‌ونیم که کرونا سالن‌های نمایش فیلم را تبدیل به مراکزی خالی و بی‌مشتری کرده بود، کاهش بیماری و مرگ‌ومیر آدم‌ها راه تازه‌ای برای تنفس بهتر فیلم‌های جدید باز کرده است. البته در این بین، موفقیت بالای مالی اکشن ابرقهرمانانه «شنگ چی و افسانه حلقه‌ها» هم بی‌تاثیر نبوده است. این فیلم که هفته قبل اکران عمومی شد، فقط در سالن‌های سینماها روی پرده رفته و تماشاگران علاقه‌مند مجبور بوده و هستند که برای تماشای آن راهی سالن‌های تاریک سینماها شوند. به گفته اهل فن، این روزها مدیران کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی سخت به تکاپو افتاده و تاریخ‌های اکران عمومی بلاک‌باسترهایشان را با صدای بلند اعلام می‌کنند. تماشاگران و دوستداران محصولات پرسروصدا می‌توانند امیدوار باشند که این جریان به همین صورت ادامه داشته باشد و وضعیت نمایش فیلم‌های سینمایی به شکل معمول گذشته‌اش برگردد.

«مالیگنانت/ بدخواه» محصول کمپانی برادران وارنر اولین فیلمی است که در شرایط تازه راه اکرانش را باز می‌کند. این فیلم دهم سپتامبر روانه پرده سینماها می‌شود. داستان این فیلم معمایی، ترسناک و جنایتکارانه درباره زن جوانی است که بعد از وقوع یک قتل، کابوس‌های بدی می‌بیند اما به‌تدریج مشخص می‌شود این کابوس‌ها واقعی هستند و نه خیالی. جیمز ون، کارگردان فیلم و آنابل والیس، بازیگر اصلی آن است.
بعد از آن و با یک فاصله تقریبا دوهفته‌ای، کمپانی یونیورسال «ایوان هانسن عزیز» را اکران عمومی خواهد کرد. تماشاگران سینما در تاریخ 24 سپتامبر می‌توانند شاهد نمایش عمومی تازه‌ترین کار سینمایی بن پلات تازه‌وارد باشند. او در این درام در نقش ایوان هانسن، جوانی با اختلالات روحی و روانی است که دست به سفری درونی برای بازیافت خویش می‌زند. نمایش صحنه‌ای این داستان، جوایز مختلفی گرفته است.
اگر در ماه سپتامبر فقط دو فیلم مهم روی پرده می‌رود، اما در ماه اکتبر این رقم به سه فیلم افزایش پیدا می‌کند. اولین آنها قسمت دوم «خانواده آدامز» است که با حال‌وهوای فانتزی و اکشن و ماجراجویانه‌اش، علاقه‌مندانش را به دنیایی غیرقابل تصور می‌برد. این انیمیشن خانواده عجیب‌وغریب آدامز را وارد یک ماجراجویی پرشور تازه می‌کند. شارلیز ترون، اسکار ایزاک و کلویی گریس مورتز ازجمله صداپیشگان فیلم هستند.
اما فیلم بعدی که در همین تاریخ اکران می‌شود، تفاوت کاملی با ماجراجویی‌های خانواده آدامز دارد. منظور دومین قسمت اکشن ابرقهرمانانه «ونوم» است، که تام هاردی را در نقش اصلی خود دارد. او یک‌بار دیگر در قالب ادی بروک، روزنامه‌نگار ماجراجو ظاهر می‌شود که بیگانه‌ای فضایی در درونش زندگی می‌کند و هدایت کارها و فعالیت‌هایش را به دست گرفته است. در داستان قسمت دوم، او باید با یکی از خبیث‌ترین موجودات روی کره‌زمین مبارزه کند، که نقش‌اش را وودی هارلسن بازی می‌کند.
