چرا بیروت خاموش شد

چرا بیروت خاموش شد

این روزها اگر پس از غروب آفتاب در خیابان‌های بیروت پرسه بزنید، چراغ‌های جلوی اتومبیل اغلب تنها روشنایی است که در شب سیاه و تاریک رخنه می‌کند. صدای فراگیر موتورهای اتومبیل در ساعت شلوغی در شب محو می‌شود و با صدای موتورهای ژنراتور جایگزین می‌شود، گویی بیروت یک کندوی عظیم‌الجثه است. اما به جای عسل، هوایی بسیار سنگین، شهر را پر کرده که بوی دود خروجی ژنراتورها از آن به مشام می‌رسد.
مانند سایر نقاط لبنان، پایتخت این کشور با کمبود شدید سوخت مواجه شده است و این بدان معناست که ساکنان این کشور در چند ماه گذشته از خدمات دولتی کمی برخوردار بوده‌اند.
شرکت دولتی برق لبنان در ماه سپتامبر هشدار داد که این کشور ممکن است در ماه اکتبر به دلیل کاهش ذخایر سوخت به طور کامل خاموش شود زیرا این شرکت قادر به تولید حداقل 600 مگاوات روزانه مورد نیاز برای عملکرد شبکه نیست.
شرکت برق لبنان چند روز قبل یکبار دیگر زنگ خطر را زد زیرا شبکه برق در سراسر کشور خاموش شد - به این معنی که ساکنان لبنان در صورت تمایل به تامین برق، به طور کامل به تولیدکنندگان خصوصی گران قیمت وابسته هستند.
تعطیلی شبکه برق در شرایطی رخ می‌دهد که بحران اقتصادی ویران‌کننده‌ عمدتا ناشی از چندین دهه فساد و سوءمدیریت طبقه حاکم در لبنان برقرار است به طوری که واحد پول لبنان بیش از 90 درصد ارزش خود را در کمتر از دو سال از دست داده است.
اقلام اساسی غذایی اکنون به کالایی لوکس تبدیل شده است و آنچه زمانی در جنگ داخلی به‌وقوع پیوست بار دیگر برای بسیاری از مردم در حال تکرار است.