آخرین برد محمد‌علی در رینگ بوکس

آخرین برد محمد‌علی در رینگ بوکس

وقتی دفتر خاطرات ورزشکاران و قهرمانان بزرگ دنیا را ورق می‌زنیم، به روزهایی می‌رسیم که برای خود ورزشکار و طرفدارانش روزی خاص و منحصربه‌فرد بوده است. برای محمد‌علی و میلیون‌ها طرفدارش در سراسر جهان، ۱۵ سپتامبر ۱۹۷۸ یکی از همان روزهاست. محمد‌علی در دوران حرفه‌ای بوکس خود 61 بار روی رینگ رفت و در 56 مبارزه به پیروزی رسید. آخرین برد در همین روز بود. مقابل لئون اسپینکس، قهرمان المپیک 1976 مونترال. در مبارزه‌ای خاطره‌انگیز در سالن سوپردوم شهر نیواورلئان با حضور بی‌سابقه 63 هزار و 350 تماشاگر تا آن زمان.
اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اتفاقات قبل و بعد از این مسابقه بزرگ موجب شد این روز برای همیشه در ذهن و یاد طرفداران محمد‌علی و رشته بوکس باقی بماند. برای آن‌که بدانیم آغاز این ماجرا به کجا می‌رسد، باید به هفت ماه قبل از آن و به ۱۵فوریه ۱۹۷۸ برگردیم؛ به جایی که لئون ۲۵‌‌ساله در مسابقه‌ای که در لاس‌وگاس برگزار شد توانست محمد‌علی ۳۶‌‌ساله را شکست دهد و جدیدترین قهرمان سنگین وزن دنیا شود. او که تا آن زمان فقط ۷ مسابقه حرفه‌ای انجام داده بود، دومین بوکسوری شد که توانسته بود کلی را شکست دهد. اما رفتار خود اسپینکس بعد از آن بازی هم در نوع خودش بسیار جالب بود. طبق قرار اتحادیه جهانی بوکس او می‌بایست در مرحله بعد با کن نورتون، مرد شماره یک آن روزهای جهان مسابقه بدهد، اما لئون گفت که می‌خواهد یک بار دیگر با کلی مبارزه کند. همین مساله باعث شد اتحادیه جهانی کمربند قهرمانی را از او بگیرد.
البته به نظر می‌رسد، شکست کلی در مسابقه نخست هم به نوعی برنامه‌ای از طرف این بوکسور اسطوره‌ای بود. صحبت‌های او بعد از مسابقه دوم، کاملا گویای این مساله است: « اگر او را در بازی اول شکست می‌دادم، دیگر چه اعتباری برایش باقی می‌ماند. آن هم برای بوکسوری که فقط ۷ مسابقه حرفه‌ای داشت. او تازه در اول راه است و خیلی خوشحالم که پیروز شد. این یک صحنه فوق‌العاده بود. هیچ فیلم سینمایی نمی‌تواند بهتر از این صحنه باشد. تنها چیزی که به آن نیاز داشتم، مسابقه دادن بود »  تمام این شرایط باعث شد تا مسابقه‌ای فوق‌العاده در روز ۱۵سپتامبر شکل بگیرد. در ورزشگاه شهر نیواورلئان آمریکا ۶۳ هزار و ۳۵۰تماشاگر این مسابقه فوق‌العاده را از نزدیک تماشا کردند که رکوردی تازه در زمینه تعداد تماشاگران در ورزشگاه بود. همچنین اعلام شد که حدود ۲ میلیارد نفر از ۸۰کشور مختلف دنیا این مسابقه را از طریق تلویزیون‌های خود تماشا کردند. جو فریزر، قهرمان سابق سنگین وزن جهان و سیلوستر استالونه از جمله افراد مشهور در آن سالن بودند. کلی در نهایت در راند پانزدهم‌، حریف جوان‌تر خود را شکست داد و به اولین بوکسوری تبدیل شد که سه‌بار قهرمان سنگین وزن جهان شده است.  محمد‌علی بعد از آن مبارزه تاریخی و آن قهرمانی، 2 بار دیگر روی رینگ رفت و در هر دو بار شکست خورد. شکست‌هایی که محمدعلی را مجبور کرد در 40 سالگی برای همیشه از دنیای بوکس خداحافظی کند.