ارز 4200 تومان و معیشت مردم

ارز 4200 تومان و معیشت مردم

  به حتم حذف ارز 4200 تومانی آثار بسیار شکننده‌تری بر وضعیت معیشت مردم خواهد داشت و اگر دولت سیزدهم مبادرت به چنین اقدامی کند تمام پل‌های امیدوارکننده‌ای را که دنبال ایجاد آنها بود را در گام نخست و با این اقدام تخریب خواهد کرد.
 در تعیین نرخ ارز باید توجه داشت که ارز حاصل از فروش منابع طبیعی حاصل می‌شود، متعلق به همه مردم است و دولت نمی‌تواند این ارز را در چهارراه استانبول و از طریق صرافی‌ها به کسانی که می‌توانند بخرند، عرضه کند. تداوم سیاست‌های غلط گذشته است که کشور را در بحران عمیق فرو برده است بنابراین اگر دولت چنین اقدامی را انجام دهد عملا پشت‌پا به همه وعده‌هایی که به اسم حمایت از معیشت مردم داده بود
زده است.
این ارز متعلق به مردم است و قیمت آن باید بر اساس دو عامل تعیین شود؛ نخست آن که تامین معیشت و نیازهای مردم و دوم این‌که نیازهای بخش‌هایی از تولید که شامل بخش‌های صنایع پیش‌برنده سایر صنایع در کشور هستند. ضمن این‌که باید توجه داشت تک‌نرخی‌شدن ارز در شرایط ادامه تحریم‌ها و کاهش چشمگیر درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت کار مشکلی است. اصلا امکان چنین چیزی وجود ندارد و اگر حتی ما ارز کافی هم می‌داشتیم، شرایط مناسب فراهم نبود. زیرا امکان عرضه کافی ارز به ویژه در شرایط کنونی را دارا نیست و دولت باید تقاضای ارز را کنترل کرده و واردات را به شدت محدود کند و این شرایط کمک می‌کند تا بخش قابل توجهی از تقاضای ارز کاهش یابد. دولت ارز را فقط باید برای تامین نیازهای اساسی مردم و بخش‌هایی از تولید اختصاص دهد.