کتابی برای آشنایی بیشتر با شاعر شهید نیشابور  

کتابی برای آشنایی بیشتر با شاعر شهید نیشابور  

نام عطار نیشابوری به‌عنوان شاعری پرکار و تاثیرگذار در جریان به‌وجود آمدن پدیده‌ای به نام «شعر عرفانی» در تاریخ ادبیات ایران اهمیت زیادی داشته است و بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران هم در حوزه ادبیات و هم در عرصه عرفان، آثار و نوشته‌های او را به نظم و نثر مورد ارزیابی قرار داده‌اند.
به‌تازگی انتشارات هرمس کتاب «قرن‌‌های بی‌زمان» نوشته مهدی محبتی را در این حوزه منتشر کرده‌است.
محبتی دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و رساله دکترایش با عنوان رموز عارفانه در شعر فارسی را به راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی منتشر کرده‌است. چنانکه می‌دانیم شفیعی کدکنی خود یکی از نام‌های مهم در عرصه عطار‌پژوهی است و احتمالا دیدگاه و خط سیر استاد در شاگرد نیز تاثیر مهمی گذاشته به گونه‌ای که امروز دکتر محبتی یکی از نام‌های مهم در عرصه پژوهشگری ادبیات عرفانی ‌است.
مهم‌ترین اثر این پژوهشگر دانشگاهی کتاب دو جلدی «از معنا تا صورت» درباره جریان‌های مؤثر بر نثر ادبی ایران است که برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جلال آل‌احمد شد. محبتی در کتاب جدید خود در پی پاسخ به این سؤال بوده است که چرا عطار در عرفان ایرانی و اسلامی چنین مقام مهمی دارد؟ نویسنده عمده‌ترین وجه توجه خود را در این کتاب بر منظومه بزرگ و بی‌مانند عطار یعنی «منطق‌الطیر» قرار داده‌است. می‌دانیم که منطق‌الطیر سرایی محدود و منحصر به عطار نبوده ولی اثری که عطار در این خصوص ارائه داده، چنان مهم، هنرمندانه و نمادگرایانه است که همه آثار پیش و پس از خود را تحت تاثیر و سلطه‌اش قرار داده است. این اثر عطار، مرز‌های ایران را هم درنوردیده است و به یک اثر معروف جهانی تبدیل شده‌است به گونه‌ای که نویسنده بزرگ آمریکای لاتین یعنی خورخه بوریس بورخس هم از دوستداران و شیفتگان این کتاب بوده است.
چنان که می‌دانیم، رسیدن به مراحل عالی عرفان در ادبیات عرفانی مستلزم گذشتن از هفت وادی یا مرحله است، دکتر محبتی هم با خوش‌سلیقگی کتاب خود را در هفت فصل تدوین کرده‌است. در هر فصل به یک ویژگی مهم عطار و آثارش اشاره می‌شود و البته به تاثیرگذاری یا تاثیرگرفتن جریان‌ها و شخصیت‌های مختلف ادبیات عرفان اسلامی بر/ یا از عطار هم در این کتاب به صورت مفصل پرداخته است.
کتب همچنین با داشتن نمایه‌‌های مفصل و کشف‌الابیات روشنگرانه کامل شده‌است و می‌تواند نیاز‌های پژوهشی مخاطبان را هم برآورده کند.
اگر از کسانی هستید که به ادبیات ایران به‌خصوص جریان ادبیات عرفانی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید درباره یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران که در جریان حمله مغولان به نیشابور، به شهادت رسید اطلاعات دقیق و مطالب جدیدی را بخوانید، پیشنهاد ما به شما این است که قرن‌‌های بی‌زمان نوشته مهدی محبتی را حتما بخوانید.