مرور و عبور

مرور و عبور

گفت‌وگو با علی نصیریان، چهره‌ماندگار بازیگری
علی نصیریان تنها بازیگر از میان هنرمندان سینما و تلویزیون است که در جمع 35نفری چهره‌های‌ماندگار حضور داشت. این بازیگر درباره همایش چهره‌های‌ماندگار به جام‌جم گفت: حرکت ارزنده و مفیدی است که فکر اولیه آن از هرجا نشات گرفته باشد بسیار ارزشمند است. وی در ادامه درباره نمایش شخصیت‌های تاریخی در آثار تلویزیونی گفت: کار پسندیده و زیبایی است اما اگر پرداخت تصویری مناسبی روی آنها صورت نگیرد نتیجه معکوس خواهد داشت به همین دلیل باید با حساسیت ویژه‌ای به این شخصیت‌ها نزدیک شد و آنها را به تصویر کشید.(صفحه3)


بوش: 2سال در افغانستان می‌مانیم
جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: جنگ با تروریسم تا زمانی که شبکه القاعده محاکمه شود طول خواهد کشید. این هدف ممکن است فردا یا یک‌ماه دیگر حاصل شود یا حتی ممکن است دو سال طول بکشد اما سرانجام ما پیروز خواهیم شد.
بوش با بیان این که طالبان هنوز فرصت دارد بن‌لادن را تحویل آمریکا دهد، گفت: اگر طالبان این اقدام را انجام دهد واشنگتن آماده است باردیگر در نبرد نظامی علیه این گروه در افغانستان تجدیدنظر کند.(صفحه2)



آمادگی هلال‌احمر برای اسکان پناهجویان افغان
جمعیت هلال‌احمر خراسان برای پذیرایی 100هزار پناهجوی احتمالی افغانی آمادگی دارد. مدیرعامل این جمعیت به خبرنگار جام‌جم گفت: برای پذیرایی از پناهجویان افغان حدود 25هزار چادر خانوادگی و 75هزار تخته پتو پیش‌بینی شده است. یونس آنی افزود: اقلام موردنیاز مانند چادرهای گروهی، بر اساس قرارداد بین جمعیت هلال‌احمر با تعدادی از کارگزاران سازمان‌ملل‌متحد از سازمان‌ملل و سازمان‌های‌خیریه غیرانتفاعی بین‌المللی به‌صورت استقراضی به پناهجویان داده خواهد شد.(صفحه13)




کشف ژن سخن‌گفتن
تحقیقات نشان می‌دهد یک ژن که به‌تازگی کشف‌شده و روی کرموزوم هفتم از میان 23کروموزوم انسان قرار دارد دارای نقش کلیدی در یادگیری زبان‌ها و تکلم است. یک مشکل کوچک ارثی در این ژن که فاکس‌پی2 نام دارد، می‌تواند مانع تکامل مغز در دوران جنینی شود و مشکلات تکلم دائمی در کودک را به‌وجود آورد. این کشف به محققان کمک می‌کند که درک کنند چگونه مغز توانایی تکلم را گسترش می‌دهد و چگونه زبان‌های بشری تکامل یافته‌اند.(صفحه12)



عرضه تلویزیون‌های دیجیتال در ژاپن
این روزها در ژاپن شعار تبلیغاتی شارپ همان LCD است فراوان شنیده می‌شود. تبلیغات تلویزیون‌های FLAT اوج‌گرفته و در رقابت فشرده، مصرف‌کنندگان با جذابیت‌های این فناوری بیشتر آشنا می‌شوند. امسال نمایشگاه وسایل الکترونیکی با شور و هیجان خاصی برگزار شد و در این میان تلویزیون‌های دیجیتال با اندازه‌های بسیار بزرگ جایگاه خاصی در این نمایشگاه داشتند که نظر بازدیدکنندگان را جلب می‌کردند. رئیس شرکت بازرگانی شارپ می‌گوید: همیشه شعار ما این بود که جنس کوچک‌تر بهتر است اما حالا شعارمان تغییرکرده که درباره تلویزیون‌های جدید صدق می‌کند اکنون ما می‌گوییم هر چه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، بهتر است.