دورهمی آموزشی نوحه‌سرایان

همایش سراسری نوحه 1400 بعد از یک‌‌سال تاخیر برگزار می‌شود

دورهمی آموزشی نوحه‌سرایان

نوحه‌سرایان سراسر کشور چهار دوره، در شهر مشهد گرد هم آمدند و در کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های یک همایش بزرگ، دانش و اطلاعات‌شان را به‌روز کردند. سال گذشته قرار بود نوبت پنجم این همایش برگزار شود اما ویروس کرونا دست برگزار‌کنندگان را بست تا رسیدیم به امسال که روند واکسیناسیون تا حدی سرعت گرفته و امید به ریشه‌کنی بیماری کووید ــ 19 از همیشه بیشتر است. بنابراین مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) به‌عنوان بنیانگذار و برگزارکننده همایش سراسری «جامه‌دران» آستین بالا زده که در سال 1400 پنجمین دوره آن را برگزار کند.
امسال مانند دوره قبل، بسیج مداحان کشور هم در برگزاری همایش جامه‌دران همراه مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) است. فراخوان این دوره منتشر شده و از نوحه‌سرایان سراسر کشور دعوت شده آثارشان را برای داوری توسط کارشناسان و صاحب‌نظران ارسال کنند. در این فراخوان آمده که افراد می‌توانند حداکثر سه نمونه اثر به صورت فایل صوتی در قالب زمزمه، نوحه، زمینه، واحد و شور را به شماره 09373645565 ارسال کنند و لازم است متن نوحه و مشخصات شرکت‌کننده به فایل ارسالی ضمیمه شود و همچنین آخرین مهلت ارسال اثر پایان مهرماه خواهد بود. قرار است برگزیدگان در همایش سه‌روزه جامه‌دران تجلیل شوند.
همایش «جامه‌دران» چیست؟
مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) در مجموعه اهداف و برنامه‌هایش، ارتقای سطح کیفی نوحه را دنبال می‌کند و از همین رو همایش سراسری نوحه را با نام «جامه‌دران» بنیانگذاری کرده‌است. تاکنون چهار دوره از این همایش برگزار شده و پاییز امسال قرار است دور پنجم آن
برگزار شود.
هادی جانفدا، عضو هیات‌مدیره مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) با اشاره به برگزار نشدن دوره پنجم در سال 99 به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، درباره این همایش به جام‌جم توضیح داد: جامه‌دران یک همایش تخصصی است که به مسائل مرتبط با نوحه می‌پردازد. جنبه آموزشی دارد، کارگاه‌های آموزشی را هم شامل می‌شود و صاحب‌نظران و کارشناسان در این همایش درباره نوحه صحبت می‌کنند. دو موضوع بحث‌های تخصصی مربوط به نوحه و نیز مسائل روز مرتبط با نوحه و نوحه‌سرایان در این همایش مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.
جانفدا درباره تفاوت نوحه با زمینه و شور و واحد و بقیه قالب‌ها می‌گوید: برای نوحه دو تعریف وجود دارد؛ یکی نوحه به معنای عام که به هرآنچه با ضرب و سینه‌زنی همراه است، اطلاق می‌شود و یکی در معنای خاص است که ضرب مخصوص به خودش را دارد. نوحه در معنای عام می‌تواند شامل شور، واحد، تصنیف، زمینه، زمزمه و دیگر قالب‌ها باشد که در دوره‌ای از عنوان سبک هم برای آن استفاده می‌شد که از نظر ما در مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) درست نیست. در معنای خاص هم موسیقی و متن خاصی دارد که برای سینه‌زنی ریتم منحصر به خودش را ایجاد می‌کند.
به گفته عضو هیات‌مدیره مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) همه قالب‌های زیرمجموعه نوحه در این همایش مد نظر قرار دارد.
همایش چطور برگزار می‌شود؟
دوره‌های قبلی این همایش در مشهد برگزار شده و هر بار تقریبا 100 نفر از نوحه‌سرایان سراسر کشور در آن شرکت داشته‌اند. جانفدا می‌گوید امسال هم همین تعداد مهمان در همایش حضور خواهند داشت.
