دفاع از حقوق زنان با چاشنی ناگفته‌های خانوادگی

نخستین نشست خبری معاون جدید امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برگزارشد

دفاع از حقوق زنان با چاشنی ناگفته‌های خانوادگی

نخستین نشست خبری معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری متفاوت‌تر از بیشتر نشست‌های خبری برگزار شد. انسیه خزعلی دیروز یک ساعت و نیم برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران فرصت داشت که به بیشتر سوالات نیز پاسخ‌های کلی داد. او هیچ وعده‌ای نداد و هیچ کاری را با اطمینان و قاطعیت نگفت که به سرانجام می‌رساند. استنادش نیز به تاکید رئیس‌جمهور بود که به اعضای کابینه گفته‌است به جای وعده دادن، ‌از فعل ماضی استفاده کنید یعنی زمانی گزارش کار بدهید که کاری را به سرانجام رسانده‌اید.
وقتی از او پرسیده‌شد برای اجرای قانون تسهیل ازدواج که مدت‌هاست در مجلس خاک می‌خورد چه خواهدکرد،‌ گفت قوانین برای تسهیل ازدواج در کشور کم نیست و معتقدم برای ارتقای مادی و معنوی ازدواج در کشور باید با راهکارهایی این مسیر را هموار کرد.
زمانی که از او سوال شد برای زنانی که در دوره کرونا بی‌سرپرست شده یا کودکانی که پدر یا مادرشان را از دست داده‌اند چه برنامه‌ای دارد نیز توضیح داد این دو مشکل یکی از آسیب‌های دوره کروناست اما چون میزان باروری نیز در این دوران کاهش یافته، درصدد است با گرفتن موافقت وزارت بهداشت و اختصاص بیمارستان‌های خاص به زایمان،‌ مشوقی برای تداوم باروری در کشور ایجاد کند. یکی از خبرنگاران از او درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان و حضور آنها در ورزشگاه‌ها و موضع شخص وی سوال کرد که در پاسخی کوتاه گفت برای بررسی این مطالبات، کارگروه‌هایی را تشکیل می‌دهیم و به هر نتیجه‌ که رسیدیم اطلاع‌رسانی می‌کنیم. خزعلی پرداختن به موضوعاتی همچون لغو غربالگری ژنتیک جنین،‌ کودک همسری، حضانت و اشکالات قانونی درحوزه زنان و خانواده را نیز منوط به تشکیل کارگروه‌های تخصصی کرد.
 امام توصیه می‌کرد حق طلاق را هم بگیرم
با این که اصحاب رسانه در نشست خبری دیروز به جز این جمله که سعی می‌کنم همه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه قرار بگیرند،‌ هیچ خبری صید نکردند اما تا آنجا که جا داشت و از یک نشست خبری انتظار می‌رفت، از زندگی خانوادگی معاون رئیس‌جمهور باخبر شدند. وقتی یکی از خبرنگاران نظر معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در قبال کودک همسری را جویا شد، خزعلی به طرز متفاوتی به آن پاسخ داد. او ضمن تاکید بر این که رفع این مشکل که ظلم مضاعف در حق دختران است هم نیاز به قانون و هم نیاز به کار فرهنگی دارد از ازدواج خودش در16سالگی حرف زد. او گفت وقتی برایم خواستگار آمد فهرستی از شرط و شروط را نوشتم که الان خیلی از افراد با سن بالاتر به آن نمی‌پردازند. من حق تحصیل و حق فعالیت اجتماعی را خواستم و چون امام توصیه کرده بود حق طلاق را هم بگیرم، این حق را هم نوشتم. وقتی پدرم به این شروط نگاه کرد گفت با همه به‌جز حق طلاق موافقم اما چون تو این را می‌خواهی من هم موافقم. پس می‌بینید که برخی کودکان زودتر به بلوغ جسمی و فکری و حتی اقتصادی می‌رسند.
 برای برادرم دعا می‌کنم
انسیه خزعلی متعلق به یک خانواده پرجمعیت و متفاوت است و دو برادر او هر کدام به نوعی حاشیه‌سازند، به‌خصوص برادر کوچک‌تر او که اسم مستعار دارد و بیرون مرزها مشغول خوانندگی است. زمانی که او به عنوان معاون رئیس‌جمهور معرفی شد همین برادر سبب هجمه‌های سنگین علیه خواهرش شد که البته پابرجا ماندن حکم رئیس‌جمهور این هجمه‌ها را خنثی کرد و نشان داد کار برادر را به پای خواهر نمی‌نویسند.
دیروز وقتی از انسیه خزعلی پرسیده شد چرا در مورد اتهاماتی که به برادرش نسبت داده می‌شود، موضعگیری نمی‌کند، توضیحات دور از انتظاری داد. او گفت من نمی‌خواهم با این حرف‌ها وقت مردم را بگیرم. اگر کسی مدرک و سندی دارد بیاورد و مستدل حرف بزند، ضمن این که شخص مدعی در دروغ گفتن تبحر دارد در دادگاه به جرم نشر اکاذیب متهم شده‌است. با این حال پدرم تا وقتی زنده‌بود به برادرم اجازه نمی‌داد به منزل بیاید. پدرم در نامه‌ای از او خواسته‌بود چهار مورد را در خودش اصلاح کند که دو مورد آن مربوط به مسائل مالی بود، یکی بدهی به بانک‌ها و دیگری بنیاد مستضعفان و حقوقی که از مردم ضایع شده‌بود. دو مورد دیگر هم مربوط به مسائل سیاسی و عقیدتی بود. در این قبیل مسائل پدرها معمولا از پسر دفاع و مساله را لاپوشانی می‌کنند؛ ولی پدر من چنین نکرد ولی تا لحظه آخری که زنده‌بود برای او دعا می‌کرد. من هم برای او دعا می‌کنم و امیدوارم توبه کند.