مرادی‌کرمانی باز هم نامزد آسترید لیندگرن شد

مرادی‌کرمانی باز هم نامزد آسترید لیندگرن شد


موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای چهارمین‌بار، هوشنگ مرادی‌کرمانی را به عنوان نامزد جایزه جهانی آسترید لیندگرن ۲۰۲۲ معرفی کرد.
به گزارش جام‌جم، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با اعلام این خبر نوشته است: این نهاد بار دیگر هوشنگ مرادی‌کرمانی را برای سال ۲۰۲۲ نامزد این جایزه کرده است، زیرا او را از جمله پدیدآورندگانی می‌داند که به خواندن در جامعه ما ارزش بخشیده‌اند. مرادی‌کرمانی با خلق آثاری که کودکان محروم و فرودست از کودکان قالیباف تا کودکان روستایی در حاشیه‌های کویر در آنها نقش ویژه دارند، کوشیده است صدایی باشد برای بازتاب رنج‌ها و نیازهای آنها. این صدا سبب شده خواندن در جامعه ما گسترش پیدا کند. از نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، مرادی‌کرمانی و داستان‌های او شایسته‌ترین نماینده برای حضور در این رخداد فرهنگی است، زیرا آثار او چند مؤلفه بنیادی برای گسترش خواندن را در خود دارند. پایداری و تاکید بر ارزش‌های انسانی، لذت‌بخشی و تأثیر گسترده بر مخاطبان کودک و نوجوان، ترجمه‌پذیری و نفوذ میان دیگر فرهنگ‌ها و مهم‌تر از همه آن ارزش بنیادین بشری که کارکرد ادبیات والا را در خود دارد، ادبیاتی که برای پالایش جان آدمی آفریده می‌شود و انسان را از اهریمن‌خویی به نیک‌اندیشی نزدیک‌تر می‌کند.
این جایزه که به یادبود یکی از نویسندگان برتر جهان، آسترید لیندگرن از سال ۲۰۰۲ از سوی وزارت فرهنگ سوئد پایه گذاشته شده، با تاکید بر این حق شکل گرفته است که کودکان حق دارند از خود ادبیاتی غنی و باارزش داشته باشند. از این چشم‌انداز، ادبیات ناب کودکان ادبیاتی است که کودک با لذت به سوی آن می‌رود، اندیشه‌اش برانگیخته می‌شود و تخیلش به پرواز درمی‌آید.
آسترید لیندگرن که زندگی سرشار از چالشی داشت و دو جنگ ویرانگر جهانی اول و دوم را تجربه کرده و در هنگامه جنگ جهانی دوم از آن چیزی که انسان را به این پایه از ویرانگری خویشتن رسانده بود، در شگفتی و رنج پیوسته بود، رمز رهایی از این وضعیت را آگاهی می‌دانست. آگاهی هم تنها با خواندن و ترویج خواندن رخ می‌دهد. او هنگام دریافت جایزه جهانی هانس کریستین آندرسن در سال ۱۹۵۸ چنین گفت: «هر اتفاق بزرگی که در این جهان رخ داده است، ابتدا در تخیل کسی شکل گرفته است. کودکان هنگام خواندن معجزه می‌کنند.» جایزه آلما یا جایزه یادبود آسترید لیندگرن در حقیقت جایزه‌ای برای پاسداشت و بزرگداشت خواندن است. خواندن در جهانی که از هر سو تهدید می‌شود. برندگان این جایزه که به مبلغ پنج میلیون کرون سوئد است هرساله در ماه آوریل مشخص می‌شوند.