حکایت بانویی که با جسارت پا به میدان نوآوری گذاشت

حکایت بانویی که با جسارت پا به میدان نوآوری گذاشت

از بحث مشکلات خرید و فروش و صادرات داخلی و خارجی خرما که بگذریم، این محصول فرآورده‌هایی دارد که در صورت توجه و ایجاد آنها می‌شود کمک بزرگی به خرمادارانی کرد که خرما روی دست‌شان مانده است.
یکی از مشتقات محبوب این محصول، شیره خرماست که طرفداران خاص و بازار فروش خودش را دارد. به‌رغم وجود انواع خرما در درجه‌بندی‌های مختلف اما هیچ کارگاه یا کارخانه شیره‌گیری خرما در خوزستان وجود ندارد و حتی کارگاه‌داران خرما نیز راغب به ورود به بخش شیره‌گیری از این محصول نیستند چرا که به زعم آنها بازاریابی و فروش این محصول در خوزستان نیازمند بازه زمانی چندساله است و ریسک‌پذیری زیادی دارد که هرکسی حاضر به سرمایه‌گذاری در آن نیست.
طیبه شاه‌ولی، بانوی کارآفرین خوزستانی است که تا سال 98 در بخش فرآوری و بسته‌بندی خرما فعالیت می‌کرد، اما از سال 99 تصمیم گرفت تا نوع جدیدی از شیره را برای بسته‌بندی‌های خرما تولید کند. او به ما می‌گوید به‌طور معمول در بسته‌بندی‌های خرما از شیره نبات که از ضایعات نبات و به صورت شربت گرفته می‌شود، استفاده می‌شود که در نوع خودش برای سلامتی مضر است اما شیره جایگزین او از کارامل ساخته می‌شود و از شیره موجود در بازار سالم‌تر است. تولید این شیره ایده خودش بود و به فکر تولید انبوه آن هم افتاد.
او که تجربه شرکت در برنامه میدون شبکه سه سیما را نیز دارد، می‌افزاید: پس از شرکت در برنامه میدون و برنده شدن، وام یک میلیارد تومانی به من اعطا شد اما صندوق کارآفرینی امید پس از پرداخت 630 میلیون تومان از وام، باقی وام را به من پرداخت نکرد و همچنان وامم بلاتکلیف باقی مانده است.
شاه‌ولی درعین حال یادآور می‌شود که پس از رونمایی محصولم در جشنواره ملی بوشهر، اتاق بازرگانی این استان در نامه‌ای خطاب به تمام کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی خرما محصولم را به‌عنوان محصول جایگزین شیره نبات برای بسته‌بندی معرفی کرد و این آغاز همکاری من با کارخانه‌های بسته‌بندی خرما در بوشهر بود.  او که حالا تصمیم دارد پس از تسویه وام‌های خود، کارخانه‌اش را به بوشهر منتقل کند می‌گوید: یکی از مواد اولیه محصولم کارامل است و کارامل از شکر به‌دست می‌آید. برای خرید شکر در چند ماهی که در بازار بود، به هر مسؤولی متوسل شدم تا برای خرید شکر به من کمک کند اما مشکلم را حل نکردند و خودم به تنهایی مجبور به تهیه مواد اولیه‌ام شدم. تولید ماهانه‌ام به‌دلیل موجود نبودن مواد اولیه در بازار تنها 10 تن است و بدون شک اگر حمایت می‌شدم، تولید روزانه‌ام به 10 تن می‌رسید.
 از کارآفرین‌ها حمایت کنید
ورود او به این بخش جدید که همراه با ریسک و خطر هم بود ضررهای مادی هنگفتی به همراه داشت، طوری که در سال 98 برای هزینه‌های لازم کارخانه، مجبور به فروختن خانه‌اش و متحمل ضرر 500 میلیون تومانی شد.
این بانوی کارآفرین می‌گوید عناوین و لوح تقدیرها به درد کارآفرینان نمی‌خورد و کارآفرینان در خوزستان به حمایت‌های مسؤولان و اصلاح قوانین موجود در تسهیلات نیاز دارند.