آنك آن یتیم نظر كرده

آنك آن یتیم نظر كرده


ادبیات و حتی سینمای ما اگر نه به اندازه كافی اما به هر حال آثار متعددی درباره زندگی حضرت رسول (ص) تولید كرده است؛ رمان‌ها و فیلم‌ها و تله‌فیلم‌هایی كه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به زندگی آخرین فرستاده خدا پرداخته‌اند اما تمامی این آثار بخشی از زندگی حضرت محمد(ص) را بازگو كرده‌ یا فقط دریچه‌ای به سوی زندگی و اندیشه‌های ایشان گشوده‌اند.
پیشنهاد امروز ما به شما كتابی است كه بخش قابل اعتنایی از زندگی حضرت رسول(ص) را با جزئیات بسیار روایت كرده است؛ مجموعه داستان «از سرزمین نور» نوشته محمدرضا سرشار یا همان رضا رهگذر یك مجموعه 15 قسمتی است و انتشارات حوزه هنری هر 15 قسمت را در یك مجلد به نام «آنك آن یتیم نظركرده» منتشر كرده است.
این رمان اگر چه برای گروه سنی نوجوان نوشته شده اما لحن و ساختاری وزین دارد و از میزان جزئیاتی برخوردار است كه خواننده می‌تواند همراه با كلمات نویسنده به سال‌های پیش از میلاد حضرت محمد(ص) برود و از آنجا در یك سفر پرماجرا به سال‌های بعثت برسد. رهگذر از زبان راوی سوم شخص رویدادهای داستانش را چنان توصیف كرده كه گویی در آن زمانه و در میان قریش و سایر قبایل شبه‌جزیره زیسته است.
ماجرای نوشته‌شدن این رمان تقریبا 600صفحه‌ای به سال‌های دور برمی‌گردد؛ به سال‌های اول انقلاب كه محمدرضا سرشار در فكر نوشتن داستانی درباره زندگی پیامبر اعظم(ص) بود و حتی چند داستان بلند نوشت و انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هم آنها را منتشر كرد اما در آغاز دهه 70، محمد میركیانی كه از نویسندگان حوزه كودك و نوجوان است و البته در رادیو و بعدها در تلویزیون كارهای متنوعی از او دیده‌ایم در كنار رضا رهگذر قرار گرفت كه در یك همكاری پربار، یكی از ماندگارترین برنامه‌های رادیویی را در طول تاریخ رادیو رقم بزنند؛ برنامه نمایشی «از سرزمین نور».
رهگذر سه سال از عمرش را گذاشت پای نوشتن داستان‌هایی درباره زندگی حضرت محمد(ص) و این داستان‌ها با حضور بهترین گویندگان رادیو و دوبله به همت محمد میركیانی ضبط شد و برای مدت‌های متمادی هر جمعه ساعت 8 و 30 دقیقه به شنوندگان رادیو تقدیم می‌شد.
مجموعه «از سرزمین نور» توسط چند ناشر و به دو صورت منتشر شده؛ یكی در قالب مجموعه داستان‌های دنباله‌دار كه هر كدام نام مستقلی دارند و نیز در قالب یك رمان بلند. هر دو شكل از این داستان‌ها -چه رمان یك جلدی و چه برخی مجلدهای آن -جوایز ادبی متعددی برای سرشار به ارمغان آورده‌اند؛ از جمله جوایز دومین جشنواره قصه‌های قرآنی، ائمه، معصومین و پیامبران، جشنواره كتاب كودك و نوجوان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، كتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایزه مجله سلام بچه‌ها، جایزه انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودك و نوجوان، جشنواره كتاب شهید حبیب غنی‌پور و....
تازه‌ترین شكل این مجموعه داستان‌ها، رمان «آنك آن یتیم نظر كرده» در انتشارات حوزه هنری به چاپ سوم رسیده و نیز بخش‌هایی از برنامه‌های رادیویی «از سرزمین نور» هم در برخی سایت‌ها در دسترس قرار دارد و چه خوب كه به صورت كتاب صوتی نیز منتشر شود یا در قالب پادكست در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.