باسابقه در تجارت

باسابقه در تجارت


تجارت استان‌کرمانشاه سابقه‌ای بسیار دیرینه دارد، وجود پنج مرز رسمی شامل خسروی، پرویزخان، شوشمی، شیخ‌صله و سومار که همگی آنها با عراق و هر دو بخش کردی و عربی این کشور همجوار هستند، باعث‌شده کرمانشاه در تجارت سابقه‌ای طولانی داشته باشد. به‌طور معمول نیمی از صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای این استان انجام می‌شود.
در سال‌هایی نه‌چندان‌دور رقم صادراتی کرمانشاه به سه میلیارد دلار هم می‌رسیده و امسال نیز باوجود شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن باز هم شاهد رشد صادرات از مرزهای استان بوده‌ایم. این را رئیس اتاق‌بازرگانی کرمانشاه می‌گوید و ادامه می‌دهد براساس آمارها در نیمه‌اول امسال یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار کالا از مرزهای استان‌کرمانشاه صادر شد که این میزان از نظر ارزشی ۱۱درصد و از نظر وزنی ۱۴درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.
کیوان کاشفی سهم استان از کل صادرات ایران به عراق در نیمه‌اول امسال را بیش از ۴۰درصد برآورد کرده و می‌گوید: نزدیک به ۶۰تا ۷۰درصد صادرات صورت‌گرفته همچون صنایع سیمان، پتروشیمی، کاشی و سرامیک از کالاهای تولید داخل استان بوده است.
به گفته وی، محصولات پتروشیمی، لبنیات، فولاد، کاشی و سرامیک، لوله و اتصال‌آلات، رب گوجه، کنسرو و موادغذایی از مهم‌ترین کالاهای صادرشده از مرزهای کرمانشاه در این مدت بوده که نسبت به گذشته افزایش داشته است. این امر نشان می‌دهد تمام مرزهای کرمانشاه فعال هستند و اگر زیرساخت‌های لازم فراهم باشد می‌توان میزان صادرات از این مرزها را بیشتر کرد.
کاشفی یادآور می‌شود که از مجموع صادرات امسال استان حدود ۵۰۰میلیون دلار آن از طریق دو مرز مرتبط با بخش عرب‌نشین عراق یعنی خسروی و سومار انجام‌شده که رقم قابل‌توجهی است. در صادرات از مرز سومار نزدیک به ۳۰۰درصد و مرز خسروی نزدیک به ۱۵۰درصد رشد داشته‌ایم. افزایش صادرات از مرزهای عربی بیانگر ظرفیت‌های صادراتی این مرزهاست که گرچه هنوز از بخش اقلیم کمتر است اما ظرفیت رشد بیشتری را هم دارد.
هم‌اکنون صنایع سیمان، پتروشیمی، کاشی و سرامیک(با رقم1100‌ واحدصنعتی) از اصلی‌ترین واحدهای تولیدی صادراتی استان کرمانشاه هستند که بیش از 30هزار نفر در این واحدها مشغول به‌کارند. این یعنی کرمانشاه یک استان صنعتی هم به‌شمار می‌رود. کما این‌که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌کرمانشاه هم می‌گوید: در پنج ماه امسال ۶۵۹جواز تأسیس و طرح توسعه صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد تومان در استان‌کرمانشاه صادر شده است.
محسن دارابی با بیان این‌که در این طرح‌ها مجوز راه‌اندازی سه پتروشیمی نیز قرار دارد، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲هزار شغل در استان ایجاد شود. پتروشیمی «آوات اورامان» با تولید محصول اتیلن پروپیلن و سرمایه‌گذاری ۱۰۵میلیون یورویی یکی از مهم‌ترین این طرح‌هاست که جزو پروژه‌های‌ملی محسوب می‌شود. پتروشیمی «فراز هورامان» با سرمایه‌گذاری ۸۵میلیون یورو و صنایع سیمان بتون با سرمایه‌گذاری ۲۸میلیون یورو هم از دیگر طرح‌های مهم بخش صنعت در استان کرمانشاه است که مجوز تأسیس دارد. درحال‌حاضر جواز تأسیس و مجوز خوراک این صنایع از وزارت‌نفت اخذشده و در مرحله مکان‌یابی قرار دارند که مدت زمان اجرای این طرح‌ها نیز سه‌ساله پیش‌بینی‌شده است.
دارابی همچنین از افزایش ظرفیت تولیدی ۳۵واحد صنعتی با ۱۳۰هزار تن محصول در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: همچنین در پنج‌ماه سپری‌شده از سال‌جاری ۲۸پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت با سرمایه‌گذاری ۵۰۵میلیارد تومان و اشتغال ۸۸۹نفر صادر شده است.