براساس توضیحات عضو هیات‌مدیره مجمع شاعران اهل‌بیت‌(ع)، همایش جامه‌دران سه جامعه هدف را مدنظر دارد؛ فعالان عرصه نوحه که در این زمینه کار و فعالیت می‌کنند، علاقه‌مندان و استعدادهای جدید که با اعلام فراخوان به آنها دسترسی پیدا می‌شود و کارشناسان و استادان و صاحب‌نظران در حوزه دین، معرفت و موسیقی.
جانفدا درباره حضور استعدادهای تازه می‌‌گوید: مهم است که همایش به فعالان این حوزه محدود نشود، در نتیجه براساس فراخوان به آثاری دست پیدا می‌کنیم که بعد از داوری در هیات علمی مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) کشف می‌شوند. صاحبان بهترین‌ نوحه‌ها برای حضور در همایش دعوت می‌شوند و در نهایت امسال هم حدود 100 نفر مهمان این همایش خواهند بود.
در طول برگزاری همایش سه روزه جامه‌دران هر سه گروه جامعه هدف مهمان همایش هستند، در جلسات و کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کنند و فرصت تبادل‌نظر، آشنایی و همکاری برای آنها فراهم می‌شود.
مهمانان این همایش معمولا در دو سطح هستند؛ استادان و کارشناسان و متخصصانی که سال‌ها فعالیت کرده و بر مفاهیم نوحه مسلط هستند و سطح دوم افراد نوقلم و تازه‌کاری که با مفاهیم نوحه آشنایی دارند اما کار حرفه‌ای نکرده‌اند.
چرا همایش مهم است؟
نزدیک به سه سال است که یک هیات علمی در مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) شکل گرفته و کار آنها بررسی و ارزیابی کیفیت نوحه در کشور است. هادی جانفدا می‌گوید: نوحه نه‌تنها در مکتب ما بسیار اهمیت دارد بلکه برای جامعه امروز ما نیز مهم است. مردم اگر با هیچ‌گونه شعر و موسیقی‌ای برخورد نداشته باشند، در مواجهه با نوحه قرار می‌گیرند. شاید برخی از ما اهل کتاب و مطالعه و شعر نباشند اما نوحه را می‌شنوند و از آن تاثیر می‌گیرند. اثرگذاری نوحه باعث می‌شود فعالان این عرصه تلاش کنند بار فنی و تخصصی آن را افزایش دهند و همیشه نتیجه آثارشان در فضای نوحه دیده شود.
عضو هیات‌مدیره مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) می‌گوید: عرصه نوحه مثل یک بیابان است، کاری در این حوزه انجام نشده و در نتیجه هر اقدامی در این زمینه حتما اثرگذار است. اولین و ساده‌ترین تاثیر همایش این است که به نوحه بیشتر توجه می‌شود، نوحه‌سرایان از سراسر ایران با هم ارتباط می‌گیرند و با هم آشنا می‌شوند، حلقه‌های وصل ایجاد شده و زمینه رشد کیفی و کمی نوحه فراهم می‌شود. شاید تا رسیدن به نقطه مطلوب و آرمانی فاصله داشته باشیم اما حتما برگزاری این همایش مؤثر و لازم است.  
هادی جانفدا به نکته دیگری که یکی از اهداف این همایش محسوب می‌شود، اشاره ‌کرده و می‌گوید: جدا از پخش انواع نوحه از رسانه ملی و توجه باقی رسانه‌ها به نوحه، خوب است مبانی علمی و نظری نوحه نیز در رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد و همچنین در کنار رشد کمی نوحه در سال‌های اخیر، شاهد ادامه رشد کیفی آن نیز باشیم.
چه زمان این همایش برگزار می‌شود؟
همایش سراسری نوحه 1400 با نام جامه‌دران پاییز امسال برگزار می‌شود اما جزئیات دقیق برگزاری آن مشخص نیست چرا که مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) به‌عنوان برگزارکننده و میزبان بتواند زمینه حضور و پذیرایی از شرکت‌کنندگان ازجمله امکان اقامت، برگزاری کارگاه‌ها و سایر موارد را فراهم کند. به گفته عضو هیات‌مدیره این مجمع امور تدارکاتی در حال انجام است، احتمالا همایش آذرماه برگزار خواهد شد و جزئیات آن به‌زودی به اطلاع عموم می‌رسد.