اکران تک‌تیرانداز در هفته دفاع‌مقدس

اکران تک‌تیرانداز در هفته دفاع‌مقدس

 از روز تلخی که هواپیماهای رژیم‌بعثی روی آسمان ایران چرخیدند و مردم بی‌دفاع را زیر‌آتش گرفتند، بیشتر از چهار دهه می‌گذرد و هنوز حرف‌ها و قصه‌های زیادی از دفاع هشت‌ساله در مقابل دشمن متجاوز باقی است. درباره سال‌ها، آدم‌ها، فرماندهان و البته زندگی در سایه دفاع مقدس هشت‌ساله فیلم‌های بسیار ساخته شده و امروز سینمای ایران صاحب یک گونه سینمایی است به نام سینمای دفاع‌مقدس که آثار شاخص و ارزشمند کم ندارد.
حالا اکران و نمایش یکی از این فیلم‌ها مصادف شده با بازگشایی سینما بعد از یک سال‌ونیم مبارزه با ویروس کرونا و نیز سالروز آغاز حنگ‌تحمیلی. قرار است حالا که می‌توانیم با کمی آرامش خاطر بیشتر و آسوده‌تر به سینما برویم و فیلم ببینیم، یکی از گزینه‌ها بهترین فیلم سینمای ایران از نگاه ملی سی‌ونهمین جشنواره فجر باشد. فیلم‌سینمایی «تک‌تیرانداز» که سال گذشته و در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد، همزمان با هفته دفاع‌مقدس به سینماها می‌آید. ایرنا خبر اکران این فیلم را منتشر کرده و نوشته این فیلم سینمایی به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری از ۳۰ شهریور و همزمان با هفته دفاع مقدس توسط موسسه پخش بهمن سبز در سینماهای کشور اکران خواهدشد.

در آستانه اکران عمومی این فیلم از پوستر جدید تک‌تیرانداز با طراحی محمد روح‌الامین نیز رونمایی شده‌است. تک‌تیرانداز برای سی‌ونهمین جشنواره فجر و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را دریافت کرد. این فیلم اثری قهرمان محور است که برشی کوتاه از حضور حماسی شهید عبدالرسول زرین، بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان اکشن روایت می‌کند.
کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، اسماعیل خلج، حسین شریفی و... ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند. نویسندگی این فیلم بر عهده بهنام علیزاده بوده‌است. تک‌تیرانداز را بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید کرده‌است.
در این فیلم دیرباز نقش شهید زرین را بازی می‌کند که یکی از چهره‌های مهم دوران دفاع مقدس است. او هزاران شلیک تک‌تیر موفق داشته و بارها سرنوشت عملیات‌های نظامی را یک‌تنه تغییر داده‌است. فیلم حضور موثر او را در جبهه مرور می‌کند و البته در مقایسه با آثار فرمی سینمای دفاع‌مقدس، یک اثر کلاسیک محسوب می‌شود که با تکنیک‌های روز سینمای ایران ساخته شده است.
علی غفاری، کارگردان این فیلم درباره‌اش گفته بود: ما در فیلم تک‌تیرانداز تلاش کردیم نوع جهان‌بینی شهید نسبت به دفاع مقدس و مبارزه را که با تمام تک‌تیراندازان جهان متفاوت است، به تصویر بکشیم.
 تصمیم نداشتیم این فیلم زندگینامه این شهید باشد. فیلم برشی هر چند کوتاه از دوران حضور شهید زرین در جبهه‌های نبرد بوده‌ که کامبیز دیرباز یکی از بازیگران خوب و با اخلاق سینمای ایران نقش آن را ایفا کرده‌است.