کتابی که با ساختار دعا نوشته شده است

کتابی که با ساختار دعا نوشته شده است

 یکی از نام‌های آشنا برای دوستداران ادبیات با گرایش دینی و مذهبی، سیدمهدی شجاعی است. کتاب‌های او هم به دلیل تسلطش بر تاریخ و فرهنگ شیعی و هم به دلیل نثر پاکیزه و خوشخوان‌اش همیشه طرفداران فراوانی داشته و به شمارگان بالا هم رسیده است.
 او به تازگی هزار سلام بر حضرت امام حسین (ع) را در قالب کتابی به نام «جوشن حسینی» گردآوری کرده و به مخاطبان ادبیات دینی ارائه کرده است. این کتاب 72 صفحه‌ای را انتشارات کتاب نیستان منتشر کرده است.
اما ماجرای هزار سلام چیست؟ در روایات آمده که جبرئیل در یکی از غزوات پیامبر اعظم(ص) بر ایشان نازل شده و برای درامان ماندن از آسیب‌های جنگ به ایشان دعایی در ۱۰۰ بند شامل ۱۰۰۰ اسم از اسماء الهی را تعلیم داده است. این دعا را ما خیلی خوانده‌ایم و به آن به‌خصوص در شب‌های قدر انس ویژه‌ای داریم. اگرچه امروز این دعا با نام «جوشن کبیر» مشهور است. بر این دعای زیبا و پر از مضمون‌های ناب، عالمان بزرگی شرح نوشته‌اند. از جمله مشهورترین آنان علامه مجلسی و حاج‌ملاهادی سبزواری دو عالم محدث و فیلسوف جهان اسلام هستند که یکی در دوره صفویه و یکی در دوره قاجاریه می‌زیسته‌اند.
کاری که سیدمهدی شجاعی در «جوشن حسینی» کرده این است که با الهام گرفتن از این دعا، ۱۰۰۰ عبارت کوتاه شامل متن صلوات و سلام بر امام حسین (ع) را نوشته است.
نویسنده در هر بند صفاتی از امام حسین (ع) را روایت کرده و در ادامه به تأثیرات حیات و قیام سالار شهیدان بر زیست انسان‌های پس از خود اشاره کرده است. کتاب از این جنبه تفاوت عمده‌ای با اغلب کتاب‌هایی دارد که درباره امام حسین (ع) نوشته و منتشر می‌شود، این کتاب نه زبان مرثیه و شرح درد و سوز دارد و نه ادبیات سنگین و سخت‌خوان کتاب‌های پژوهشی را اما هم سوز عشق حسینی در آن جاری بوده و هم با اتکا به نگاهی علمی و پیراسته از اغراق‌ها و هیجانات نوشته شده است. ضمن این‌که سیدمهدی شجاعی با آگاهی کامل بر اثربخشی ایجاز در تأثیرگذاری هنری سعی کرده است با انتخاب کمترین کلمات، بیشترین تأثیر را بر ذهن و زبان مخاطب امروز که به کوتاه‌خوانی و گزیده‌خوانی عادت کرده است، بگذارد.
شجاعی به موضوع نسبت الهی و میراث در فرهنگ شیعی توجه داشته و سعی کرده است حلقه اتصال زیست و زندگی امامان با انبیا و علت معصوم‌بودن آنها را بازگو کند و به مخاطب خود از طریق کلماتش، دلیل عظمت امام حسین (ع) را نشان دهد. پیشنهاد امروز ما به دوستداران ادبیات مذهبی این است که این کتاب را بخوانند و به دوستانشان نیز خواندنش را
توصیه کنند.