پانزدهم اکتبر، زمانی است که منتقدان سینمایی بیشتر از تماشاگران کنجکاو منتظر آن هستند. «آخرین دوئل» ریدلی اسکات در این تاریخ، بازکننده راه فیلم‌های اسکاری هم خواهد بود. گرچه فصل پاییز، آغازکننده نمایش محصولاتی است که قرار است در مراسم اسکار بدرخشند، اما اسکات با درام اجتماعی - تاریخی‌اش زودتر از بقیه به استقبال اسکار پیش‌رو می‌رود. این محصول کمپانی فوکس قرن بیستم با هزینه‌ای میلیون‌دلاری تهیه شده و چهره‌های مطرحی چون آدام درایور، مت دیمون، بن افلک و جودی کوکر نقش‌های اصلی آن‌را بازی کرده‌اند. داستان فیلم که براساس فیلمنامه‌ای از افلک و دیمون و با نگاهی به یک رمان پرخواننده نوشته شده، در قرن چهاردهم اتفاق می‌افتد و داستان دوئل دو شوالیه و نجیب‌زاده را بر سر یک مساله اخلاقی خانوادگی به نمایش می‌گذارد.
کمپانی والت‌دیزنی برای پنجم نوامبر اکشن کمیک‌استریپی «نامیراها» را حاضر کرده است. نامیراها تعدادی از موجودات همیشه زنده هستند که توسط یک نیروی بیگانه فضایی خلق شده و برای نجات زمین و مردمانش از تهاجم و خطرهای مختلف، حاضرند هر کاری انجام دهند. کلویی ژائو، کارگردان فیلم و جما چان، ریچارد مدن، سلما هایک و آنجلینا جولی دیگر بازیگران آن هستند. برای تولید فیلم حدود 200میلیون دلار هزینه صرف شده است.
با یک فاصله طولانی از محصول ابرقهرمانانه والت‌دیزنی، شرکت مستقل فیلمسازی لاینزگیت در تاریخ 25 دسامبر «زیردست آمریکایی: داستان کرت وارنر» را روی پرده سینماها می‌فرستد. این درام ورزشی شرح‌حال‌گونه داستان زندگی کرت وارنر را تعریف می‌کند که از دستفروشی معمولی تا ستاره درجه یک فوتبال آمریکایی صعود کرد و دو قهرمانی برای تیم خود به ارمغان آورد. برادران اروین (جان و اندرو) کارگردان فیلم و زاخاری لوی و آنا پاکوئین بازیگرانش هستند. از این فیلم هم به‌عنوان یکی از امیدهای اسکار پیش‌رو نام برده می‌شود.
کمپانی پارامونت هم برای تاریخ 14 ژانویه دوستداران درام‌های ترسناک و دلهره‌آور را دعوت به تماشای نسخه احیاشده «جیغ» می‌کند. این فیلم که دست به احیای داستان این مجموعه‌فیلم بسیار موفق دهه 80 و 90میلادی زده، نام تیم دونفره تیلور گیلت و مت بنتلی اوپلین را به‌عنوان کارگردان دارد. پنجمین قسمت از این مجموعه ترسناک گونه چاقوکشی، اولین فیلمی است که توسط کارگردان اصلی آن وس کریون کارگردانی نشده است. کریون که سال 2015 درگذشت، در سال 2011 طرح ساخت دو قسمت پنجم و ششم را ارائه کرد اما مشکلات متعدد مانع شروع کار شد و مرگ نابهنگام او، کل پروژه را به محاق برد. داستان فیلم درباره بازگشت زنی به شهر زادگاه خود بعد از مدت‌ها دوری از آن است. اما اهالی شهر که خاطره قتل‌های زنجیره‌ای مرد نقابدار را از یاد نبرده‌اند، با ورود زن خاطرات گذشته را به یاد می‌آورند و به‌زودی سروکله قاتل نقابدار هم پیدا می‌شود. دیوید آرکت، نیو کمپل و کارتنی کاکس از قسمت‌های قبلی، نقش‌های مشهورشان را تکرار می‌کنند و چند بازیگر جدید هم به ماجراجویی‌هایشان اضافه شده است.